اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اهمیت مشارکت‌پذیری در حدی است که دلواپسان هم در شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر برخی ادعاهای بی‌پایه و اساس به دنبال فضاسازی و تضعیف آن هستند اما واقعیت این است که مسوولان دولتی در امر امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده خوی سنگ‌تمام گذاشته‌اند و به زودی آرامش در این مناطق حاکم خواهد شد.

بر اساس تجربه زلزله‌های اخیر کرمانشاه و میانه، نقش مشارکت‌پذیری زلزله‌زدگان در تسهیل امدادرسانی بی‌بدیل به نظر می‌رسد زیرا از یک سو انتظار آنان باید متناسب با شرایط و توان دولت باشد و از سوی دیگر نباید منافع جمعی قربانی فردگرایی شود.
حقیقت این است که همه زلزله‌زدگان خوی انتظار دریافت چادر اسکان و اقلام امدادی در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از همه را دارند؛ در حالی که خانه‌های برخی از آنان سالم است و ذات توزیع با دسترسی یکجا و لحظه‌ای منافات دارد.
برخی‌ها هم که ده‌ها سال قبل خانه‌های خود را در این مناطق رها کرده بودند، اکنون با طمع وام بلاعوض ۱۰۰ میلیون ریالیِ اسکان موقت، به خانه‌ اباواجدادی خود بازگشته‌اند.
بعضی‌ها هم انتظار عجیب و غریبی دارند و بر این تصور هستند که دولت در کمترین زمان ممکن خانه‌هایی بهتر از منازل قبلی آنان را خواهد ساخت؛ در حالی که ساخت مساکن زلزله‌زده به طور طبیعی زمانبر است و دولت تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

نکته جالب توجه دیگر اینکه بسیاری از مردم به بهانه‌های مختلفی چون سرکشی به خویشاوندان، امدادرسانی و غیره به این منطقه ریخته‌اند و ترافیکی در مسیر توزیع اقلام امدادی و چادر ایجاد کرده‌اند؛ تا جایی که ستاد مدیریت بحران استان از ظهر امروز ورود خودروهای پلاک غیربومی به منطقه را محدود کرده‌است.

چالش امدادرسانی از زبان نماینده عالی دولت
استاندار آذربایجان‌غربی که از ساعات اولیه در مناطق زلزله‌زده خوی حضور دارد، در مورد چالش‌های امدادرسانی طی یک روز گذشته، گفت: برخلاف برخی ادعاها، تیم‌های ارزیاب پس از زلزله به تمام روستاهای منطقه رفتند و امدادرسانی روستایی را بر حسب میزان خسارت‌ها اولویت‌بندی کردند.
«محمدمهدی شهریاری» با اشاره به اینکه همه زلزله‌زدگان انتظار داشتند تا به یک میزان از اسکان چادری برخوردار شوند، افزود: توزیع امکانات در میان زلزله‌زدگان بر اساس اولویت و متناسب با شرایط انجام شد و بر همین اساس انتظار برخی از زلزله‌زدگان در مراحل اولیه امدادرسانی قابل تحقق نبود.

وی اضافه کرد: برای تحقق مطالبه‌های زلزله‌زدگان مقرر شد تا به هر خانواده یک چادر داده شود که به همین منظور پنج هزار چادر اسکان موقت تامین شد که سه هزار و ۵۰۰ تخته از آنها هم‌اکنون در حال توزیع است.
او بیان کرد: اقلام غذایی ۷۲ ساعته و چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه والور نیز از تبریز و تهران به مناطق زلزله‌زده ارسال شده اما اهالی باید بیش از پیش با امدادگران همکاری کنند تا روند توزیع تسهیل شود.
وی به وقوع زلزله دوم در ساعت ۱۹:۳۰ اشاره کرد و افزود: این زلزله راه‌ها، خطوط ارتباطی و برق منطقه را قطع کرد ولی با اقدام جهادی مسوولان برق در ساعت ۱۲ و خطوط ارتباطی در ساعت ۱:۴۰ به صورت مجدد وصل شد و توزیع اقلام امدادی از صبح امروز کلید خورد.
وی با اشاره به اینکه برخی‌ها القا می‌کنند که کاری انجام نشده‌است، اضافه کرد: تیم‌های دامپزشکی هم در حال آمارگیری و برآورد خسارت وارد شده به دام‌ها را بر عهده دارند و همه‌چیز به صورت مرتب پیش می‌رود.
وی اظهار داشت: امروز فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب ارتش و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی هم از منطقه بازدید کردند؛ همه تجهیزات و ماشین‌آلات دولتی و بخش خصوصی استان در منطقه مستقر است و مدیران دستگاه‌های ذیربط هم در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
 تاثیر مشارکت‌پذیری زلزله‌زدگان در تسریع امدادرسانی
یک جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که زلزله‌زدگان در چنین مواقعی باید حس مشارکت اجتماعی و روحیه جمع‌گرایی داشته باشند زیرا منفعت‌طلبی در این ایام می‌تواند توزیع اقلام امدادی را نیز با چالش مواجه کند.
«حسین هنرور» با اشاره به اینکه تاثیر منفی جهت‌گیری ارزشی فردگرایی در یک موقعیت بحرانی همچون زلزله بیش از پیش خودنمایی می‌کند، اضافه کرد: استرس حاکم بر زلزله‌زدگان نیز این جهت‌گیری را تقویت می‌کند و رسانه‌ها در این دوران باید اهمیت مشارکت‌پذیری آنان را تبیین کنند.
وی با تاکید بر اینکه ملت در چنین شرایطی باید تنگناهای دولت را هم در نظر بگیرند، اضافه کرد: مسوولان دولتی با تمام توان در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند و اگر زلزله‌زدگان انتظار معقولی از امدادگران داشته باشند و حس مشارکت‌پذیری خود را تقویت کنند، بدون‌شک آرامش در سریع‌ترین زمان ممکن در منطقه حاکم خواهد شد.

وی افزود: اگر در این دوران جهت‌گیری ارزشی فردگرایی در میان زلزله‌زدگان حاکم شود، نه تنها برخی از آنان بلکه تعداد دیگری از افراد فرصت‌طلب هم به دنبال منافع شخصی خواهند بود و در نتیجه توزیع عادلانه امکانات با چالش مواجه شده یا در بهترین شرایط ممکن با کندی انجام خواهد شد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری شامگاه گذشته و معاول اول رییس‌جمهوری ظهر امروز از طریق تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان قطور خوی را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش ایرنا ؛ امدادگران طی روز گذشته و در مراحل توزیع چادر و اقلام امدادی از سوی برخی از مردم محلی تحت فشار قرار داشتند و یکی از اعضای تیم ارزیاب که پس از وقوع زلزله «قطور» برای برآورد خسارت اعزام شده بود، در یکی از روستاهای زلزله‌زده به دلیل آنچه که مردم محلی آن را «همراه نداشتن اقلام امدادی» خواندند، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست