اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / احمد دیناری :  چنانچه در حال حاضر شهردار هستید و ویژگی‌ها یا رویکردهایی را که در ادامه این یادداشت به آن‌ها اشاره خواهم کرد ندارید، بدانید که یک مدیر شهری کاملا معمولی و پسته‌ای سربسته خواهید بود و اعضای شورای شهر باید در انتخاب خود تجدید نظر کنند. در این یادداشت احمد دیناری به چندین رویکرد و ویژگی یک شهردار خوب پرداخته است.

با توجه به تخریب روز افزون جنگل ها، مراتع و فضاهای سبز در شهرها و پیرامون آن‌ها به دلایل مختلف ناشی از سوء مدیریت، رفتارهای غیر مسئولانه برخی شهروندان، بلایای طبیعی و… و به موازات آن افزایش خودرو و وسایل نقلیه شهری، ترافیک و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، عملا زندگی شهروندان در شهرها دچار چالش‌های فراوانی شده و در بسیاری از این سکونتگاه‌ها حداقل سرانه فضای سبز نیز برای شهروندان مهیا نیست.

رویکرد زیباسازی فضاهای شهری

لذا یک مدیر شهری خلاق، مسئول و دلسوز باید توسعه فضای سبز و افزایش سرانه آن در بین شهروندان، زیباسازی شهربه ویژه ورودی شهر که توجه هر گردشگر را در بدو ورود به سوی خود جلب می‌نماید و همچنین راه اندازی کمپین اجتماعی درختکاری و برنامه ریزی برای کاشت حداقل یک اصله نهال به ازای هر شهروند در طول دوره مدیریت شهری مجور برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود قرار دهد. این اقدام و رویکرد ارزشمند می‌تواند شهرداران را از یکدیگر متمایز و رضایت شهروندان را به ارمغان آورد.

 رویکرد گردشگری

امروزه کمتر شهری را می‌توان بدون رویکرد و نگرش توسعه گردشگری مدیریت کرد. رویکرد گردشگری و توجه ویژه به آن توسط شهرداران، باعث می‌شود شهری زیبا، جذاب، سرزنده و پویا داشته باشیم و شهر همچون مغناطیسی گردشگران، سرمایه گذاران را به سوی خود خواهد کشاند. لذا تحول شهری و متعاقب آن تحول اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی در شهرها بدون توجه به مقوله ارزشمند و مهم گردشگری امری نشدنی است.

 رویکرد برندسازی شهری

چنانچه به عنوان کاندیدای شهرداری برنامه عملیاتی را به منظور برندسازی شهری با رویکرد گردشگری به اعضای شورای شهر ارائه ننموده‌اید و در حال حاضر هم که مدیر شهری هستید بدان توجهی نکرده و آن را ملاک عمل در حوزه مدیریت شهر قرار نمی‌دهید، بدانید که صرفا تکرار مکررات کرده و مشغول انجام کارهای تکراری سایر مدیران شهری خواهید بود. برنامه عملیاتی برندینگ شهری با رویکرد و با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شهر، باعث بهتر دیده شده شهر، اشتهار، جذب گردشگران و درآمدهای اقتصادی پایدار و پویایی خواهد شد و کمک می‌کند تا شهرتان یادگاری ماندگار برای مراجعه کنندگان داشته باشد و تصویر ذهنی مثبتی را در ایشان ایجاد کند. شهر تحت مدیریت شما باید حرفی برای گفتن داشته و به یک صفت و یا ویژگی ممتاز از آن یاد شود، همچون: شاندیز؛ شهر شیشلیک، نشتیفان؛ شهر آسبادهای تاریخی، لالجین؛ شهر سفال، مشهد؛ قبله دلها، نیویورک؛ شهری که هرگز نمی‌خوابد یا شهر زنده، بیروت؛ عروس خاورمیانه، نیس؛ شهر بازنشستگان، پاریس؛ موزه شهر یا شهر عشاق، تنکابن؛ شهسوار گردشگری ایران، نیشابور؛ شکوه تمدن ایران.

راستی از شهرهای تهران، شیراز، اهواز، تبریز، اصفهان، همدان، یزد، کرمان، ساری، رشت، کرج، گرگان، ارومیه، بندرعباس، سنندج، رامسر، چالوس، بیرجند و… با چه عناوینی یاد می‌شود!؟

 رویکرد سرمایه‌گذاری

کسب درآمد از طریق صدور پروانه ساختمانی، پایانکار، عوارض و سایر روش ها، جزو راهکارهای جاری، معمول و پیش پا افتاده مدیران شهری برای کسب درآمد بوده و فاقد هرگونه خلاقیت مدیریتی است. شما باید یک شهردار خلاق با نگرش توسعه‌ای باشید و با استفاده از ظرفیت و توان تیم‌های متخصص، مجرب و خلاق و هم افزایی با سایر دستگاههای اجرایی ذیربط نسبت به احصای فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقدام و از طریق ارتباطات گسترده، دوسویه و مثبت داخلی و خارجی و حضور در رویدادهای ملی و بین المللی، سرمایه گذاران توانمند را جهت سرمایه‌گذاری در این فرصت‌ها و بسته‌ها جذب نمایید تا سرمایه به سمت و سوی شهر تحت مدیریت شما هدایت و فرصت‌های کارآفرینی و اشتغالزایی نیز مهیا گردد. در آن صورت شاهد شهری پویا، زنده و دارای اقتصادی قوی خواهیم بود و البته شهرداری متفاوت و متمایز.

 رویکرد رویدادی

رویداد‌های مختلفی همچون گردهم آیی ها، نشست‌های تخصصی، سمینارها، همایش ها، کنفرانس ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها آبستن و بستر روابط دوسویه، تعاملات اداری، اجرایی و بازاریابی، معرفی ظرفیت‌های شهری و… هستند و یک مدیر شهری هوشمند و خلاق همواره باید از تخصص و تجارب خویش در این زمینه و یا تیم‌ها و مجموعه‌های فعال در زمینه طراحی و اجرای رویدادها بهره برده و نسبت به تهیه تقویم رویدادهای شهر در یک افق حداقل چهارساله اقدام و این رویدادها را با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و شهروندان طبق یک برنامه اجرایی و عملیاتی مشخص برگزار کند. حضور در رویدادهای سایر شهرهای کشور و خارج از کشور نیز بسیار مهم بوده و نقش بسزایی در بهره برداری بهینه از رویداد‌ها دارد.

ذکر این نکته ضروری است که در کلیه رویکردهای فوق، استفاده حداکثری از قدرت و ظرفیت رسانه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی، کمک شایانی به تحقق اهداف از پیش برنامه ریزی و تعیین شده مدیران شهری دارد.

لذا انجام کارهای تکراری و دچار روزمرگی شدن، صفت مدیران شهری بی‌اثر و بی‌خاصیت است و شما باید شهرداری خلاق، خاص و غیرقابل جایگزین باشید و همواره اثر و یادگاری ماندگار از دوره مدیریت شهری خود بر جای بگذارید، چنانکه تمام موجودات آسمانی و زمینی مکثی کنند و بگویند، اینجا شهرداری کار می‌کرد که کارش را خوب انجام می‌داد.

منبع: میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست