اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

 آوای مرز : سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مجلس می‌توانست جلو ثبت نام بی‌رویه داوطلبان انتخابات مجلس را بگیرد، گفت: ملاک شورا در بررسی صلاحیت و برگزاری انتخابات و نظارت بر انتخابات قانون است و ما تلاش خواهیم کرد اجرای صحیح قانون را داشته باشیم تا حقی از کسی تضییع نشود.

«عباسعلی کدخدایی» امروز شنبه ۳۰ آذر ماه در نشست خبری که در محل شورای نگهبان برگزار شد، گفت: هیات‌های نظارت نتایج را به هیات مرکزی ارسال کردند و ما منتظر اعلام نتایج آنها هستیم که اگر نتایج به شورای نگهبان اعلام شد ما آن را منتشر خواهیم کرد.

وی همچنین درباره برگزاری‌آزمون کتبی انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: در حوزه انتخابات خبرگان رهبری حدود ۳۰۳ نفر ثبت‌نام کردند و بعضی از آنها قبلاً آزمون داده بودند و نیازی به آزمون جدید نیست و چیزی حدود ۲۷۰ نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند که ۲۲۱ شرکت کردند و بعد از نتیجه آزمون، قبول‌شدگان برای مصاحبه دعوت خواهند شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  که شنیده شده است کارگروهی در دولت با موضوع انتخابات به ریاست برخی وزرا شکل گرفته است آیا این برخلاف اصل بی‌طرفی دولت نیست و برخورد شورای نگهبان چه خواهد بود، تصریح کرد: من این موضوع را تا به حال نشنیده‌ام، اما دولت به جز وزارت کشور در مدیریت و اجرای( انتخابات) هیچ مسئولیت دیگری ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفت وزیر از دولت کنار رفته اند و گفته شده اگر نیمی از ورا کنار بروند کابینه باید دوباره رای اعتماد بگیرد. از نظر شورای نگهبان وضعیت کنونی دولت چگونه است، گفت:  درقانون‌آمده است بیش از نیمی از وزرا باید تغییر کند تا کابینه تغییر یابد. ما به این موضوع ایراد داشتیم و گفتیم بیش از نیمی در قانون مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مقرر شده تعداد بر اساس وزارتخانه‌هایی باشد که در زمان بررسی کابینه وجود دارد، افزود: اگر تعداد وزارتخانه‌ها معلوم باشد و نیمی از وزرا تغییر کنند نیاز به رای اعتماد مجدد کابینه است.

 در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید، تعداد زیادی عدم احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان روی می‌دهد در حالی که هیات های اجرایی بسیاری را تایید می کنند چرا شورای نگهبان اکثر نامزدها را احراز صلاحیت نمی‌کند، گفت: ما خود به این موضوع گلایه داریم. ‌معتقدیم همه نهادها و دستگاه‌هایی که در حوزه مربوطه وظیفه دارند باید بر اساس قانون وظیفه خود را انجام دهند.

انتظار داشتیم هیات‌های اجرایی بر اساس مر قانون عمل کنند

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم هیات‌های اجرایی بر اساس مر قانون کار کنند چون هنوز وضعیت بررسی آنها را نداریم نمی توانیم بگوییم هیات‌های اجرایی به وظیفه خود عمل نکرده اند. ما دقت لازم را در بررسی صلاحیت‌ها خواهیم داشت تا قانون رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.

در ادامه خبرنگاری پرسید صلاحیت ۹۱ درصد از نامزدها در هیات‌های اجرایی تایید شده است و بقیه رد شده‌اند. عده ای تلاش می کنند بگویند شورای نگهبان بیشتر نامزدها را رد می کند از نظر روانی این موضع چه تاتثیری دارد. کدخدایی در پاسخ به این سوال گفت: از نظر روانی کار شما رسانه‌هاست توضیح دهید و باید به شورا کمک کنید. قانون سه محور تایید، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت را صراحتا بیان کرده است و هر نهادی که مسوول است باید دراین چهارچوب عمل کند.

 سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد به این معنا نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم ما موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

 وی با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون می‌توانست از این گسترش ثبت نام‌ها جلوگیری کند، یادآورشد: در دور گذشته بیش ا ز۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم که ۹ هزار نفر ثبت نام اولی بودند این بار هم ۱۱ هزار نفر ثبت نام اولی داریم به این معنی که ۹ هزار نفر قبلی که ثبت نام اولی بودند در این دور ثبت نام نکردند و از صحنه خارج شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: قانونگذار می‌توانست طوری قانون بنویسد که جلو ثبت نام بی‌رویه را بگیرد تا هیچ هزینه ای برای هیچ نهادی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست