اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : «رشید احمدرش»، فعال مدنی و استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان، در یادداشتی کوتاه می نویسد: «در زخم چرکینی که به هنگام بروز کوچکترین بحرانی در جامعه از جمله، سیل، زلزله و اینک کرونا ویروس، سر باز می کند، آیا وقت آن نیست به آموزش های رسمی در مدارس و دانشگاه ها، ماموریت ارگان های فرهنگی و اجتماعی که هزینه گزافی بر بیت المال تحمیل می کنند، به دیده تردید نگریست و آنها را بازبینی نمود».

ظاهرا سرعت تکثیر کرونای اجتماعی و فرهنگی بسیار بیشتر و احتمالا آسیب زاتر از کرونای پزشکی است.

در گیرودار فراگیری غیرقابل منتظره کروناویروس و درحالی که آشفتگی و فقدان سیاست متمرکز مدیریت و کنترل بیماری خصوصا در حوزه اطلاع رسانی بسیار مشهود است، بازار شایعه و تکثیر نا موجه اخبار فیک و جعلی از سرعت تکثیر ویروس پیشی گرفته است.اصولا ویروس شایعه بر بستر فقدان اطلاع رسانی شفاف و دقیق و به روز تکثیرتساعدی پیدا می کند.

وقتی معلوم نیست که چه وقت و حتی چرا واحدهای آموزشی تعطیل اند و اخبار مربوط به تعطیلی در آخرین ساعات شب و آن هم به علت انتخابات! اعلام می شود، معلوم است که چه هزینه های روانی بر خانواده ها و کل جامعه تحمیل خواهد کرد.

طرفه آن که تعطیلی برخی واحدهای آموزشی و دانشگاهی در یک استان و حتی شهرستان و عدم تعطیلی برخی دیگر دقیقا درهمان استان و شهرستان چه توجیهی جز سردرگمی مسولان و فقدان مدیریت یکپارچه، منسجم و البته معقول و مسولانه می تواند داشته باشد!

زخم چرکینی که به هنگام بروز کوچکترین بحرانی در جامعه از جمله، سیل، زلزله و اینک کرونا ویروس سر باز می کند. آیا وقت آن نیست به آموزش های رسمی در مدارس و دانشگاه ها، ماموریت ارگان های فرهنگی و اجتماعی که سالیانه هزینه گزافی باخیل عظیم کارکنان بر بیت المال و دارایی های همگانی تحمیل می کنند، به دیده تردید نگریست و آنها را بازبینی نمود.

 طبق کدام اصول و موازین آموزش داده شده، بهنگام کوچک ترین بحران، افراد کف صبر و بردباری و درایت را ازدست داده منافع آنی فردی خود را بر مصالح معقول همگانی ترجیح می دهند! هول و هراس غیرقابل توجیه جهت تهیه وانبار نمودن کالاها و اقلام و در این مورد خاص، ماسک و مواد ضدعفونی و…را چگونه باید تفسیر نمود.

 آیا مهارت های فردی و جمعی مواجهه و مدیریت معقول و بخردانه و منطقی بحران و شرایط غیرعادی که در دوران و زمانه به تعبیر آلریش بک، جامعه ریسک، بسیار هم قابل انتظار است، به حد کافی آموزش داده شده است؟!

اصولا در واحدهای آموزشی ما، اعم از مدارس و دانشگاه ها چه چیز معقول، کاربردی و به روزی که بتواند در مواقع ضروری مثل مورد اخیر، گره کوچکی از گره های فردی و جمعی جامعه بگشاید، آموزش داده می شود که اینک بر تداوم فعالیت آنها آن هم بصورت اعلام تعطیلی های قطره چکانی اصرار داریم!

درنظر داشته باشیم، در شرایط عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع، نرخ تکثیر ویروس شایعه بر هرنوع ویروس دیگری پیشی گرفته و البته آسیب زاتر و کشنده تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست