اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : واگیر شدن ویروس کرونا از چند ماه قبل  کشور چین را فرا گرفت و بشدت بسیاری از کشورهای پیرامون خود و جهان را فرا گرفت و از چند روز قبل با بازگشت یک ایرانی از چین، کشور ما را هم فرا گرفت و در حال حاضر قبل از آنکه ویروس همه گیر شود به یک بحران اجتماعی تبدیل شده و در اثر سهل انگاری های داخلی متاسفانه جامعه را با یک ناهنجاری روانی درگیر کرده است.

آیا مسوولان و متولیان امر نمی دانستند این ویروس که جنبه فراگیری و همه گیر شدن دارد وارد کشور می شود چرا تدابیر اساسی را در راستای تامین اقلام مورد نیاز و موضوع فرهنگ سازی اتخاذ نمی کردند؟چرا ابتدای ترین امکانات به اندازه کافی در شهرها پخش نشد؟! چرا رسانه های گروهی را در جهت ترویج فرهنگ سازی همراهی نکردند؟! چرا بعد از این همه سال و بحران های مختلف، هنوز یک “مدیریت واحد بحران” در کشور نداریم و بیشتر با “بحران مدیریتی” مواجه هستیم؟!چرا باید “آخرین راهکار”، “اولین راهکار” باشد؟!

طبق آخرین گزارشات مردمی و آنچه که مشهود است به شدت با کمبود ماسک و ضد عفونی کننده در سطح شهرهای مختلف استان و کشور مواجه شده و به نوعی با کمبود امکانات روبرو هستیم.

شنیده های غیررسمی حاکی از آن است ؛ ماسک و ضدعفونی کننده چندین برابر قیمت در برخی از امکان، داروخانه‌ها و در بازار سیاه عرضه می‌شود و سوءمدیریت و بی برنامه گی ها باعث بر هم زدن بازار شده و از طرف دیگر امکانات مورد نیاز هم در داروخانه‌ها و مراکز درمانی وجود ندارد.

مدیریت جلوگیری از این کمبودها و نظارت بر تخلفات و سودجویی توسط برخی افراد از چنین موقعیتی، لازم وضروری است که هرچه سریعتر باید توسط دستگاه‌های متولی و در راس آنها دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت اقدام شود و همچنین هر چه زودتر اقلام مورد نیاز را در بازار تزریق کنند.

این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. اما یک تفاوت عمده میان ایران و بسیاری از کشورهایی که در آن‌ها ‌این ویروس منتشر شده وجود دارد؛ آن هم اینکه در فضای رسانه‌ای و مجازی ایران یک «جنگ روانی» تمام عیار توسط دشمن و حتی برخی از رسانه های داخلی نیز در جریان است که قطعاً تلاش خواهد کرد از این موضوع یک بحران اجتماعی استخراج کند و متاسفانه تاکنون هم موفق شده اند!

شایسته است رسانه ها و شبکه های اجتماعی در جهت جلوگیری از کاهش جو روانی ایجاد شده گام بردارند و از بازنشر مطالب و اخباری که باعث ایجاد حاشیه و جنگ روانی در بین مردم می شود، خودداری نموده و کمک کنند تا فرهنگ پیشگیری و جلوگیری از انتقال این ویروس در جامعه ترویج داده شود تا بار روانی بیشتری در بین مردم ایجاد نشود.

در نتیجه، لازم است در کنار مدیریت کرونا و تامین امکانات اولیه و اقلام مورد نیاز و تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش مردم و کاهش خطرات آن؛ دولت به فکر مدیریت اطلاع‌رسانی نیز باشد.به نظر لازم است یک مرجع انحصاری و رسمیِ خبررسانی – ترجیحاً از جانب یک مرکز دانشگاهی که با مراجع دولتی هماهنگ است – برای اطلاع‌رسانی معرفی شود. ضروری است این مرجع رسمی حتی در شبکه‌های فیلترشده مانند «تلگرام»، «توئیتر» و «فیس‌بوک» و فضای مجازی نیز فعالیت داشته باشد تا بتواند به موثرترین شکل با جنگ روانی پیش‌ رو مقابله کند.

بدون شک با پیشگیری، فرهنگ سازی و تهیه امکانات اولیه و مدیریت بحران و با کمک همدیگر و در جهت جلوگیری از ایجاد جنگ روانی و بازی با جان، روح و روان مردم خیلی راحت می توان کرونا را شکست داد زیرا بر اساس اعلام کارشناسان امر؛ میزان مرگ و میر آن کمتر از مرگ با آنفولانزاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست