اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سدسازی بی رویه ترکیه بر خلاف قوانین بین المللی بوده و موجب بروز آثار خطرناک زیست محیطی خواهد شد، در واقع ترکیه می خواهد در آینده به ما آب بفروشد.

به گزارش خانه ملت؛ جلال محمودزاده در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه در مورد دلیل عدم اعلام نظر رسمی و عدم اعتراض در مورد سدسازی های بی رویه دولت ترکیه بر روی رودخانه های دجله و ارس، گفت: ترکیه طی سالیان گذشته پروژه سدسازی موسوم به ” گاپ” را اجرایی کرده است.

او ادامه داد: بر این اساس سدسازی ها در حوضه های آبریز کشورهایی مانند ایران، عراق و سوریه انجام می شود؛ به عنوان مثال یکی از پروژه های آبگیری شده سد “ایلیسو” است که تقریبا حجم آن سه برابر سد کرخه است. با آب گیری سد ایلیسو آب ورودی به دجله و فرات و تالاب هورالعظیم در ایران و عراق بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است، ابر این اساس مساحت زیادی از تالاب هورالعظیم در ایران و عراق خشک شده است.

پروژه سد «گرگ سیاه» در ترکیه و تهدید استان های شمال غرب ایران

نماینده مجلس یازدهم افزود: همچنین ترکیه پروژه سد “گرگ سیاه” را بر روی رود ارس آغاز کرده که حدود ۵۶ درصد آب ورودی به کشورمان را کاهش می دهد. بر این اساس استان های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل دچار آسیب می شوند و در آینده بخاطر بی آبی و خشکسالی شاهد افزایش ریزگردها و کوچ دامداران و عشایر خواهیم بود.

محمودزاده تصریح کرد: باید یادآور شد دولت ها بر اساس قوانین و عرف بین المللی موظف هستند حق آبه اراضی پایین دستی را درنظر بگیرند و به ازای هر ۱۰ میلیون نفر جمعیت ۴٫۶ میلیون متر معکب آب رهاسازی کنند.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین دولت ترکیه نمی تواند با چنین وسعتی اقدام به سدسازی کند و جلوی ورودی آب به کشورهای همسایه را بگیرد؛ گرد و خاک هایی که امروزه در کشورمان مشاهده می شود، به سدسازی ترکیه مربوط می شود و این در حالیست که همه استانها در آینده درگیر ریزگردها خواهند شد.

کاهش ورودی آب به فلات ایران آثار خطرناک زیست محیطی دارد

او با اشاره به اینکه کاهش ورودی آب به فلات ایران و همچنین سوریه وعراق می تواند آثار خطرناک زیست محیطی داشته باشد، بیان کرد: وزارت امور خارجه باید در سطح بین المللی به رویه غلط ترکیه اعتراض کند؛ در زمان تصدی آقای ظریف نسبت به این موضوع پاسخ قانع کننده ای ارائه شد؛ بر این اساس سوالی از آقای امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس پرسیده شد اما حتی یک برگ کاغذ که در آن نامه ای به مراجع بین المللی و غیره نگارش شده باشد وجود نداشت. البته فقط یکبار سفیر ترکیه احضار شده است.

ضرورت همکاری بین المللی ایران، عراق و سوریه در مقابل سدسازی ترکیه

او ادامه داد: باید با همکاری عراق و سوریه در سطح بین المللی نسبت به این امر اقدام شود تا حق آبه طبیعی کشورهای یاد شده محقق شود؛ با بی تفاوتی ترکیه سدسازی هایش را انجام می دهد و این روند تا احداث ۳۰ سد ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سدهای ساخته شده در نزدیکی زمین های کشاورزی نیست؛ در زمانی که سد ایلیسو افتتاح شد، اردوغان اعلام کرد کشورهای همسایه به ما نفت می فروشند اما ما نیز از ذخایر آبی خود استفاده خواهیم کرد. در واقع مستقیما اعلام کرد آب را خواهند فروخت که اظهارنظری غیردیپلماتیک و خارج از عرف بود.

چندی پیش سوال ملی جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در قوه مقننه از وزیر امور خارجه در مورد دلیل عدم اعلام نظر رسمی و عدم اعتراض در مورد سدسازی های بی رویه دولت ترکیه بر روی رودخانه های دجله و ارس چیست، از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست