اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح آذربایجان غربی از کاهش ۶ درصدی پرونده‌های ورودی به سازمان قضائی نیروهای مسلح استان طی ۳ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: سازمان قضائی استان به دلیل دارا بودن هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور به لحاظ کمیت پرونده‌ها و هم نوع جرائم با استان‌های دیگر متفاوت است.

رضا صمیمی در نشست خبری هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: رسانه‌ها همچون نورافکنی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف حکومتی هستند و این روشنگری می‌تواند ایرادات و اشکالات را شفاف‌سازی کند.

وی ادامه داد: سازمان قضائی نیروهای مسلح یکی از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه بوده و متاسفانه جامعه تخصصی و مردم به آن صورت که باید در رابطه با ویژگی، فلسفه وجودی و حوزه صلاحیتی سازمان قضائی نیروهای مسلح آشنایی ندارند.

صمیمی افزود: سازمان قضائی نیروهای مسلح تنها مرجع اختصاصی قضائی است که در اصل ۱۷۲ قانون اساسی برای رسیدگی به جرائم حوزه نیروهای مسلح پیش‌بینی شده و نیروهای مسلح به دلیل وظایف و ماموریت‌های مختلفی که برعهده دارند، ممکن است مرتکب جرائمی شوند که نوع آن در جامعه وجود ندارد و به آنها جرائم خاص نظامی اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اهمیت وجودی سازمان قضائی نیروهای مسلح چند نکته حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: سازمان قضائی برخلاف محاکم عمومی، مامور برخورد با جرائم نهادهای حاکمیتی بوده و رسیدگی به جرائم آنها ظرایف خاصی را می‌طلبد، چراکه با آحاد ملت سروکار ندارد و سازمان قضائی استان در بین سازمان‌های قضائی کشور از جایگاه ممتاز و حائز اهمیتی برخوردار است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح آذربایجان غربی یادآور شد: ما در استانی زندگی می‌کنیم که دارای هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور بوده که تمامی این مرز مملو از مشکلات فراوان همچون حضور اشرار و ضدانقلاب، تردد عابرین غیرمجاز، جولان قاجاقچیان مسلح و اذهان معاند نظام بوده و این هزار کیلومتر مرز می‌طلبد که استقرار نیروهای مسلح از نظر کمیت و کیفیت افزایش یابد و همین امر موجب شده تا سازمان قضائی استان هم به لحاظ کمیت پرونده‌ها و هم نوع جرائم با استان‌های دیگر متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی سازمان قضائی نیز برای این است که تخصصی بودن و ظرایف در رسیدگی به جرائم رعایت شود، تصریح کرد: سازمان قضائی در مراکز استان‌ها مستقر بوده و به جرائم کل استان رسیدگی می‌کند و با توجه به گستردگی برخی استان‌ها همچون آذربایجان غربی، ناحیه‌ای در مهاباد تشکیل شده تا به جرائم واقع در شهرستان‌های جنوب استان رسیدگی کند و مقرر شده جهت رسیدگی به جرائم شمال استان نیز ناحیه‌ای در خوی تشکیل شود.

صمیمی گفت: در ناحیه مهاباد یک شعبه دادیاری، دادگاه مستقر و رئیس دادسرا داریم و در استان ۴ شعبه دادگاه داریم که شامل شعبه کیفری ۱، شعبه تجدیدنظر نظامی و دو شعبه دادگاه کیفری ۲ است که کیفری ۱ به جرائم مهم و کیفری ۲ به جرائم کم‌اهمیت رسیدگی می کند و همچنین ۳ شعبه بازپرسی و ۲ شعبه دادیاری و ۱ شعبه اجرای احکام نیز در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند مستقیما به سازمان قضائی نیروهای مسلح مراجعه کرده و شکایات خود را از نیروهای مسلح ارائه دهند، بیان کرد: بیشتر شکایات مردمی نیز در حوزه انتظامی است و خوشبختانه در استان به دلیل تدابیر پیشگیرانه که سازمان قضائی اتخاذ کرده، در هیچ یک از سال‌ها با افزایش پرونده‌های ورودی مواجه نبوده‌ایم و در ۳ ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش را داشته‌ایم.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح آذربایجان غربی گفت: سال گذشته در آموزش دانستنی‌های حقوقی ۲۶ هزار نفر ساعت را داشته‌ایم و همین آموزش‌ها به کاهش قابل‌توجه جرائم کمک کرده است، چراکه نیروهای مسلح در اثر ناآگاهی از قوانین و مقررات مرتکب خطا می‌شوند.

وی اظهار کرد: سیاست‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح، در تمامی دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه ساری و جاری بوده و پیشگیری در راس امورات سازمان قضائی کشور قرار دارد و استان در امر پیشگیری، پیشروترین سازمان در کشور بوده است و حفظ سلامت و اقتدار دستگاه قضائی نیز از دیگر امورات سازمان قضائی است.

صمیمی یادآور شد: ماموریت نیروهای مسلح باید در جامعه فرهنگ‌سازی شده و درک شود، چراکه وجود نیروهای مسلح برای تامین امنیت مردم بوده و این امنیت چه مربوط به مرز بوده و چه در مرکز شهر باشد، تفاوتی ندارد.

وی افزود: تامین امنیت مردم به هر وسیله‌ای مجاز نیست و نمی‌توان حقوق شهروندی را در این راستا نادیده گرفت و تامین امنیت باید با لحاظ حقوق شهروندی صورت گیرد و امنیت‌مداری همراه با شهروندمحوری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست