اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» مهاباد با معرفی نفرات و گروه‌های برتر هر بخش به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد برگزار شد، بامداد دوشنبه با معرفی نفرات برتر هر بخش پایان یافت.

طبق اعلام هیات داوران این جشنواره در بخش تک‌نوازی رده سنی الف (کمتر از ۱۹ سال) به ترتیب نازنین مهربانیان و نیایش ذاکری مهر به صورت مشترک مقام اول، مهشاد حیدری و عارف پارسا نژاد به صورت مشترک دوم و نهال کمانی و آراز شیخی را به صورت مشترک به عنوان رتبه سوم انتخاب کردند.

در بخش تک‌نوازی گروه سنی ب (بالای ۱۹ سال) نوید حسین زاده مقام نخست، کیمیا اکبرپور و سلام داوردان به صورت مشترک مقام دوم و مهدی نخعی و علی غفورپور به صورت مشترک مقام سوم را کسب کردند.

در بخش مولودی خوانی نیز هیات داوران گروه سماء به سرپرستی ماهان یاسینی از سنندج را به عنوان گروه اول، گروه بیدل به سرپرستی علی اصغر ظاهر گرجی از تربت جام و گروه شور عاشقان به سرپرستی محمدقهرمان نژاد از بوکان را برای این بخش انتخاب کردند.

دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با معرفی نفرات برتر پایان یافت

در بخش گروه‌نوازی نیز هیات داوران گروه هیوا به سرپرستی امیر حسین کرامت از کرمان و گروه آیریا به سرپرستی لیلی شیرازی از اصفهان را به صورت مشترک رتبه نخست، گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از یزد و گروه نجما به سرپرستی رضا دزائی پور از مازندران را به صورت مشترک به عنوان رتبه دوم و گروه طیار به سرپرستی اجلال رحیمی از سنندج را رتبه سوم انتخاب کردند.

رییس شورای اسلامی مهاباد در ابتدای مراسم اختتامیه دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» گفت: مهاباد به عنوان یک شهر فرهنگی در منطقه شناخته شده و هم اکنون گردشگری فرهنگی در این شهر شکل گرفته است.

آرش شهابی با اشاره برگزاری جشنواره دف‌نوازی نیز اضافه کرد: این نوع موسیقی در فرهنگ ایرانی به عنوان هنری شور آفرین شناخته شده و اگر این هنر در مسیر جشنواره ای قرار گیرد می‌تواند تحول آفرین هم باشد.

دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با معرفی نفرات برتر پایان یافت

وی ادامه داد: گسترش موسیقی عرفانی و خانقایی می‌تواند نوید بخش وحدت و همگرایی در بین اقوام ایرانی باشد و از طرفی دیگر نسل جوان امروزی را با این حوزه بیشتر آشنا سازد.

شهابی با اشاره به سابقه موسیقی عرفانی و خانقایی در این منطقه گفت: موسیقی عرفانی از گذشته های دور در این منطقه طرفدان خاص خود را داشته و صاحب‌نظران و پیشکسوتان بیشماری در این عرصه تلاش‌های زیادی کردند.

طبق اعلام دبیر دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی نوای وحدت و پس از اعلام فراخوان این جشنواره در ۲۵ مرداد سال گذشته، ۸۵ اثر ارسال از استان مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مهاباد با معرفی نفرات برتر پایان یافت

آثار ارسالی در چهار بخش گروه نوازی، مولودی خوانی، تک نوازی کمتر از ۱۹ سال و تک نوازی بالای ۱۹ سال توسط هیات داوران بازبین این جشنواره که شامل مجید شمس الدینی، محمد نقشبندی، رضا دزائی پور و هاوری شاهین پور بودند، بررسی شد.

در مدت ۲ روز (سوم و چهارم تیر) برگزاری این جشنواره نیز ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی و تک‌نوازی گروه الف و تک‌نوازی گروه ب با هم رقابت کردند و هیات داوران این بخش جشنواره «ئاسو نادری»، «علی پورعطایی»، «شهباز شاهین‌پور» و «امید ابراهیمیان» بودند.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست