اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  خبر بازداشت تعدادی از کارکنان و مدیران شهرداری ارومیه همواره به سوژه‌ اصلی کاربران شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان‌غربی طی ۲ هفته گذشته تبدیل شده، زوایای پیدا و پنهانی دارد که موجب اظهارنظرهای مختلف به ویژه در فضای مجازی شده است. به گزارش ایرنا، اوایل آبان ماه جاری، خبر بازداشت پنج نفر از کارکنان شهرداری ارومیه به یکباره سایر مباحث در شبکه‌های اجتماعی را به حاشیه راند و به بطن اصلی مباحث تبدیل شد.

سکوت تمامی منابع رسمی اعم از شورای شهر، شهرداری و حتی نهادهای قضایی در رابطه با جزئیات این دستگیری‌ها در حالی ادامه داشت که حدود یک هفته‌ از بازداشتی‌های نخست در مدیریت شهری ارومیه می‌گذشت و اخبار در این رابطه از توییت یا کانال برخی از خبرنگاران در ارومیه منتشر می‌شد.

درست زمانی که کم کم شفاف سازی در مورد دستگیری‌های اخیر به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌شد، “حسین پناهی” یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در یک برنامه مصاحبه ویدیویی حضور یافت، ولی نه برای شفاف سازی بلکه برای انداختن توپ به میدان هیات رییسه شورا و شهردار ارومیه!

پناهی در این مصاحبه ویدیویی با انتقاد از عملکرد شورای شهر ارومیه مدعی شد که هیات رییسه شورا تحقیق و تفحص از شهرداری ارومیه را مسکوت کرده و اجازه پیگیری نمی‌دهد.

وی با وجود اینکه خود نیز عضو شورای اسلامی شهر ارومیه است، ولی اعضای شورا را در برخورد با تخلفات شهرداری ناتوان توصیف کرد و تا حدی پیش رفت که به برخی ادعاها در رابطه با فساد در شورا و شهرداری صحه گذاشت.

او تا حدی پیش رفت که با برخی دستان پشت پرده در لیست‌ بندی‌های انتخاباتی نیز اشاره کرد.

هنوز بحث داغ این مصاحبه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی فروکش نکرده بود که خبر دستگیری برخی از مدیران در مجموعه شهرداری بار دیگر مدیریت شهری را زیر ذره بین افکار عمومی برد.

حساسیت کاربران شبکه‌های اجتماعی به موضوع دستگیری‌ها در شهرداری ارومیه به حدی رسید که “محمد حضرت‌پور” شهردار ارومیه طی سخنانی در جمع مدیران شهرداری ارومیه به این اتفاقات اخیر واکنش نشان داد.

از دستگیری و برخورد با متخلفان حمایت می‌کنیم

شهردار ارومیه با اشاره به بازداشتی‌های صورت ‌گرفته حمایت خود را از این اقدامات اعلام کرد و گفت: هیچ فردی از کارمندان این مجموعه، حق بی‌اعتمادسازی مردم را ندارد و این امر غیرقابل گذشت است.

محمد حضرت پور افزود: از گرفتاری کارکنان شهرداری خوشحال نیستیم اما هرچقدر به سمت بالا بردن اعتماد مردم حرکت کنیم، به نفع شهرداری و در کل، نظام است.

وی اضافه کرد: سیستم امنیتی و قضایی هیچ گاه بدون جرم و خطا کسی را بازداشت و محکوم نمی کند زیرا حتی آن ها هم در خصوص خطاهای احتمالی در برابر قانون پاسخگو هستند.

وی با حمایت از اقدامات اخیر اظهار کرد: در کنار دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی برای برخورد با متخلفان هستیم.

متخلفان قبل از دستگیری خود را معرفی کنند

شهردار ارومیه با هشدار به مدیران و کارکنانی که خطایی از آنان سرزده یا به فکر خیانت هستند، بیان کرد: این افراد، خود را به نهادهای نظارتی معرفی کرده و از رفتارهایی که انجام داده اند، ابراز توبه و پشیمانی کنند.

حضرت پور تاکید کرد: ما آبروی خود را برای این افراد گرو گذاشتیم، اما آنها راه خیانت به اعتماد ما را برگزیدند و امروز مجموعه شهرداری را در افکار عمومی با چالش های جدی روبرو کرده اند.

بارها به متخلفان تذکر داده شده بود

وی با اشاره به اینکه حراست بارها به افراد متخلف تذکر داده بود، ادامه داد: این افراد در برابر چهار هزار و ۶۰۰ کارمند شهرداری پاسخگو خواهند بود و تخلف آنان قابل گذشت نیست.

حضرت‌پور با تذکر جدی به مدیرانی که در این شرایط سخت به جای حل مشکلات مردم و روحیه دهی به همکاران، موجب تضعیف روحیه کارکنان و سایر مدیران می‌شوند، گفت: مدیریت حراست، وظیفه شناسایی و معرفی این افراد را دارد تا در اولین فرصت برخورد قاطعی با این دسته از افراد صورت گیرد زیرا آنان باعث می‌شوند کارهای مردم راه نیفتاده و آنان را با اقداماتشان نسبت به نظام، قوه قضاییه و دستگاههای نظارتی بدبین می‌کنند.

وی افزود: البته مخالف آن دسته از رسانه نماهایی نیز هستیم که به صورت مجهول الهویه حب و بغض سیاسی خود را در این خصوص اعمال می کنند؛ اولویت مدیریت شهری، رضایتمندی مردم نسبت به نظام و همچنین جایگاه شهرداری است.

چرا به جای تذکر متخلفان برکنار نشده بودند؟

در بخشی از سخنرانی شهردار ارومیه در جمع مدیران این مجموعه آمده است که قبلا به آنانی که دستگیر شده‌اند، تذکر داده شده بود؛ این بخش از اظهارات مورد توجه برخی از فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و آنان نوشتند: ” اگر متخلفان قبلا شناسایی و به آنان تذکر داده شده بود چرا برکنار نشدند تا امروز شاهد دستگیری در مجموعه شهرداری نباشیم؟”

با وجود تمامی واکنش‌های منفی و مثبت به سخنان شهردار ارومیه، این اظهارات وی به نوعی سبب شد تا نه تنها حساسیت در رابطه با دستگیری‌ها کاهش یابد بلکه برخی از جریانات سیاسی افراطی که در تلاش برای به حاشیه کشیدن این دستگیری‌ها بودند نیز منفعل شوند.

شورای شهر، اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است

حسین پناهی سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه این بار فایل صوتی خود در نطق صحن شورا را منتشر کرد و آب گل آلود مدیریت شهری را دوباره گل آلودتر کرد.

وی در این فایل صوتی همکاران خود در شورای اسلامی شهر ارومیه را سیبل سخنان خود قرار داد و بیان کرد: متاسفانه باید بگویم که شورای اسلامی شهر ارومیه اعتماد عمومی را خدشه دار کرد و جایگاه شورا را پاس نداشت.

پناهی البته شهرداری ارومیه را نیز در رابطه با دستگیری‌های اخیر مورد خطاب قرار داد و گفت: شهرداری توجهی به قوانین و اجرای مصوبات شورای شهر ندارد و گاها دهن کجی نیز می‌کند که نتیجه‌ آن همان دستگیری‌های اخیر شده است.

وی افزود: اگر سوال از شهردار و تحقیق و تفحص از مجموعه مدیریت شهری عملی می‌شد، امروز شاهد دستگیری‌ها نبودیم.

این عضو شورای شهر البته به این حد نیز قانع نشد و با خطاب قرار دادن نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی گفت: نباید طوری شود که مردم بگویند آفتابه دزدها دستگیر شدند ولی شتر دزدها نه!

اظهارات پناهی نظر شخصی اوست نه موضع شورای شهر

نشر فایل صوتی پناهی عضو شورای شهر در شبکه‌های اجتماعی از یک سو و مرتبط دانستن این اظهارات با موضع گیری شورای اسلامی شهر ارومیه در رابطه با بازداشتی‌های اخیر از سویی دیگر سبب شد تا “حسین بخشایشی” رییس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز به این مارتن مقصر نشان دادن دیگری واکنش نشان دهد.

بخشایشی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اظهارات پناهی نظر شخصی اوست و ربطی به موضع گیری شورای اسلامی شهر ندارد، گفت: به این عضو شورا (پناهی) گفته بودم که حاشیه سازی نکند چرا که اظهارات وی جز تنش نتیجه‌ای ندارد.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: در همان صحن شورا تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه با تذکر به پناهی خواستار پاسخگویی به وی بودند که آنان را دعوت به خویشتن‌داری کردم.

وی نظر پناهی در رابطه با دستگیر شدگان اخیر را عجولانه توصیف کرد و افزود: افراد دستگیر شده فعلا متهم هستند، نه مجرم.

بخشایشی همچنین در رابطه با ادعای مسکوت ماندن تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه و شهربازی، گفت: با توجه به همزمانی آن با یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، موقتا این تحقیق و تفحص مسکوت ماند ولی آقای پناهی یادشان رفته اعلام کنند که پس از انتخابات، رییس باشگاه شهرداری ارومیه در صحن شورا حضور یافت و به سوالات پاسخ داد که از قضا مورد رضایت پناهی قرار گرفت.

وی بیان کرد:  پناهی چرا نمی‌گوید که شهردار ارومیه با وجود تمامی مشکلات مالی و اقتصادی در کشور، چگونه تاخیری در پرداخت حقوق بیش از پنج هزار نفر از کارکنان شهرداری نداشته است و این اتفاق در حالی رقم خورده است که بسیاری از کلانشهرهای کشور درگیر حقوق‌های معوقه هستند.

وی همچنین در رابطه با نقش شهردار ارومیه در تخلفات رخ داده در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز گفت:  پناهی به عنوان عضو شورای اسلامی شهر ارومیه مدتی پیش عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده و به خوبی می‌داند که شهردار حتی حق رای در این کمیسیون ندارد و نمی‌تواند تاثیری در روند ایجاد کند.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر ضرورت حفظ فضای توام با آرامش برای برخورد با متخلفان، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده متخلفان باید به دور از حاشیه‌ها انجام شود.

رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که اکثر کسانی که خارج از مجموعه مدیریت شهری و به طور رسمی در رابطه با دستگیری‌های اخیر واکنش نشان دادند، سابقه حضور در انتخابات دارند و این به این معنی است که دستگیری‌های اخیر برای تعدادی از جریانات سیاسی فرصتی فراهم آورده تا در آستانه انتخابات پیش روی شوراها خودی نشان داده و از این آب گل آلود ماهی انتخاباتی بگیرند.

به نظر می‌رسد این کشمکش صورت گرفته بین جریانات مختلف سبب شده تا تمرکز عمومی از دستگیری‌های اخیر به برخی مباحث حاشیه‌ای متمرکز شود.

شورای شهر و شهرداری ها باید به دور از حاشیه سازی به دنبال حل مشکلات شهری و خدمت به مردم باشند.

ارومیه بزرگترین شهر آذربایجان غربی است که بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست