اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تبدیل شدن مرز «کیله» شهرستان سردشت از توابع آذربایجان غربی به مرز رسمی از مطالبه های مسوولان ایرانی از طرف عراقی در بیشتر مذاکره های اخیر بوده است.

رضا رحمانی  پس از بازدید از این بازارچه مرزی در جلسه‌ای با حضور فعالان اقتصادی این منطقه حضور یافت و اظهار داشت: تبدیل شدن «کیله» به مرز رسمی در دیدار با وزیر تجارت عراق، رییس جمهوری و نخست وزیر عراق، مسئول مرزهای این کشور و دیگر مذاکره ها مطرح شده و خوشبختانه طرف های عراقی نیز بر این امر نظر مثبت داشته اند اما مراحل آن باید طی شود.

وی بیان کرد: وجود ۲ مرز رسمی تمرچین در پیرانشهر و کیله در سردشت می‌تواند موقعیت بسیار خوبی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و عراق فراهم کند.

او ادامه داد: مرز رسمی تمرچین پیرانشهر از چندین سال قبل فعال شده و مرز کیله سردشت نیز با توجه به هماهنگی‌هایی که با طرف عراقی صورت گرفته است، به زودی فعال می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه چنانچه در زمینه صادرات و واردات نواقصی باشد باید خودمان را مقصر بدانیم، افزود: باید در سردشت ستادی تشکیل شود و مشکلات به ویژه موانع دولتی باید بررسی و در کمترین زمان ممکن رفع شود.

وی با بیان اینکه مردم کُرد از گذشته های دور افرادی تجارت پیشه بوده اند، اظهار کرد: در زمینه تسهیل در امر تجارت مرزی نیاز به همکاری مسئولان وزارت کشور و صمت وجود دارد و در این امر چنانچه مشکلی نیز به وجود بیاید، باید تفسیرها به نفع مردم انجام شود و در جهاتی کە می‌توان ملاحظاتی انجام داد، دریغ نکرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات صنعتی فرصت خوبی برای واردات در بازارچه های مرزی وجود دارد، افزود: تجّار و بازرگانان باید تمام تلاش خود را بکار گیرند و در مناطقی کە ظرفیت فعالیت وجود دارد و فرصت خوبی برای صادرات و واردات است باید اقدام به برنامەریزی شده و شرکت‌هایی در این زمینه فعال شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد و اقلیم کردستان عراق می‌تواند پایگاهی شود برای امر صادرات کشور تا کالاهای ایرانی از آنجا به سایر شهرها و مناطق عراق و کشورهای دیگر صادر شود.

رحمانی با بیان اینکه به هر شرکتی که بتواند در امر صادرات اقدام کند کمک خواهد شد، گفت: هیچ محدودیتی در زمینە صندوق سرمایه گزاری نیز وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام ضمانت‌های لازم را بر عهدە می‌گیرد و بانک‌ها نیز در این زمینه باید به واحدهای توانا در تولید، سرمایه در گردش اختصاص دهند.

وی یادآور شد: در عین حال هرچند که برای کارهای سالم محدودیتی وجود ندارد اما با سوء استفاده گران و سودجویان به شدت برخورد می شود.

وزیر صمت با بیان اینکه برای تکمیل زیرساخت های مرز کیله اعتباراتی اختصاص خواهد یافت، اضافه کرد: در حوزه شهرک صنعتی سردشت نیز به مناسبت این سفر غیر از اعتبارات استانی، بودجەای ویژه تخصیص داده می شود تا زیرساخت های آن تامین شود.

استاندار آذربایجان غربی، معاون اقتصادی استاندار، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، فرماندار سردشت و شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان نیز در این جلسه حضور داشتند و «محمدمهدی شهریاری» به عنوان نماینده عالی دولت در این استان از پیگیری های مسئولان و نمایندگان در خصوص تبدیل شدن کیله به مرز رسمی قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست