اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : گرم شدن کره زمین سبب می شود تا الگوی بارش در جهان دستخوش تغییر شود. مساله ای که خود عارضه جانبیِ بحران تغییرات اقلیمی است و باعث می شود که دوره های زمانی ریزش نزولات جوی با فاصله بیشتری از یکدیگر باشد اما شدت این ریزش ها چند برابر شود. مساله ای که خود را در قالب تناوب بالای وقوع سیل‌های مرگبار در اقصی نقاط جهان نشان می دهد

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، انتشار آمارهای خیره کننده از افزایش دمای آب و هوا در اقصی نقاط جهان، شگفتی بسیاری را به همراه داشته است. در این راستا، سازمان ناسا نیز به تازگی در پیش بینی اعلام کرده که ماه آتی میلادی می تواند گرم ترین دوره زمانی باشد که بشر در طی صدها و حتی هزاران سال اخیر تجربه کرده است. در این چهارچوب، بسیاری از کشورها نسبت به امواج شدید گرمایش جهانی در روزهای آتی ابراز نگرانی کرده اند و البته که برخی کشورها نیز از آماده باشِ کلیه امکانات خود در حوزه های مختلف به ویژه عرصه بهداشت و درمان جهت مقابله با تبعات گرم شدن عجیب و غریب هوای کره زمین خبر داده اند. با این همه، بحران مذکور حداقل از سه منظر، بر زندگی بشر اثرگذاری منفی قابل توجهی را دارد.

اول اینکه گرم شدن کره زمین سبب می شود تا الگوی بارش در جهان دستخوش تغییر شود. مساله ای که خود عارضه جانبی بحران تغییرات اقلیمی است و سبب می شود که دوره های زمانی ریزش نزولات جوی با فاصله بیشتری از یکدیگر باشد، اما شدت این ریزش ها چند برابر شود. موضوعی که خود را در قالب تناوب بالای وقوع سیل های مرگبار در اقصی نقاط جهان نشان می دهد و البته که پیشتر نیز بسیاری از تحلیلگران مسائل اقلیمی، وقوع سیل های ویرانگر در آلمان و پاکستان را که در سال گذشته شاهد آن بودیم، نمودهای عینی از این مساله دانسته اند. مساله ای که تبعات جانی، اقتصادی و اجتماعی منفی گسترده ای را برای مردم در اقصی نقاط جهان دارد.

نکته دوم این است که بحران گرم شدن کره زمین تا حد زیادی از این قابلیت برخوردار است که به زمین های زراعی و محصولات کشاروزی آسیب های جدی را وارد کند. مساله ای که عملا امنیت غذایی انسان ها را آن هم در بحبوحه وقوع بحران های بزرگ در جهان نظیر جنگ اوکراین که خود تا حد زیادی روند تولید و عرضه غله در دنیا را با اختلال رو به رو کرده، به خطر می اندازد(روسیه و اوکراین هر دو جز اصلی ترین تولیدکنندگان غله در جهان هستند). از این رو، نه تنها امنیت غذایی انسان ها به خطر می افتد بلکه قیمت مواد غذایی تولید شده موجود نیز به نحو قابل توجهی بالا می رود. موضوعی که مخصوصا درکشورهای در حال توسعه ای نظیر مصر که حتی همین حالا هم با افزایش شدید مواد غذایی و مخصوصا گندم به دلیل جنگ اوکراین رو به رو شده اند، آثار وخیم‌تری را از خود برجا خواهد گذاشت.

و در نهایت سوم اینکه بحران گرم شدن کره زمین تا حد زیادی سلامت انسان ها در اقصی نقاط جهان را نیز به خطر می اندازد. در این راستا، باید توجه داشت که کشورهای در حال توسعه و فقیر، متحمل خسارت های جدی‌تری می شوند زیرا چه از حیث سازوکارهای مرتبط با رفاه عمومی و چه شاخص های اقتصادی عمومی در این کشورها که ضعیف هستند، مردم و دولت ها توانایی تقابل با بحران تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین را ندارند و این مساله آسیب های سلامتی جدی را به آنها وارد می کند. در این چهارچوب، عدم وجود قوانین حمایتی از افراد در محیط های کار و در نظر نگرفتن ساعات کاری مناسب و متناسب با شرایط نامساعد آب و هوایی و در عین حال نیاز افراد به تامین معاش خود و ناتوانی در فراهم کردن امکانات لازم برای خنک کردن و حراست از سلامتی‌شان، همه و همه دست به دست هم می دهند تا تلفات بحران گرم شدن هوای کره زمین در کشورهای در حال توسعه بسیار بالا باشد. البته که با توجه به بی سابقه بودن افزایش درجه حرارت هوا در شرایط کنونی، امکان دارد که سطح آسیب ها برای این دسته از کشورها، از چالش به فاجعه تغییر جهت دهد. از این رو نیاز است که سازمان های بین المللی مسوول نیز جهت کمک به کشورهای فقیر و ضعیف در امر مواجهه با بحران گرم شدن کره زمین به نحوی جدی وارد میدان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست