اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / شفیع بهرامیان :  این روزها به بهانه عید مبارک قربان شاهد نمایش خشونت عریان در شبکه‌های اجتماعی و انتشار ذبح انواع و اقسام حیوانات حلال‌گوشت به شکل کاملا عیان و عریان بدون در نظر گرفتن اثرات بسیار منفی نمایش این اقدام بر روح و روان کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی برخی بزرگسالان با بیماری‌های قلبی و روحی و.. هستیم.

متاسفانه روز به روز بر نمایش خشونت‌های مختلف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و این امر مستلزم واکاوی متخصصان و کارشناسان علوم ارتباطات و روانشناسی و سایر رشته‌های مرتبط برای تبیین اثرات زیانبار نمایش خشونت عریان در  رسانه‌های اجتماعی و تجویز راهکارهای لازم برای کاهش چنین پدیده‌ زیانباری است.

نشان دادن تصاویر سر بریدن گاو، گوسفند و شتر و یا به تصویر کشیدن جوی سرخ خون حاصل از ذبح حیوانات اصولا امری نیست که نمایش آن سبب افتخار و یا پاداش دنیوی و اخروی شده و ای بسا نیت معنوی سنت قربانی کردن را هم زیر سوال می‌برد! براین اساس استدعا داریم از انتشار چنین تصاویری بدلیل لطماتی که می تواند بر روح و روان دیگران و نیت و عمل خیر قربانی کنندگان وارد آورد خودداری فرمایید. قربانی برای گذشتن از مال خویش در راه خداوند است و کشتن کبر و غرور و نه برای فخر فروشی به دیگر مردمان! که گر چنین باشد نقض غرض است و نمایش برای مردم و نه عبادت برای رضای خدای مردم!

به هیچ وجه قصد تخطئه یک سنت دیرینه دینی را نداشته و اصولا ذهنیت و تخصصی نیز در این حوزه ندارم اما به نمایش گذاشتن برخی تصاویر این کار خیر را به نفع دین و دنیای قربانی کنندگان و شاهدان و بینندگان نمی‌بینم!

اگر می‌خواهند این سنت حسنه را ترویج کنند فقط و فقط لحظه سربریدن و جان دادن حیوان را به تصویر نکشند و الباقی شامل تقسیم و بسته‌بندی و توضیح – ان‌شاءالله بین نیازمندان واقعی- کمتر دارای اشکال روحی و روانی برای مخاطبان است.

براساس نظریه‌های علمی حوزه رسانه و روانشناسی لازم است قربانی کنندگان نیز نسبت به اشاعه و ترویج خشونت که از اثرات ناخواسته نمایش سنت مذهبی قربانی کردن در انظار عمومی و رسانه‌ها بالاخص با حضور کودکان و نوجوانان است، حساسیت بیشتری داشته و فرهنگ‌سازی لازم در دستور فعالان دلسوز رسانه‌ای و پیام رسان‌های موبایلی عمومی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست