اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: کاهش بارندگی، آب ورودی به سدها به همراه کاهش ذخایر برفی را از مهمترین دلایل توقف رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه دانست.

یاسر رهبردین در واکنش به درج خبر در خصوص توقف رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه در رسانه ها اظهار کرد: ذخایر برفی استان اسفندماه سال ۹۸ ۴۵۸ میلیون مترمکعب بود، اما این میزان اسفند ماه سال ۹۹ با کاهش ۵۰ درصدی به ۲۳۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به کاهش ورودی آب به سدهای استان از ابتدای سال جاری، گفت: ورودی آب به هفت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود، اما این میزان امسال به ۸۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون فقط ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب طی این ماه وارد سدهای استان شده که بسیار کمتر از میزان پیش بینی مورد نظر است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ذخایر سدهای استان ۱۵ درصد کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

رهبردین با اشاره پیش بینی منابع و مصارف در اردیبهشت ماه سال جاری ۲۸۳ میلیون مترمکعب است، گفت: در خوش بینانه ترین حالت با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی این میزان به ۱۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی یادآور شد: برای حوزه آب شرب و کشاورزی در استان، ذخیره ۸۷۸ میلیون مترمکعب آب ضروری است که با توجه به این امر، در صورت رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، با مشکل در این بخش مواجه خواهیم شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: اولویت ما تأمین آب شرب است اگر رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه را متوقف نمی‌کردیم در ماه‌های آتی با مشکل آب شرب و بخش کشاورزی مواجه می‌شدیم.

روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در واکنش به خبر خبرگزاری مهر با عنوان توقف رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه با صدور جوابیه‌ای توضیحاتی ارائه کرده است، در بخشی از این جوابیه آمده است، در پی انتشار خبری مبنی بر عدم تأمین حقابه دریاچه ارومیه و قطع رهاسازی آب سدهای حوضه آبریز، شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اقدام به انتشار جوابیه‌ای کرد.

در جوابیه این شرکت آمده است: رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سدهای در دست بهره‌برداری واقع در حوضه آبریز، دقیقاً مطابق با برنامه مدیریت منابع و مصارف ابلاغی از سوی وزارت نیرو و تقریباً از اواخر بهمن ماه هر سال آغاز و بسته به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و حجم آب ورودی به مخازن سدها بدون وقفه در یک مرحله و یا چندین مرحله عملیاتی می‌شود.

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز تاکنون باوجود کاهش شدید ذخایر برف در حوضه‌های بالادست سدهای منطقه، با جدیت نسبت به اجرای دقیق و بدون کم و کاست برنامه ابلاغی اقدام کرده است.

در سال آبی جاری از حوضه حسنلو حجم آبی معادل ۵۵ میلیون مترمکعب به صورت عدم آبگیری سد و از سدهای مخزنی بوکان، دریک، مهاباد و شهرچای نیز از ابتدای سال آبی جاری تا تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در مجموع به میزان ۱۷۰ میلیون مترمکعب رهاسازی شده است.

در سد شهرچای به دلیل عدم تحقق بخش قابل توجهی از ورودی‌های پیش‌بینی شده در برنامه مدیریت منابع و مصارف به دلیل کاهش چشمگیر نزولات جوی در سال جاری و حجم ناچیز ذخایر برف در حوضه آبریز سد مذکور و نیز اهمیت ویژه و نقش راهبردی سد شهرچای در تأمین آب شرب کلانشهر ارومیه و حجم ذخیره فعلی سد که هم اکنون در کمتر از ۵۰ درصد حجم طبیعی آن قرار دارد، این شرکت در راستای تأمین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه، رهاسازی از سد شهرچای به سمت دریاچه ارومیه را از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ به صورت محدود و کنترل شده در دستور کار خود قرار داده است.

به منظور اجتناب از هرگونه اخلال در تأمین مصارف شرب شهر ارومیه ضمن پایش دقیق و کنترل ورودی و خروجی سد، ذخایر برفی حوضه، پیش‌بینی های هواشناسی در ماه‌های آینده، در صورت تحقق ورودی‌های پیش بینی شده در برنامه نسبت به رهاسازی کامل حقابه تکلیف شده برای سد شهرچای در برنامه ابلاغی اقدام خواهد شد.

با توجه به کاهش حدود ۱۲ درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای واقع در حوضه و کاهش حدود ۵۰ درصدی ذخایر برف در بالادست سدها در ۶ ماهه نخست سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و نیز عدم پیش بینی مناسب بهاره توسط هواشناسی، در صورت تحقق ورودی‌های مورد انتظار و استمرار رهاسازی از سدها، تأمین آب مصارف بخش‌های مختلف به ویژه آب شرب مطابق برنامه مدیریت منابع و مصارف ابلاغی و نیز ذخیره حجم آب مورد نیاز در پایان شهریور ۱۴۰۰، به دلیل عدم تحقق احجام آب ورودی در نظر گرفته شده در برنامه با مشکلات و چالش‌های جدی همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست