اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از ابتکار استاندار آذربایجان غربی در سفر به شهرستان ها برای شناسایی و حل مشکلات استان گفت: رفع مشکلات مردم در کنار شناسایی ظرفیت های منطقه می تواند در سفرهای شهرستانی بخوبی بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود.

کمال حسین پور در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه شهرستان با حضور استاندار آذربایجان غربی و مدیران کل استانی گفت: با توجه به این که در سفرهای شهرستانی تیمی متشکل از مدیران ستادی استانداری قبل از سفر در شهرستان ها حاضر و بعد از بازدید های میدانی و دیدار با مسوولان، روحانیون، نخبگان و فعالان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشکلات و نیازهای شهرستان را احصا و جمع بندی می کنند از این رو این سفرها می تواند بسیار کارساز باشد.

وی تاکید کرد: شهرستان مرزی سردشت با توجه به داشتن ۲ مرز  « کیله » و « قاسم رش » می تواند در توسعه اقتصاد آذربایجان غربی و صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق از طریق این مرزها نقش کلیدی ایفا کند که در این سفر تصمیماتی برای ایجاد زرساخت و فعال ساختن آن اتخاذ شد.

حسین پور با بیان اینکه ساماندهی مرز کیله با طریق تعامل و گفت و گو با کشور همسایه در این سفر مورد تاکید قرار گرفت افزود: در این سفر استاندار آذربایجان غربی دستور داد تا در هفته جاری جلساتی در مرکز استان برای ساماندهی و فعال ساختن مرز کیله در اسرع وقت برگزار شود.

وی اظهار داشت: بدون شک با توسعه تبادلات تجاری زمینه شکوفایی اقتصادی منطقه و ایجاد شغل و درآمد برای جوانان فراهم خواهد شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر یادآور شد: در این سفر همچنین در زمینه آسفالت ۴۵ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان و مشکل آب شرب روستاها که عمده مطالبات مردم بود نیز تصمیماتی اتخاذ شد.

کمال حسین پور بر بهبود وضعیت معیشت مردم تأکید و گفت: امروز یکی از مهمترین مطالبات مرزنشینان بهبود وضعیت معیشت و توسعه ظرفیت های اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت های مرزی و بازارچه های مرزی است.

نماینده مردم شهرستان خواستار توسعه مرز کیله و بازگشایی بازارچه‌های مرزی اشکان و قاسم_رش شد و افزود: متأسفانه طی چند سال اخیر صداها نفر از جوانان این شهرستان اقدام به مهاجرت به کشورهای دیگر نموده اند و بسیاری از آنان در همین راه مهاجرت جان خود را از دست داده‌اند و اگر از مرزهای شهرستان به عنوان یک فرصت در راستای توسعه اقتصادی به خوبی استفاده شود دیگر جوانان شهرستان مجبور به مهاجرت نخواهند شد.

در جنوب آذربایجان غربی هنوز ظرفیت های بسیاری وجود دارد که مغفول مانده و تنها وجود ۲ مرز تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت، بخشی از پتانسیل این منطقه را بارور کرده که البته این ظرفیت، بسیار بیشتر از برداشت های صورت گرفته است.

یکی از ظرفیت هایی که در جنوب آذربایجان غربی و در شهرستان مرزی سردشت به عنوان یکی از مناطق محروم استان تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است مرز رسمی “کیله” است که در مرز با شمال عراق بوده و هنوز زیرساخت های لازم با وجود تصویب آن به عنوان مرز رسمی کشور طی سال های گذشته در آن فراهم نشده است.

شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است و دارای ۲ بازارچه مصوب مرزی «کیله» و «اشکان» است.

مرز کیله سردشت که در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید دارای بازارچه مرزی نیز هست که یکی از بازارچه های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می رود و در راستای توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه نقش بسزایی دارد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت نیز از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.

مبادلات مرزی یکی از بهترین نحوی ارتباط بین کشورهای همسایه و همچنین تامین هزینه زندگی برای مردم مرزنشین است تا از این طریق مردم ساکنین در نواحی مرزی هر ۲ طرف در کنار هم و با هم از فرصت ها و منابع مشترک استفاده کنند.

یکی از ظرفیت هایی که طی سال های گذشته مغفول مانده است،  ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در مرز با عراق است که در صورت تصویب و احداث آن در مناطق مرزی جنوب استان می تواند جهش بزرگی در توسعه این مناطق محروم مرزی و افزایش چندین برابری مراودات اقتصادی با شمال عراق داشته باشد.

عزم توسعه مراودات اقتصادی بین آذربایجان غربی و شمال عراق در دولت مردمی سیزدهم با توجه ویژه شخص رییس جمهوری به ارتقای ارتباط با همسایگان، بسیار بیشتر شده و در سفر اخیر استاندار اربیل عراق به آذربایجان غربی نیز مورد تاکید و توجه طرفین قرار گرفت.

استاندار آذربایجان غربی نیز در همین راستا دومین سفر شهرستانی خود پس از چالدران را به شهرستان مرزی سردشت اختصاص داد و مورد استقبال کمال حسین پور و مدیران شهرستانی قرار گرفت تا با حضور در این منطقه مرزی محروم ضمن دیدار با مردم و فعالان اقتصادی، پای درددل آنها نشسته و توسعه این شهرستان را مورد واکاوی قرار دهد.

محمدصادق معتمدیان به همراه حسین پور و مدیران کل استانی در این سفر ۲ روزه با اقشار مختلف مردم از جمله فعالان اقتصادی، نخبگان، روستاییان و فعالان مرزی شهرهای سردشت، میرآباد، ربط و نلاس از نزدیک دیدار و گفت و گو کرده و با بازدید از شهرک صنعتی، مرز کیله و چند روستای مرزی با مسایل و مشکلات این منطقه آشنا شد.

وی در نخستین روز سفر به شهرستان مرزی سردشت در جمع مردم شهر “میرآباد” حاضر شد و با اقشار مختلف مردم این شهر دیدار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست