اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : بحران نان در آذربایجان غربی چندین سال است، ادامه دارد. بحرانی که در ابتدا آن را شایعه خوانند، سپس به گردن کم کاری و تخلف نانواها انداختند، روزی دیگر موضوع احتکار خانگی و هیجانات مردمی را علم کردند، اما بحران همچنان ادامه دارد و مردم می خواهند بدانند سهمیه آرد آذربایجان غربی کجا می رود؟ و تا کی قوت اصلی مردم در چنگال نامدیریتی ها، باید بیات شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بحران نان در سال های اخیر، چنان دامن آذربایجان غربی را گرفته که گویی «نان سوار است و مردم پیاده». این بحران پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها! با صف های طولانی خرید نان، قد کشیده و تمامی ندارد.  بحرانی که اکنون از صف نانوایی ها به بهارستان هم رسیده است.

آذربایجان غربی مدت ها است، بحران نان دارد ولی مسئولان دائما تکذیب می کنند و خبری هم از ساماندهی اوضاع نیست. آنها می گویند: «تغییری در سرانه آرد استان ایجاد نشده است»، اما با وجود این مردم باید ساعت ها در صف نان بایستند و آخر سر هم نانوا می گوید: «نان تمام شده است».

صف های طولانی نان از نیمه شب آغاز می شود، عده ایی از ساعت ٣ و ۴ بامداد پای در نانوایی ها صف می کشند تا زودتر نان بگیرند و به کارهای روزانه شان برسند. نانوایی ها از ساعت ٨ صبح آغاز به کار می کنند و شیفت دوم پخت هم دو ساعت بعد شروع می شود.

در میانه دو پخت مردم همچنان در صف اند و گلایه های مردمی که بیش از سه یا چهار ساعت است منتظر دریافت نان هستند، آغاز می شود. بیشتر از ٨ هزار تومان نان نمی دهند، صف ٢ هزار تومانی هم جداس و زودتر راهی می شوند. عده ایی زیرکانه در چندین نانوایی در صف ٢ هزار تومانی ها صف می کشند.

بلبشو و بی ریختی جلوی همه نانوایی ها وجود دارد و این صفی است که هر روز دراز و درازتر می شود و مردم روزانه باید قبل از هر کاری، در ماراتن خرید چند قرص نان شرکت کنند.

 صف نان است، صف نان؛ صفی که هیچکدام از مسئولین حتی یک روز هم در آن منتظر نمانده اند!

دو سال پیش که با شروع پاییز بحران نان در آذربایجان غربی قد علم کرده بود، صف های نان از ارومیه به سایر شهرهای استان هم کشیده شد. در آن زمان مسئولان پیش از هر تدبیری، کمبود نان را شایعه خوانند و گفتند؛ «مشکل کمبود آرد و نان در استان وجود ندارد و به زودی مشکلات ایجاد شده در بحث نان برطرف می شود».

دو سال گذشت و خبری که مسئولان شایعه اش می خوانند اکنون پر رنگ تر از دیروز وجود دارد و هنوز هم مشکل برطرف نشده است. پس سهمیه آرد آذربایجان غربی کجا می رود؟!!

 این سوالی است که در صف نانوایی ها بین مردم، تا صحن علنی مجلس پرسیده می شود و کسی جوابی برای آن ندارد! سهمیه ایی که مسئولان می گویند «تغییر نکرده و کاهش نیافته»، اما نماینده مجلس در ارومیه معتقد است؛ این سهمیه متعلق به سال ٩۵ است و باید افزایش یابد.

اواخر مهر ماه امسال، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: «سهمیه آرد استان آذربایجان غربی سال٩۵ رقم زده شده است، سهمیه استان را افزایش داده و مردم را گرفتار صف‌های طولانی نکنید، به لحاظ نوع، خوراک مردم نان شده است، چرا بی‌توجه هستید؟ مردم باید چند ساعت برای یک تکه نان در صف بایستند. از وزیر کشور درخواست دارم به این موضوع ورود کند چرا که موجب گلایه زیاد مردم شده است».

صدای گلایه ها همچنان بلند است و صف های طولانی در سرمای پاییزی ادامه دارد،  برخی ترجیح می دهند از شهرهای همجوار نان تهیه کنند و برخی نیز به فکر ساخت ساج و تنور گلی افتاده اند!

در این بحران نان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی می گوید: «در یک ماه گذشته و به منظور تامین نان مورد نیاز مردم و کاهش صف، ۵۲۵ تن آرد میان برخی نانوایی‌های استان توزیع شده است».

جواد کرمی اضافه می کند: «این میزان آرد اختصاص یافته به نانوایی‌های استان علاوه بر سهمیه ثابت ماهیانه آنها توزیع شده  و در یک ماه گذشته نه تنها کاهشی در سهمیه واحدها نداشتیم بلکه با اختصاص آرد بیشتر، برای کنترل وضعیت نان توزیع سهمیه مازاد هم داشته‌ایم».

او با اشاره به اینکه سرانه مصرف آرد در استان هر ماه ۳۱ هزار تن آرد است، ادامه می دهد: «در مرکز استان ۱۱۰ تن آرد با توجه به تراکم جمعیتی مناطق برای پخت در شیفت دوم اختصاص یافته و۴۰ تن آرد ترمیمی نیز در اختیار نانوایی‌های روستاهای پرتراکم آذربایجان غربی قرار گرفته مچنین ۳۰۰ تن آرد نیز در همین مدت برای تأمین نان و پخت در شیفت دوم در میان نانوایی‌های سایر شهرستان‌های استان توزیع شده است».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی می گوید:«۴ هزار و ۶۹۰ نانوایی در استان وجود دارد که از این تعداد، ۴ هزار و ۴۹۹ واحد مجهز به کارت‌خوان جدید شده‌اند و با توجه به تشدید بازرسی‌ها در حوزه آرد و نان تنها در یک هفته ۱۵۶ پرونده تخلف به ارزش ۶۹۸ میلیون ریال در این حوزه تشکیل شده است».

با وجود همه این اقدامات باز هم بحران نان ادامه دارد. بحرانی که نشان می دهد مدیریت اصولی در حوزه آرد و نان استان وجود ندارد و پرونده های گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه آرد تخلفاتی است که از سوی اداره توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان‌غربی برای پاسخگویی به وضعیت موجود ردیف می شوند.

بر اساس اعلام همین ارگانک در ٧ ماهه سال جاری، ٢ هزار و ٨١۶ فقره پرونده تخلف برای نانوایی‌های استان تشکیل شده و متخلفین به پرداخت بیش از ٢٩میلیارد ریال جزای نقدی شدند.

تشدید نظارت ها، الکترونیکی کردن نظارتها، جریمه ها، پلمب برخی از نانوایی ها … تا کنون پاسخگو نبود و این قد بحران است که بزرگ تر می شود و معلوم است که مشکل جایی دیگری است وگرنه با این همه باید تا کنون بحران نان رفع می شد!

 دیگر نماینده ارومیه در مجلس هم وضعیت کنونی را ناشی از سوءمدیریت ها در حوزه وزارت صمت می داند و معتقد است؛ «این وضعیت استیضاح وزیر صمت را کلید زده است». روح الله حضرت پور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، می گوید: «مردم آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه وعده های انتخاباتی شما را نمی خواهند، شما و دولت تان همان نان خالی را از سر سفره مردم برندارید، بحران نان در استان و شهرستان ارومیه مردم را کلافه کرده است، آیا شما به زنان و فرزندان و خانواده خود اجازه می دهید که از ۶صبح تا ظهر برای خرید یک بسته نان در صف باشند؟»

نماینده ارومیه در مجلس اضافه می کند: «چرا سهمیه نان استان آذربایجان غربی و ارومیه از سال ٩۵ ثابت مانده است، بی تفاوتی وزیر صمت در این خصوص چه دلیلی دارد؟ اگر نمی توانند این فضا را مدیریت کنند استعفا داده تا خیال مردم راحت شود». او تصریح می کند: «وزیر صمت با تصمیمات غیرکارشناسی و بی پایه و اساس دلال بازی راه انداخته و وقتی تفاوت قیمت نان در نانوایی و سوپر مارکت ٣.۵ برابر شده، معلوم است که بحرانی به وجود  آمده است. به دلیل همین سوءمدیریت ها طرح استیضاح وزیر صمت را به جریان انداختیم اما دولت محترم مانع از آن شده است».

حضرت پور در پایان می گوید: «رئیس جمهور باید پاسخگوی سوءمدیریت وزیر صمت باشد. می گویند مردم چرا ناراحت هستند، در واقع همین سوءمدیریت ها مردم را ناراحت کرده است. شما خودتان بحران ساخته و می سازید».

بحران نان همچنان در لابه لای صف های طولانی نان و جلسه های بدون خروجی کارگروه آرد و نان در آذربایجان غربی، ادامه دارد و قوت اصلی مردم در چنگال نامدیریتی ها، بیات شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست