اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالی که بیش از یک میلیارد متر مکعب از حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته کاسته شد و وسعت آن نیز کوچکتر شده است، اما ستاد احیای دریاچه ارومیه معتقد است؛ «وقتی حجم آب دریاچه را در تراز برابر در رابطه قبلی و جدید مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم حجم دریاچه افزایش داشته و دریاچه عمیق‌تر شده است».

بر اساس اعلام ستاد احیای دریاچه ارومیه حجم و وسعت این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

در هفتم اردیبهشت ماه سال ٩٩، وسعت دریاچه ارومیه ٣۶٢١ کیلومتر مربع بود و امسال در همین روز وسعت دریاچه به ٣۴٩۴ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

حجم آب دریاچه نیز در سال گذشته ۶.۶٣ میلیارد متر مکعب بود که امسال این میزان با ١.۴۴ میلیارد متر مکعب کاهش به ۵.٢٢ رسیده است.

تراز دریاچه نیز در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نیافته و از ١٢٧١.٨۴ متر به ١٢٧١.۴١ متر رسیده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در این خصوص بیان کرده است؛ «بروزرسانی رابطه تراز- سطح- حجم دریاچه ارومیه بر پایه داده‌برداری سال ۱۳۹۹ انجام گرفته و برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه طی سالیان طولانی (تا پیش از سال ۱۳۹۲)، تراز آب دریاچه ارومیه ملاک ارزیابی قرار می‌گرفت، اما همانطور که مشخص است این شاخص نمی‌تواند بیانگر وضعیت کلی دریاچه ارومیه باشد.

از همان ابتدای شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه، بررسی وضعیت تغییرات بستر دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گرفت. در ابتدا دو مرحله عملیات داده برداری عمق بستر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ از سوی مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو انجام و به کمک تصاویر ماهواره‌ای رابطه سطح- حجم- تراز دریاچه ارومیه استخراج شد.

از آن پس تراز دریاچه روزانه قرائت می‌شد و به کمک رابطه استخراج شده، حجم آب موجود در دریاچه تخمین زده می‌شد. اما با توجه به دینامیک بودن بستر دریاچه ارومیه و همچنین به جهت لزوم پایش اثربخشی اقدامات احیای دریاچه ارومیه، ستاد احیای دریاچه ارومیه به دو مرحله داده برداری مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اکتفا نکرد و پایش منظم تغییرات بستر دریاچه ارومیه را انجام داد.

به خصوص که برای تهیه رابطه سال ۱۳۹۴ به کمک تصاویر ماهواره‌ای و واسنجی آن به کمک تعداد محدودی مشاهده زمینی (در مجموع در ۱۷۰۰ نقطه برداشت داده انجام شده بود که از این تعداد تنها ۵۵ نقطه مشترک بین داده برداری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ وجود داشت)، اقدام به تولید نقشه ارتفاعی بستر دریاچه ارومیه نموده بود

بنا بر اعلام ستاد احیای دریاچه؛ «از سال ۱۳۹۶ عملیات هیدروگرافی دریاچه ارومیه توسط ستاد احیا با انجام دو بار عملیات در سال در فصول کم آبی و پرآبی آغاز شد که تا کنون ۶ مرحله داده برداری میدانی از عمق دریاچه ارومیه در ۲۴ پروفیل پراکنده در کل دریاچه ارومیه در راستای لاین‌های از غرب به شرق دریاچه و در مجموع در ۳۳ هزار نقطه انجام شده است.

 با توجه به جمع آوری داده های میدانی با پراکندگی زمانی و مکانی مناسب از عمق بستر دریاچه ارومیه و لزوم تخمین هر چه دقیق‌تر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه و ارزیابی اثربخشی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، ستاد احیای دریاچه ارومیه با انجام مطالعات عمیق سنجش از دور و یادگیری ماشین، رابطه سطح- حجم- تراز دریاچه را به روزرسانی کرد و حجم آب موجود در دریاچه را تخمین زد».

در ادامه استاد احیای دریاچه ارومیه آورده است؛ «وقتی حجم آب دریاچه را در تراز برابر در رابطه قبلی و جدید مقایسه می‌کنیم می‌بینیم حجم دریاچه افزایش داشته و دریاچه عمیق‌تر شده است. به طوری که عملاً رابطه بکارگرفته شده از سال ۱۳۹۴ کارایی لازم در بیان وضعیت دریاچه ارومیه را نداشته و لازم است از متأخرترین رابطه بدست آمده استفاده کرد. طبیعتاً مطالعات شناخت دقیق‌تر از بستر دریاچه ارومیه نیازمند ادامه و بروزرسانی رابطه هر چند سال یکبار بنا بر جدیدترین اطلاعات کسب شده از این دریاچه در آینده نیز خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست