اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  آموزش و پرورش آذربایجان غربی در خصوص جمع آوری مدارس کانکسی و برچیده شدن مدارس دارای بخاری نفتی استان، در سال ۹۹ و قبل از پایان سال وعده ها داده بود اما این وعده ها هنوز هم محلی از اعراب ندارند.دو وعده آموزش و پرورش آذربایجان غربی با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال ۹۹ هنوز محقق نشده است و مسئولان چشم انتظار کمک خیرین هستند.

وعده اول؛ جمع آوری مدارس کانکسی آذربایجان غربی

سال گذشته مقرر شد با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی، تا پایان سال۹۹، تمامی مدارس کانکسی در سراسر استان آذربایجان غربی جمع آوری شوند.

در همین راستا بهمن ماه سال ۹۸، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: «سال آینده هیچ مدرسه کانکسی در استان نخواهیم داشت».

اما در حال حاضر و در آخرین ماه از پاییز ۹۹  و بنا به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی؛ «هنوز ۴۱۰ کلاس درس کانکسی در استان وجود دارد و اولویت اصلی اداره نوسازی و تجهیز مدارس بر جمع آوری کلاس های درس کانکسی و جایگزینی کلاس درس مناسب برای دانش آموزان است.»

این در حالی است که همین مسئول در۱۷شهریور ماه امسال از وجود ۱۱۲ کلاس درس کانکسی در در بخش روستایی و عشایری آذربایجان غربی خبر داده بود.

مسئولان استانی وعده جمع آوری کامل کلاس های کانکسی را تا پایان سال ۹۹ داده بودند، اما با توجه به آمار ارائه شده امسال به احتمال زیاد امکان محقق شدنش میسر نخواهد شد.

وعده دوم؛ جشن برچیدن بخاری های نفتی مدارس استان

دومین وعده به سرانجام نرسیده آموزش و پرورش آذربایجان غربی؛ برچیدن بخاری های نفتی مدارس استان، تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ و جشن پایان مدارس دارای بخاری نفتی بود.

۱۷ فروردین ماه سالجاری، سرپرست نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفته بود: «امسال هزار کلاس درس آماده تحویل به آموزش و پرورش استان می شود و با اتمام عملیات استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی یک هزار و ۲۵۹ باب کلاس درس تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری جشن برچیدن بخاری‌های نفتی را برگزار کنیم».

اما امروز ۱۲ آذر، سپیده طیب قاسمی، به فارس گفته است: «هم اکنون در سطح استان ۵۱۷ کلاس درس در مناطق محروم  که به گاز شهری دسترسی ندارند، وجود دارد که گرمایش برخی از این کلاس ها با  بخاری نفتی تأمین می شود و برای تهیه رادیاتورهای برقی این کلاس ها به کمک خیرین نیازمندیم».

او همچنین بیان کرد: «سیستم گرمایشی ۱۲۵۱ کلاس درس آذربایجان ‌غربی فرسوده وغیراستاندارد است و نیازمند استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی هستند که از این تعداد ۴۶۹ کلاس درس تا دهه فجر و ۶۰۰ کلاس درس تا پایان امسال تجهیز خواهند شد».

با حال باز هم تا پایان سال ۱۸۲ کلاس درس با سیستم گرمایشی غیر استاندارد در سطح استانی باقی خواهد ماند که قرار بود اردیبهشت ماه جشن پایان کلاس های بخاری نفتی را بگیرد. اما هم اکنون ۵۱۷ کلاس درس با همان بخاری نفتی گرم می شوند و خطرات فراوانی دانش آموزان حاضر در این کلاس ها را تهدید می کند.

هنوز داغ حادثه آتش گرفتن و انفجار بخاری نفتی کلاس درس “شین آباد” پیرانشهر که در آن تعدادی از دانش آموزان جان باختند و عده ایی هم با درصد بالا سوختگی سال ها است در انتظار درمان و رسیدگی هستند، تازه است.

داغی که نبود سیستم گرمایشی استاندارد بر دل شین آباد گذاشت تجربه ایی تلخ بود که متاسفانه هنوز هم مسئولان استانی از آن درس نگرفته اند و چشم انتظار خیرین اند تا با کمک آنها ۵۱۷ مدرسه دارای بخاری نفتی را به رادیاتورهای برقی ارتقا دهند!

به گزارش کردپرس، آذربایجان غربی در زمینه سرانه فضای آموزشی وضعیت مناسبی ندارد و تاکید مسئولان همواره بر همراهی خیرین مدرسه ساز در این بخش بوده است.

سال گذشته خیران مدرسه ساز آذربایجان غربی ۶۶ مدرسه با ۲۷۰ کلاس درس را ساختند و به بخش آموزش استان تحویل دادند. امسال نیز در حال حاضر ۱۱۰ مدرسه شامل بر ۵۵۵ کلاس درس با مشارکت خیرین در مناطق مختلف استان اجرا شد.

اما با توجه به محرومیت‌های موجود به جهت شرایط اقلیمی استان، سرانه آموزشی آذربایجان غربی در رتبه‌های پایین‌ کشوری قرار دارد.

سال گذشته افزون بر ۶۰۷ هزار دانش آموز در سطح استان در پنج هزار و ۴۰ مدرسه مشغول تحصیل بودند که از این تعداد سه هزار و ۶۵ مدرسه روستایی بود. امسال نیز تعداد دانش آموزان استان با افزایش ۱۳ هزار نفری نسبت به پارسال به حدود ۶۲۰ هزار نفر رسید.

گزارش/تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست