اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش ۱۶ درصدی آب شده در مجموع سدهای استان در سال آبی جاری خبر داد.

مسعود طالبیان با اشاره به کاهش بیش از ۲۳ درصدی بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری افزود: این کاهش بارندگی موجب کاهش آب مجموع سدهای استان شده و پیش بینی می‌شود تابستانی با تنش آبی پیش رو داشته باشیم.

وی ادامه داد: در برنامه عملکردی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری کاهش ۷۲ درصد ورودی به سدهای استان داشتیم و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه این رقم به ۶۱ درصد برسد.

طالبیان همچنین با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی آذربایجان غربی گفت: آنچه از اهمیت ویژه ای برای تأمین احجام ورودی به سدها می‌شود ذخیره برفی است که امسال با توجه به تغییرات کیفی بارش با کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی مواجه بودیم و همین موضوع موجب کاهش ۱۶ درصدی آب ذخیره شده در مجموع سدهای استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به موضوع رهاسازی آب پشت سدها به سوی دریاچه ارومیه افزود: تکلیف شرکت آب منطقه‌ای که طی سال‌های ۹۴-۹۳ از سوی ستاد احیا بر عهده این شرکت قرار داده شد رهاسازی ۳۵۴۸ میلیون متر مکعب بود و این در حالی است که در سایه بارش‌های خوب سال‌های گذشته میزان رهاسازی‌های انجام شده چیزی حدود ۶۲۳۸ میلیون متر مکعب شد.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود میزان کمبود آب دریاچه ارومیه چیزی حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب است و با توجه به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای برای سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ قرار برای رهاسازی ۶۴۲ میلیون متر مکعب آب از پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه بود، که حالت و رهاسازی کل حجم تکلیفی دریاچه همچنان با کمبود ۱.۳ میلیارد مترمکعبی آب مواجه خواهد بود.

طالبیان خواستار همراهی مردم و نهادهای استانی جهت پشت سر گذاشتن تنش آبی ماه‌های پیش رو شد و افزود: این شرکت همه توان خود را در اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت صرفه جویی های حداکثری به کار خواهد گرفت و در صورت بارندگی‌های مناسب طی ماه‌های پیش رو عملیات رهاسازی نیز انجام خواهد پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست