اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت پسته در  ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی ۴ سال گذشته خبرداد.

رسول جلیلی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی   با اشاره به اینکه برنامه های خوبی در جهت ترویج کشت پسته در استان در حال انجام است تصریح کرد: علاوه بر ۱۳۰ هکتار پسته کشت شده در طی سه سال گذشته ، سال زراعی گذشته نیز  ۷۰  هکتار پسته در حوضه آبریز کشت شده که به مرحله بار دهی نرسیده اند.

وی  با بیان اینکه محصول پسته از سال ششم کشت به توجیه اقتصادی و باردهی می رسد ادامه داد: عمده کشت پسته در اراضی ارومیه و سلماس در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

جلیلی با اشاره به اینکه پسته محصولی مقاوم به شوری آب  های زیر زمینی است  خاطر نشان کرد: توزیع نهال یارانه دار، اجرای ۲کارگاه فنی و تخصصی توسط اساتید برجسته کشور ، ارائه راهنمایی های فنی در خصوص کاشت،  داشت و برداشت به باغداران و کاشت ۲۰ هکتار از محل طرح جایگزینی و اصلاح باغات بصورت کاملا رایگان در منطقه قره باغ ارومیه از جمله حمایت ها و برنامه های سازمان برای توسعه کشت این محصول و جایگزینی آن به جای محصولات پرآب بر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: به غیر از تکاب و چالدران سایر مناطق آذربایجان غربی مستعد کشت پسته هستند که برای این کار باید مطالعات لازم انجام گیرد.

وی درخصوص سیاست های سازمان برای کشت های جایگزین همچون زعفران وپسته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز یاد آور شد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح ، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیا دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب بر مانند پسته و زعفران به جای سایر محصولات باغی اقدام خواهد شد که این تغییر الگوی کشت  در مرحله اول موجب شکوفایی  اقتصاد باغداران و دوم اینکه محصوات خشکباری جایگزین محصولات رومیزی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست