اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا ودارو، اعلام کرد: در صورت برخورد با افراد مبتلا به شپش، خصوصا کودکان به پزشک و داروساز مراجعه کرده و به هیچ عنوان از سموم دفع آفات و حشرات مانند سموم کشاورزی و یا سموم خانگی، برای دفع شپش استفاده نکنید.

پس از چند مورد مسمومیت حاد و حتی مرگ ناشی از استفاده موضعی سموم آفت‌کش کشاورزی‌ (دیازینون از دسته سموم ارگانوفسفره) بر اساس گزارش دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به منظور درمان شپش سر کودکان مشاهده شده است، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا ودارو، هشدار داد.

بر اساس این اعلام؛ در صورت برخورد با افراد مبتلا به شپش، خصوصا کودکان که این آلودگی در ایشان شایع تر است، ضمن مراجعه به پزشک و داروساز و تهیه شامپوها و لوسیون‌های مخصوص درمان شپش موجود در داروخانه‌ها و استفاده بر اساس توصیه های اعلام شده، به هیچ عنوان از سموم دفع آفات و حشرات مانند سموم کشاورزی و یا سموم خانگی، برای دفع شپش استفاده نکنید.

سموم دفع آفات نباتی مورد استفاده در کشاورزی، دارای سمیت بالایی هستند و شدیدا از طریق پوست قابل جذب هستند و تماس پوستی با این سموم می تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود. به طوری که حتی از کشاورزان درخواست می شود ضمن انجام سم پاشی مزارع، از دستکش لاستیکی، کفش لاستیکی جلو بسته و ماسک حفاظت کننده استفاده نمایند تا از بروز مسمومیت ناشی از تنفس و یا تماس سم با پوست پیشگیری شود.

دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو بیان کرد؛ ضمن ابراز تاسف از بروز این حادثه غم انگیز، از عموم مردم خصوصا ساکنین مناطق روستایی و کشاورزی که به سموم دفع آفات دسترسی دارند، درخواست می شود توصیه های پیشگیرانه را جدی بگیرند و برای درمان شپش و موارد مشابه، فقط به پزشک و داروساز مراجعه نمایند و به هیچ عنوان از سموم دفع آفات و سموم خانگی جهت درمان شپش استفاده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست