اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / دکتر امیرمسعود فاتحی ؛ رئیس کمیسیون صنعت اتاق : روز شنبه ۱۱ اسفند ماه صدها نفر از اعضای اتاق بازرگانی با حضور گسترده در پای صندوق و بمنظور انتخاب اعضای هیأت نمایندگان نهمین دوره اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزیارومیه فصل تازه ای از حیات فعالیت اتاق را آغاز کردند. فصل تازه ای که نوید دهنده مشارکت اعضای اتاق و تبین مردم سالاری است و می تواند دمکراسی پایدار را در یکی از مهمترین تشکل های اقتصادی استان بنیان گذارد. چنانچه با اندک تأمل به شروع پروسه انتخابات از آغاز تا پایان بیندیشیم به تجارب ارزشمندی دست پیدا خواهیم کرد. از ماهها پیش با درک درست از اوضاع و شرایط اقتصادی ، اجتماعی کشور و استان می بایست طرحی نو در انداخته شود که در آن همه شیفتگان خدمت در سنگر اتاق در کنار هم بتوانند گره های ناگشوده مشکلات را احصاء و بازگشایی نمایند و راه را برای ارتقاء فعالیت های اقتصادی هموار سازند. دستیابی به این اهداف نیاز به عزمی راسخ و گامی استوار و دوستانی « هم پیمان » داشت که با تجربه اندوزی از تجارب گذشته بجای تخریب و رقابت ناسالم ، بمنظور هم افزایی همه شیفتگان خدمت ، در یک جبهه واحد در کنار هم گرد آیند.
امروز در کمترین نقطه ای از جهان می توان انتخاباتی را یافت که با ارزش های عمیق اخلاقی انسانی مبتنی بر عدالت ، صداقت و امانت و آگاهی عجین بوده باشد. با هر تحلیل که صورت پذیرد.
پایگاه دمکراسی به « اخلاق » و « فرهنگ » برمیگردد. اگر این اخلاق مادی باشد هر قدر توسعه یافته نیز باشد طبعاً دچار ناهنجاری های پیچیده خواهد شد. بنابراین برای اینکه دریابیم چه کسانی امکان معرفی شدن و راه یافتن به اتاق را پیدا می کنند به حاکمیت نوع اخلاق و فرهنگ در جامعه اقتصادی بازگشت می نماید.
آنچه دقت ما را در انتخابات اتاق جلب می کند آسیب شناسی مسائلی است که جامعه اقتصادی ما با آن مواجه است با بررسی در نتایج انتخابات ، مشاهده می کنیم «دوگانگی فرهنگی » یک واقعیت گسترده و جدی است. جامعه اقتصادی ما از لحاظ فرهنگی به دوگانگی رسیده است بسیاری از امور که از نظر بخشی ناهنجاری است دقیقاً توسط بخش دیگر بهنجار و صحیح شمرده می شود.
باید بطور جدی به آثار دوگانگی فرهنگ در بخش اقتصاد توجه کنیم و آثار کلی آن نارضایتی و  ناهنجاریهای رفتاری گسترده ای است که توسط بخشی بروز داده می شود و مانع از شکل گیری و تداوم همبستگی خواهد شد. بنابراین باید برای تقویت و شناسایی اموری که می توانند محور همبستگی فعالین اقتصادی قرار گیرند تلاش کرد. از دیگر آسیب هائیکه در جامعه اقتصادی وجود دارد و باید از آن بطور جدی پرهیز کرد « شخصیت زدگی » است بعبارتی مترادف دانستن مصلحت اتاق با مصالح اشخاص و گروههای خاص است. شخصیت ها باید وزن اجتماعی خود را به میزان توانمندی در ارائه و توسعه مفاهیم کارآمد برای حرکت بالنده اتاق به سمت اهداف و جایگاه مشخص شده بدست آورند.انعکاس اجتماعی موفقیت ها حول شخصیت ها و یا اشخاص باید جای خود را به القا « موفقیت جمعی » بدهد.
انتخابات در بستری از آزمون و خطاهای اجتناب ناپذیر شکل گرفت و به دلیل نبود و ورزش سیاسی طی دهه های طولانی و فقدان رشد و بالندگی نهادهای اقتصادی ، بمثابه تجربه نو در تداوم خود از مسیر پر فراز و نشیبی گذشت. با این همه انتخابات شور تازه ای در فعالیت اجتماعی فعالین اقتصادی پدید آورد و به بلوغ فکری و اجتماعی اعضای جامعه اتاق و تحولات آتی آن تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
اتاق به رغم مشکلاتی که از آن رنج می برد در مسیر تکامل و هماهنگی از اقبال خوبی برخوردار است. برترین عامل تشکیل دهنده ظرفیت اتاق ، منابع انسانی و هیأت نمایندگان است که می باید با دستیابی به شیوه و الگوی صحیحی از رفتار خود را مهیا برای توسعه خود و جامعه قرار دهند.
اعضای صالح هیأت نمایندگان را هوشیاری لازم است تا با یکپارچگی در مدل و رفتار ، خود را در چنبره نظام نوین مدیریت قرار دهند و با حضور اندیشیده و موثر در مجامع تصمیم گیری منادی رشد و ارتقای اقتصادی را فراهم آورند. و با افزایش مطالبه گرایی از رکود حاکم بر صنایع استان و جلوگیری از بحران اشتغال و سونامی ورشکستگی بنگاههای اقتصادی و شناسایی چالش های فضای کسب و کار گام مؤثری بردارند. طبعاً جامعه متنوع و کثرت گرای اقتصادی اتاق استان شکوفایی و توسعه خود را در گذاری خواهد یافت که از زمزم چشمه وحدت یکپارچه اتاق سیراب شده باشد و این مهم در حالی ممکن است که اعضاء هیأت نمایندگان با حضور در زمان خویش قواعدسالم بازی را فرا گیرند و رعایت کنند و بدانند هر گونه ظاهرسازی به ضرر جامعه اقتصادی خواهدبود.
با قدردانی از حضور چشمگیر آحاد اعضای اتاق ارومیه و دست اندرکاران اجرایی نهمین دوره اتاقبازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ارومیه ، باید آگاه باشیم اتاق نیازمند حال و هوای تازه استامید است در این آزمون کامیاب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست