اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / محمد سعادتمند : وزارت خارجه در هر کشوری من جمله ایران از اهمیت بسیار زیادی به ویژه در زمینه انواع تعاملات با کشورهای خارجی ، سازمانهای بین المللی و دیگر مجموعه های جهانی برخوردار است.

این تعاملات  که معمولا توسط سفارتخانه ها هماهنگ می شوند شامل رایزنی های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و … بین کشورها می باشد.
در این بین و آنچه که در ادوار گذشته در وزارت خارجه دیده ایم این است که  متاسفانه پرداختن به مباحث اقتصادی بسیار کمرنگ بوده و در بسیاری از مواقع کاملا به فراموشی سپرده شده اند.

سالهاست که شعار توجه به این امر مهم در وزارت خارجه داده می شود اما آنچه که اتفاق افتاده به هیچ عنوان مطلوب نبوده و در بسیاری از موارد علی رغم روابط بسیار نزدیک سیاسی و دیپلماتیک بین کشورمان و کشورهای هدف ، اما در بحث اقتصادی کاملا قافیه را به رقبا باخته و در رده های بسیار پایین به لحاظ حجم تجارت و سرمایه گذاری  با کشورهای مورد نظر قرار گرفته ایم.

واقعیت این است که یکی ازمهمترین اهداف مراودات سیاسی با هر کشوری همانا بهره برداری متقابل اقتصادی بین طرفین می باشد که نتیجه آن افزایش ثروت کشور و بهبود وضع اقتصادی مردم بوده  و کاملا واضح است که  بخش عمده این امر مهم متوجه سفرا و رایزنان اقتصادی شاغل در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط عالم  می باشد.

پس پیشنهاد مشخص به وزرات خارجه محترم این است که برای نیل به این هدف مهم چند کاراشاره شده در ذیل را مد نظر قرار دهند :

۱-  در ابتدا ایجاد یک تعامل بین وزارت خارجه و وزارتخانه های اقتصادی و فعالان بخش خصوصی در زمینه های مختلف صنعتی ، کشاورزی ، فناوری و…. برای آشنایی با مجموعه توانایی ها و همچنین کمبودها و درخواست های خارجی آنها .

۲– انتخاب سفرایی که علاوه برداشتن شرایط عمومی یک سفیر دارای درک و شم اقتصادی هم باشند ، ارائه آموزشهای مرتبط  به آنها و دیگر کارمندان و رتبه بندی سفارتخانه ها ، سفرا و رایزنان  اقتصادی با توجه به توفیقات آنها در راستای وظایف اقتصادی محوله .

۳- موظف نمودن سفارتخانه های کشور برای شناسایی ظرفیت های گوناگون کشورهای محل استقرارو رایزنی با دولت و فعالان بخش خصوصی آن کشورها و ایجاد زمینه آشنایی و تعامل آنها با همتایان ایرانی در راستای اهداف اقتصادی مورد نظر کشور.

۴ – ایجاد یک چارت و وظیفه  قانونی  برای هر سفارتخانه به جهت جذب سرمایه خارجی ، فناوری های پیشرفته  وایجاد زمینه های صدور خدمات فنی مهندسی و کالا به کشورهای محل ماموریت .

به طور مثال سفرایی که در کشورهای  صنعتی و پیشرفته در حال انجام وظیفه هستند موظف به رایزنی و ایجاد زمینه مناسب جهت جذب سرمایه و فناوری از آن کشورها بوده و سفرای مستقر در دیگر کشورها موظفند در جهت صدور خدمات فنی مهندسی و کالاهای ایرانی به کشورهای محل ماموریت خود فعالیت نمایند.

پر واضح است که برای تحقق این هدف مهم ، رفع تحریم ها یکی از پیش شرطهای اساسی مسئله می باشد که امیدواریم دولت آقای رییسی همانگونه که در آغاز فعالیت خود  موضوعات مهمی مانند واردات واکسن و پیوستن به سازمان شانگهای را با سرعت خوبی محقق نموده است  در مورد رفع تحریم ها  نیز هر چه زودتر ورود کرده و با صلابت و قاطعیت همراه با واقع بینی و انعطاف منطقی  زمینه رفع این تحریم های ظالمانه را هم فراهم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست