اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی گفت: یکی از عوامل اصلی کاهش کشت چغندرقند در سال جاری را، عدم اعلام به موقع نرخ خرید این محصول بود.

 آذربایجان غربی در تولید چغندر رتبه اول کشوری را داراست، امسال قیمت کشت بهاره ۳ هزار و ۴۰۳ ریال و برای کشت پاییزه مبلغ ۳ هزار و ۳۳۸ ریال اعلام شد. این قیمت ها چندان مورد رضایت کشاورزان نبود اما مصوب شد.

دلالان، اعلام نرخ خرید پایین توسط دولت را بو می کشند و بر سر زمین های کشاورزی حاضر می شوند تا چغندر هم سرنوشتی همانند گندم، سیب و گوجه فرنگی آذربایجان غربی در انتظارش باشد.

از سوی دیگر دیر کرد اعلام نرخ خرید به گفته مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز در این کاهش کشت موثر بوده است.

سیوانی امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت و مشکلات چغندرقند، گفت: یکی از اهداف این جلسات رونق بخشیدن به تولید و افزایش ظرفیت تولید است اما یکی از عوامل اصلی کاهش کشت چغندرقند در سال جاری را، عدم اعلام به موقع نرخ خرید بوده است.

او ادامه داد: چغندرقند یکی از محصولات استراتژیک استان است و باید برنامه ریزی و سیاست گذاری های به موقع در خصوص تحویل محصول و رفع موانع موجود، حتی سطح زیر کشت برای سال آینده انجام و اعلام شود.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری تاکید کرد: با توجه به اینکه در آذربایجان غربی پنج کارخانه قند در شهرهای ارومیه، میاندوآب، خوی، نقده و پیرانشهر فعال است ولی امسال به دلیل محدودیت کشت چغندر قند و سیاست گذاری های کلان ملی، بخش صنعت تبدیلی مربوط در این خصوص و نیاز استان، مقرر شد هر گونه خروج محصول چغندرقند به مقصد خارج از استان ممنوع شود.

به گزارش کردپرس، امسال چغندر در آذربایجان غربی در سطح بیش از ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار در استان کشت شده و جهاد کشاورزی پیش بینی می کند که یک میلیون و ۶۵۰ تن چغندرقند از سطح مزارع استان برداشت شود، این آمار در مقایسه با برداشت محصول چغندر در سال گذشته کاهش داشته است.

معاون وزیر کشاورزی کشور هم اخیرا در ارومیه به کاهش کشت ۶ هزار هکتاری چغندرقند در وضعیت فعلی در حوضه ابریز دریاچه  ارومیه  و رساندن به سطح  ۱۸هزار هکتاری در سال جاری خبر داد و گفت: در حدود ۳۰ درصد کشت این محصول نیز باید به صورت نشایی کشت شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست