اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : همزمان شدن عملیات نظامی علیه PKK در استان های وان، شرناخ و حکاری و برکناری سه شهردار کرد کلانشهرهای دیاربکر، ماردین و وان، امری اتفاقی نیست. هدف و انگیزۀ آن هر چه هست، یک پیام واضح برای کردها دارد.

صبح روز گذشته ۱۹ اوت حکومت ترکیه سه شهردار کرد کلانشهرهای دیاربکر، ماردین و وان را که در انتخابات ماه مارس با رأی قاطع مردم برگزیده شده بودند با اتهامات مرتبط با «تروریسم» برکنار کرد.

عدنان سلجوق میزراکلی، احمد ترک و بدیعه اوزگوکچه ارتان که هر سه نامزد حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در انتخابات شهرداری ها بودند، به ترتیب، با ۶۳، ۵۶ و ۵۴ درصد آرا به شهرداری انتخاب شدند.

وزارت کشور ترکیه صبح دیروز در بیانیه ای این سه تن را به اتهام «استفاده از منصب خود در جهت حمایت از تروریست ها» برکنار کرد و استانداران این سه استان را به عنوان سرپرست شهرداری های سه کلانشهر تعیین کرد. در بیانیۀ وزارت کشور اعلام شده است این سه تن علاوه بر برکناری از سمت خود، در قالب پرونده های قضایی متعدد، تحت پیگرد نیز قرار خواهند گرفت.

از صبح روز گذشته پلیس در اطراف ساختمان های سه شهرداری تدابیر امنیتی اتخاذ کرد و پس از چند ساعت اعتراض به این برکناری در شهرهای مختلف ترکیه آغاز شد و بسیاری از شهرهای کردنشین را در بر گرفت. علاوه بر شهرهای کردنشین، در استانبول و آنکارا نیز اعتراضاتی صورت گرفت و چندین تن مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفته و عده ای دستگیر شدند.

همزمان با این تحولات، نیروهای امنیتی ترکیه در سه استان وان، شرناخ و حکاری یک عملیات نظامی گسترده علیه مواضع و نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) آغاز کردند. ۱۲۹ تیم از نیروهای پلیس، ژاندارمری و گارد روستایی در این عملیات شرکت داشتند که بر اساس بینیۀ وزارت کشور در نتیجۀ آن ۴۳ غار و پناهگاه مورد استفادۀ نیروهای PKK منهدم شدند.

بدون تردید همزمانی این دو اقدام و برکناری همزمان سه شهردار در سه کلانشهر کردنشین ترکیه امری اتفاقی نیست. حکومت ترکیه به خوبی می داند که برکنار کردن این سه شهردار به طور همزمان باعث جنجال، اعتراض و انتقاد داخلی و خارجی می شود، اما انجام تدریجی این کار از هزینۀ کمتری خواهد داشت.

در شرایطی که عبدالله اوجالان رهبر دربند PKK در پیام های متعددی اعلام آمادگی کرده است برای حل و فصل صلح آمیز مسألۀ کردها گام های اساسی بردارد و احزاب اپوزیسیون به حل مسأله امیدوار شده اند، حکومت ترکیه هم در عرصۀ نظامی علیه PKK و هم در عرصۀ مدنی علیه حزب قانونی کردها و رأی دهندگان کرد، دست به خشونت می زند.

دربارۀ اهداف و انگیزه های این حرکت گمانه زنی ها بسیار است، اما هر چه هست کردهای ترکیه یک پیام واضح از آن دریافت می کنند؛ حکومت ترکیه تکلیف خود را روشن کرده است، نه با PKK صلح می کند و نه به جنبش سیاسی کردها اجازۀ فعالیت قانونی و آزادانه می دهد. شاید این مجازات حمایت کردها از رقبای حزب حاکم در انتخابات شهرداری ها است.

خبرگزاری کردپرس – سرویس ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست