اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ارومیه که والیبالی ترین شهر ایران و پایتخت والیبال آسیا لقب گرفته است، دژ فتح نشدنی والیبال ایران به شمار می رود زیرا بلندقامتان ایران در این شهر هنوز از هیچ تیمی شکست نخورده اند.

شهر ارومیه در سال‌های اخیر با حضور پرشور هواداران و معرفی بازیکنان مختلف به لیگ‌های معتبر داخلی و همچنین تیم‌های ملی در رده‌های مختلف سنی به عنوان شهر والیبالی ایران انتخاب شده و حتی لقب پایتخت والیبال آسیا را یدک می‌کشد.
همین امر موجب شده تا میزبانی بسیاری از مسابقات والیبال با طیب خاطر از حضور پرشور تماشاگران و برنامه ریزی مناسب مسابقات به این شهر سپرده شود؛ تصمیمی که هیچگاه مدیران کشوری از اتخاذ آن پشیمان نشده‌اند.
تیم ملی والیبال ایران نیز در ۲ برهه به میزبانی شهر ارومیه به مصاف حریفان خود رفته و با وجود قدرت حریفان و سابقه باخت به آنها، در شهر ارومیه هیچگاه کمر خم نکرده است.
تیم ملی ایران در این ۲ برهه ۹ مسابقه با کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی برگزار کرده که در همه آنها پیروز از سالن ۶ هزار نفری غدیر بیرون آمده است.
نخستین دوره حضور تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در ارومیه به مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا یا همان AVC CUP برمی گردد؛ بسیاری از کارشناسان از آن رقابت‌ها به عنوان نخستین سکوی پرتاب ایران به اقتدار در آسیا و حتی جهان یاد می‌کنند، تیم ملی ایران ۶ بازی با تیم‌های قدر آن زمان نظیر چین، ژاپن و هند انجام داد و در همه آن به پیروزی رسید.
در مرداد داغ سال ۱۳۸۹، تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران ابتدا هند را که از قدرت‌های برتر آن زمان آسیا به شمار می‌رفت با نتیجه سه بر ۲ شکست داد.
در این بازی ابتدا ایران ۲ بر صفر عقب افتاد و در ست سوم نیز در آستانه شکست سه بر صفر قرار گرفت ولی بازی را با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ برد تا در ست‌های چهارم و پنجم نیز به پیروزی برسد و مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا را با برد آغاز کند.
پس از آن، ایران به مصاف چین تایپه رفت و این کشور را نیز در سه ست پیاپی شکست داد.
شاگردان مرحوم حسین معدنی / سرمربی وقت تیم ملی ایران / در سومین بازی AVC CUP به مصاف چین قدرتمند رفت و نظیر بازی هند، ۲ ست از آن دیدار را به چین واگذار کرد ولی در ادامه سه ست پشت سرهم پیروز شد و باز هم از شکست گریخت.
در چهارمین و پنجمین دیدار این مسابقات نیز که حکم یک چهارم و نیمه نهایی را داشت، ایران با حریفان قدرتمند ژاپن و هند روبرو شد که به ترتیب با نتایج سه بر صفر و سه بر ۲ آنها را شکست داد.
ایران در دیدار نهایی این رقابت‌ها هم دوباره مقابل چین قرار گرفت و با وجود استفاده آن کشور شرق آسیایی از همه ملی پوشان و بازیکنان مطرح خود، توانست با نتیجه سه بر صفر به پیروزی برسد و عنوان قهرمانی را در سالن ۶ هزار نفری غدیر جشن بگیرد.
در آن بازی‌ها، همه کارشناسان و دست اندرکاران تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران بر قدرت تماشاگران ارومیه‌ای صحه گذاشتند و آن را بخشی از تیم ملی ایران در راه رسیدن به ۶ برد پیاپی و قهرمانی در آن مسابقات دانستند.
پس از نزدیک به ۹ سال از میزبانی قدرتمند آن رقابت‌ها، ارومیه بار دیگر میزبان مسابقات بین المللی شد ولی این بار میزبانی تیم‌های قدرتمند دیگری نظیر روسیه، لهستان و کانادا را تقبل کرد.
در ابتدای این رقابت‌ها نیز، حتی خوش بین ترین هواداران و کارشناسان والیبال سه برد پیاپی را برای ایران تصور نمی‌کردند ولی ارومیه، تماشاگران با غیرتش، بازیکنان ملی پوش دز کنار دیگر بازیکنان ملی پوش این امر را به منصه ظهور رساندند.
در این رقابت‌ها ایران ابتدا کانادا را با نتیجه باور نکردنی سه بر صفر شکست داد و حتی در ۲ ست، فاصله امتیازی را به ۱۰ و ۹ امتیاز رساند.
در دومین دیدار، تیم ملی ایران در مقابل حریف سرسخت خود، لهستان قرار گرفت و با وجود عقب افتادن از این تیم، در نهایت سه بر ۲ به برتری رسید.
پس از پایان دیدار با لهستان، بسیاری ایران را تیم از پیش شکست خورده مقابل روسیه می‌دانستند ولی بار دیگر ارومیه فتح نشدنی باقی ماند.
در دیدار با روسیه یکی از غیرقابل پیش بینی ترین نتایج رقم خورد و ایران با نتیجه قاطع سه بر صفر، روسیه را نیز در ارومیه شکست داد.
روسیه که پس از باخت هفته نخست لیگ ملت‌ها مقابل فرانسه، با غرور هفت برد پیاپی مقابل بزرگان والیبال جهان پا در ارومیه گذاشته بود، تصورش را هم نمی‌کرد که تماشاگران ارومیه‌ای سالن ۶ هزار نفری را به جهنمی برای این تیم تبدیل کنند.
در این بازی، تماشاگران حرف اول و آخر را زدند و باعث شدند ایران، به قول معروف روسیه را سه سته کند تا دژ ارومیه و سالن غدیر همچنان فتح نشدنی باقی بماند.
در پایان این دیدار مشخص شد که تیم ملی بزرگسالان جمهوری اسلامی ایران در ۹ بازی بین المللی خود در ارومیه ۹ برد به دست آورده و همواره پیروز بوده است.
البته یک نکته نیز در این خصوص وجود دارد و آن هم نتیجه بردهای ایران است؛ ایران در ارومیه یا با نتیجه سه بر صفر پیروز شده یا سه بر ۲ برده و تاکنون نتیجه سه بر یک کسب نکرده است.
تیم ملی ایران در ارومیه ۲۷ ست برده و تنها هشت ست به حریفان واگذار کرده است؛ همچنین ایران در ارومیه ۸۱۶ امتیاز از حریفان خود کسب کرده و ۶۹۷ امتیاز نیز به حریفان داده است.
۱۹ تفاضل در ست‌های رد و بدل شده و ۱۱۹ امتیاز تفاضل با حریفان در ارومیه نشان دهنده موفقیت روزافزون ایران در سالن غدیر ارومیه بوده است.

یدالله کارگرپیشه، سرمربی اسبق تیم ملی والیبال نیز معتقد است که ایران در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال در سایه سیل عظیم تماشاگران و تشویق‌های بی امان آنان، عالی‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت و این فضای حمایتی از تیم ملی همواره در سالن غدیر وجود خواهد داشت.
با توجه به این آمار و فتح نشدنی بودن ارومیه برای تیم ملی ایران، می‌توان ارومیه را به میزبانی همیشگی برای سروقامتان ایران تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست