اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  آراس شیخ جنگی (طالبانی) از همراهان دکتر برهم صالح رئیس جمهور عراق در دیدار از ایران در گفتگو با کردپرس، انجام این سفر در مقطع کنونی را دارای اهمیتی استراتژیک دانست.به‌ گزارش کردپرس، دکتر برهم احمد صالح رئیس جمهوری عراق برای دیدار با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران  صبح امروز – شنبه  – در صدر هیاتی بلند پایه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و سپس دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد از وی استقبال کرد.

آراس طالبانی از همراهان رئیس جمهور عراق پس از دیدار و گفتگو و کنفرانس خبری مشترک دو رئیس جمهور در تهران، طی گفتگو با خبرگزاری کردپرس به‌ اهمیت این سفر و گفتگوهای انجام شده‌ میان دو رئیس جمهور اشاره‌ کرد.

طالبانی، گسترش و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و عراق به‌ ویژه‌ ایجاد مناطق آزاد تجاری در مرزهای دو کشور، موضوع مرتبط ساختن خطوط راه‌ آهن دو کشور برای تسهیل روابط تجاری و کاهش مشکلات زوار، همکاری های زیست محیطی و موضوعات امنیتی را از محورهای اصلی گفتگوی میان دکتر برهم صالح و دکتر حسن روحانی اعلام کرد.

وی که‌ از نزدیکان رئیس جمهوری عراق می باشد، در خصوص اهمیت این دیدار گفت: سفر دکتر برهم صالح به‌ تهران در مقطع کنونی با توجه‌ به‌ پیشینه‌ روابط  نزدیک و استراتژیک دو کشور و تحولات و معادلات سیاسی منطقه‌ بسیار حائز اهمت می باشد. دو کشور در این تحولات می توانند نقش اساسی و سرنوشت ساز در راستای حل مشکلات و ایجاد محوریت سیاسی ایفا نمایند.

طالبانی، گفتگوهای روسای جمهور ایران و عراق در دیدار امروز را بسیار مفید و ثمربخش در روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواند و تاکید کرد که‌ در اکثر موضوعات، مواضع و سیاست های طرفین به‌ هم نزدیک بود و دارای اتفاق نظر بودند.

همراه‌ رئیس جمهور عراق در سفر به‌ تهران در ارتباط با موضع بغداد در قبال دور جدید تحریم های آمریکا علیه‌ ایران، گفت: همان گونه‌ که‌ برهم صالح رئیس جمهور عراق در کنفرانس مشترک خبری با همتای ایرانی خود اعلام کرد بغداد در مشکلات و اختلافات میان ایران و آمریکا، طرف نخواهد بود و به‌ عنوان کشوری مستقل و دارای مواضع مستقلانه‌ در منطقه‌ نقش آفرینی خواهد کرد. ما دارای مرزی طولانی با ایران هستیم و به‌ اهمیت جایگاه‌ این کشور و استراتژیک بودن روابط با آن واقفیم و به‌ طرفی در این این مناقشه‌ تبدیل نخواهیم شد.

طالبانی به‌ تشکیل کمیته‌های مشترک در حوزه‌ های مختلف میان ایران و عراق برای گسترش روابط و رفع موانع پیش رو نیز اشاره‌ کرد.

شایان ذکر است، دکتر برهم صالح در ایام انتخابات ریاست جمهوری عراق با تشریح مواضعش نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: «من به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق و همچنین به عنوان یک شهروند عراقی می گویم، ایرانی ها در زمان جهاد علیه صدام آغوش خود را به روی ما گشودند. برای همین شکی نیست که ما با ملت ایران ابراز هم دردی می کنیم و نمی خواهیم که هیچ آزاری به آنها برسد. اعمال تحریم ها علیه ایران تبعاتی برای عراق خواهد داشت و تنها محصور به ایران نخواهد بودبنابراین چرا نباید عراق در موضع دفاع از همسایه اش، ایران، نباشد، در حالی که ما روابط درهم تنیده تاریخی با ایرانی ها داریم.»

آراس طالبانی در پایان، دیدارو گفتگو با رئیس دکتر علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی، حضرت آیت الله‌ خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر جود ظریف وزیر امور خارجه‌ ایران را از دیگر برنامه‌ های سفر دو روزه‌ رئیس جمهور عراق به‌ ایران دانست.

رئیس جمهوری عراق پیش از این به کویت، امارات متحده عربی و اردن سفر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست