اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  هیات دولت در آخرین جلسه خود در سال ۱۳۹۹، با اجرای عملیات آبگذرهای آزادراه میانگذر دریاچه ارومیه از محل اعتبارات منابع عمومی و سایر منابع قانون بودجه سنواتی موافقت کرد.

در جلسه امروز هیات وزیران که به ریاست حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) مجاز شد به منظور احداث آبگذرهای آزادراه میانگذر دریاچه ارومیه، اقدام کند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی به نسبت کل سهم صد درصد منابع مالی از محل منابع عمومی و سایر منابع قانون بودجه سنواتی طرح با عنوان «مشارکت در احداث آزادراه تبریز – ارومیه» تا سقف سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار اقدام نماید.

به گزارش کردپرس، دی ماه امسال، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست قرار است ۵۰۰ متر «آب گذر» از جاده شهید کلانتری در آزادراه تبریز- ارومیه ایجاد شود، زیرا نیاز مبرم محیط زیست و منطقه است که آب گذر را ایجاد و پروژه را سریعاً شروع کنیم.

پل میان‌گذر دریاچه ارومیه قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است که دو استان آذربایجان شرقی و غربی را به هم متصل می‌کند. این پل یک هزار و ۷۰۹ متر طول دارد که یک هزار و ۲۷۶ متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده است.

نحوه ساخت این پل به علت هزینه بالاتر احداث پل هوایی، در بیشتر مسیر مبتنی بر خاکریزی و دو نیم سازی دریاچه بوده است. در این سال ها رنگ و شکل ظاهری دو طرف خاکریز در دریاچه با هم متفاوت بوده و آب در این بخش از دریاچه گردش نمی کند، زیرا دروازه‌ای که زیر این پل ساخته شده تا آب جریان پیدا کند، کافی نیست.

 در طراحی سنتی این پل ۳ دروازه در نظر گرفته شده بود که برای ادامه جریان آب این دروازه‌ها باید ساخته می‌شدند اما در اجرا این دروازه ها حذف شدند. این شاهکار از لحاظ زیست محیطی بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، به نحوی که عضو انجمن هیدرولیک ایران هم در خصوص آن گفت: «دانش موجود بشری از ۴۰ سال پیش هم نمی‌پذیرفت که در وسط یک دریاچه، جاده ساخته شود!».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست