اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی از شناسایی بیش از ۲۰۵هزار نفر دیابتی در استان خبرداد.

معصوم اناری در گفت وگو با ایسنا افزود: بیش از ۲۰۵هزار نفر دیابتی در استان شناسایی شده اند که حدود ۷۵هزار نفر در ارومیه هستند.

وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن است که ۵۰درصد ‌افراد دیابتی تاکنون نمی دانند که دیابت دارند، تصریح کرد: ۱۴درصد جمعیت بالای ۲۰سال شهری و ۷درصد جمعیت بالای ۲۰سال روستایی در استان دیابت دارند.

اناری با اشاره به اینکه ۹۵درصد دیابتی ها به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، اظهار کرد: روند ابتلا به دیابت در استان نسبت به سایر استان های کشور سرعت پایینی دارد و دلیل آن هم آموزش و فرهنگ سازی نسبت به آشنایی با دیابت و کنترل آن در استان است.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دیابت اکثراً عروق ریز بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، خاطر نشان کرد: اگر از دیابت مراقبت نشود عوارضی در قلب، کلیه و کبد و چشم و زخم پا را بدنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه سن بالای ۴۰ سال، وراثت ، فشارخون بالا، بارداری، جنسیت مذکر و چاقی از علتهای محیطی و وراثتی در ابتلا به دیابت است، اظهار کرد: پرخوری، پر نوشی، پر ادراری، تاری دید، حالت خستگی، ضربان قلب بالا و بهبود طولانی مدت زخم از علایم دیابت است.

اناری ادامه داد: تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف غذا های پر چرب، پرنمک ، مصرف میوه جات و سبزی جات، حبوبات، ورزش مناسب ، استفاده بموقع از دارو ها، کنترل منظم قند خون و حمایت روان شناختی از فرد دیابتی از راههای کنترل این بیماری است.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در استان نیز افزود: در حال حاضر کمبود انسولین، افزایش قیمت داروها، تحت پوشش بیمه نبودن تجهیزات کنترل قند خون، تحت پوشش بیمه نبودن داروهای ترکیبی خوراکی قندخون که جدیداً به بازار آمده و عوارض کبدی و کلیوی را بدنبال ندارد، ازجمله مشکلات بیماران دیابتی است.

اناری ادامه داد: آموزش رکن اصلی در پیشگیری و کنترل دیابت دارد. 

وی با اشاره به اینکه برخی تبلیغ درمان دیابت با استفاده از طب سنتی را دارند، یاد آور شد: اغلب بیماران دیابتی برای کنترل بیماری نیاز به مصرف دارو و انسولین دارند و طب سنتی و گیاهان دارویی نمی‌تواند جایگزین دارو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست