اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : دوم اسفندماه ، پایان دومین سال حضور وکلای یازدهم در خانه ملت است ، وکلای که با رای مستقیم مردمی راهی مجلس و قوه قانوگذاری شدند تا اندکی از بار مشکلات را از روی دوش مردمی بردارند که این روزها حال و روز خوشی ندارند ؛ و هر کسی پا در این عرصه می گذارد ؛ شعارها و برنامه های برای خود تعیین می کند و بر اساس این شعارها وعده وعیدهای به مردم می دهد.

هر چند متاسفانه روند پروسه انتخاب و رای اعتماد مردم از بسیاری از مواقع غیرکارشناسی ، غیر علمی و بدون در نظر گرفتن امتیازها و توان تخصصی افراد و چهره های مطرح در ماراتن سخت انتخابات است و گاها افرادی انتخاب می شوند و روانه خانه ملت و یا شوراها می گردند که نه تجربه کاری برای این حوزه را دارند و نه تعهد و تخصص لازم و اینکه معمولا بر اساس وابستگی های سیاسی و جناحی و قومی و شرایط موجود صاحب صندلی و جایگاه می گردند.

بدون شک یکی از اصلی ترین چالش ها و مشکلات توسعه نیافتگی آذربایجان غربی هم همین امر است و عملکرد ضعیف نمایندگان مردم در بعد ملی و فراملی و نبود پایگاه ارتباط قوی در کشور بوده است و امروزه می بینیم استان در برخی از شاخصه های توسعه در رتبه های پایین کشوری قرار دارد بدون شک نقش نمایندگان در این سراشیبی کم نبوده و بعنوان یکی از اضلاع و هرم چند ضلعی مدار توسعه وکلای مردم از جایگاه نامناسبی در کمک کردن به این بلبشوی قرار دارند.

با این اوصاف انتخاب های غیر کارشناسی ، غیر علمی و گاها احساسی باعث گردیده که ۴ سال سرنوشت شهرها و مناطق مختلف به کسانی سپرده شود که تازه افکار عمومی و مردم بعد از طی این مدت می فهمند چه بر سر خودشان و شهرستان آورده اند و اینجاست که مشخص می گردد نقش مردم در این عقب ماندگی بطور مستقیم خود را نشان می دهد و دیگر پشیمانی سودی ندارد.

بهرحال از دوره یازدهم دهم مجلس ۲ سال گذشت و به همین راحتی یک عمر ۴ ساله وکلای مردم رو به پایان و اینک در آستانه سال انتخابات برای دور یازدهم خانه ملت قرار داریم.۲ اسفند ۹۸ بود که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این ماراتن سخت تکلیف ۱۲ وکیل مردم مشخص گردید و بر نمایندگان مردم واجب و ضروری است بر اساس وعده وعیدها بایستی امروز بیایند و به مردم اعلام کنند در این مدت چکار کرده اند؟

چقدر به وعده های خود عمل کرده اند ؟ چند درصد وعده هایشان جامه عمل پوشانده شده اند؟از میزان وعده های داده شده چند درصد در دستور کار قرار گرفته است؟برنامه های آتی آنها برای تحقق وعده هایشان چه خواد بود؟

اساس توسعه این استان کشاورزی و مرز و مزیت های معادن و شرایط خاک حاصلخیز و تجارت برون مرزی است، حال باید اعلام شود برای هموارکردن مسیر توسعه استان در این بخش ها چکار کرده اند؟

شعارهای دهن پرکن از بهبود وضعیت معیشت مردم ، تقویت آموزش، چهار بانده کردن راه های مواصلاتی استان ، رونق شبکه های صنعتی ، اشتغالزایی برای جوانان بیکار ، توجه به مشکلات بخش کشاورزی ، استفاده از پتانسیل مرزی ، مقابله با خام فروشی ، رفع مشکلات شهرک های صنعتی ، تبدیل شهرهای مختلف استان به مناطق آزاد اقتصادی و ویژه ، حمایت از جلب توریسم و گردشگر در استان ، حمایت از تولید داخلی استان ، استفاده از ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری ، موضوع نجات دریاچه ارومیه ، فعال سازی بازارچه های مرزی و.. همه و همه به نوعی وعده های انتخاباتی وکلای مردم در مجلس یازدهم بود و اینک دو سال از آن روزها می گذرد که شیرینی پیروزیشان را در ستادهای انتخاباتی به هوادارانشان دادند ولی اینک زمان آن رسیده به مردم بگویند در مدت ۲ سال چه کار کرده اند و در مدت باقی مانده می خواهند چکار کنند؟

انگار همین دیروز بود بر بوق و کرنا می کوبیدند و ندای خوش شادی سر می دادند و شکلات و شیرینی پخش می کردند ولی باید اعتراف و اذعان کرد ” کام مردم کماکان تلخ است ” و شیرینی و فعالیت نمایندگان در کنار تلاش مسوولان اجرایی تاکنون دردی از دردهای مردم استان دوا نکرده است و مردم کماکان چشم انتظار حل مشکلات اقتصادی ، بیکاری و معضلات حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند .

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه اصلی مشارکت مردم در تصمیم گیری هاست و نمایندگان از قدرت لازم برای برنامه ریزی و ساسیت گذاری های کلان برخوردارند.همانگونه که معمار کبیر انقلاب فرمودند:  مجلس در راس امور است. شاید همین در راس امور بودن است که توقع مردم را از نمایندگانشان به عرش رسانده و نقش آنان در برآورده ساختن نیازهای منطقه پررنگ تر از تمام متولیان استان کرده است.

مردم این روزها حال خوشی ندارند و در مدت ۲ سال  حضور وکلای مردم همزمان با کرونا  هم درگیر بوده و کرونا و مدت عمر  مجلس یازدهم هم دو ساله شد و مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی کشور و به تبع آن عموم مردم بخصو قشر مستضعف جامعه را با خود درگیر کرده و این مشکلات اقتصادی باعث ایجاد چالش های زیادی برای همگان و خود حاکمیت و خانه ملت هم شده است ، نقش نمایندگان مردم در کاهش مشکلات و تسهیل قوانین بسیار حیاتی و مهم است.

همه ابزارهای توسعه ، فعالیت و کار ، هموار کردن مسیر ، اعتبار ، مهر و امضا و میدان و صندلی و قدرت به نمایندگان و مسوولان سپرده شده است و مردم هم تاکنون به رغم همه مشکلات ، بی محلی و بی توجهی پشت سر نظام و انقلاب ایستاده اند و حتی زره ای از آرمان های اولیه خود عقب ننشسته اند ؛ پس اگر ضعفی بوده از آن کارکرد این دو حوزه ” مجلس و دولت ” است و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و مردم انتظار دارند وکلایشان کارنامه این دوره خود را در اختیار آنها قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست