اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ظهر دیروز وز همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم اختتامیه ” سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب آذربایجان غربی ” که با همت اداره امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و رسانه‌ها و با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش فنی و حرفه‌ای، فرماندار شهرستان ارومیه، رئیس حوزه هنری و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، رئیس دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد استان و جمعی مدیران رسانه ها و خبرنگاران در سالن اجتماعات خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی برگزار شد.

در این مراسم که رضا ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی به ایراد سخن پرداختند و بیانیه هیات داوران قرائت شد از برترین های این جشنواره که موفق به کسب رتبه شده بودند، با اهدای لوح و جایزه تقدیر بعمل آمد.

رسانه‌ها بازوی قدرتمند نظام اسلامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در این مراسم  رسانه‌ها را بازوی قدرتمند نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: نظام اسلامی به قدرت رسانه واقف بوده و تمامی تلاش خود را برای حمایت از اصحاب رسانه به کار گرفته است.

علیرضا نوروزی با اشاره به فراخوان شناسایی اصحاب رسانه در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: این شناسایی در راستای حمایت و ارائه خدمات به این عزیزان زحمت کش در حال انجام است که تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۲۵ برنامه فرهنگی طی چهار ماه گذشته در استان اجرا شده، افزود: جدا از این تعداد بیش از ۱۰۵ برنامه فرهنگی ویژه ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه پربرکت به مرحله اجرا می‌رسد.

وی در رابطه با جشنواره رسانه نگاران انقلاب نیز توضیح داد: فراخوان این جشنواره در دوم بهمن سال گذشته صادر و بیش از ۱۱۶ اثر به آن ارسال شد که پس از داوری‌های انجام شده از ۱۲ اثر برجسته تقدیر به عمل آمد.

رسانه‌ها دیده بان‌ جامعه

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت رسانه‌ها در توسعه استان گفت: رسانه‌ها به عنوان دیده بان‌ جامعه تصویری درست از مسائل را به صورت دقیق ارائه دهند.

رضا ابرهیمی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب که با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی و فعالان رسانه ای در سالن اجتماعات خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی برگزار شد ، سیاه نمایی را یکی از آفت‌های فضای رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها با ترسیمی از فضای واقعی و خدمات ارائه شده به مردم از سوی نظام اسلامی، امید آفرینی کنند.

وی با اشاره به جایگاه مهم رسانه در توسعه و مسائل روز، اظهار کرد: حتی در پیروزی انقلاب اسلامی نیز رسانه در کنار عوامل دیگر نقش اثرگذاری داشت؛ البته در آن زمان رسانه‌ها بیشتر مکتوب بوده و به شکل امروزی در دسترس آسان نبودند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، صداقت را یکی از رسالت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و ادامه داد: اصحاب رسانه ضمن اعتماد سازی لازم بین مردم، باید چشم بیدار مدیران باشند.

وی افزود: متاسفانه در جهاد تبیین دچار یک سری مشکلاتی هستیم چرا که پس از ۴۳ سال از عمر با برکت نظام اسلامی هنوز نتوانسته ایم تا آرمان‌های اصلی انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه اغراق رسانه‌ای و سیاه نمایی هردو به یک اندازه آسیب زاست، گفت: خوشبختانه نظام اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته به اندازه‌ای دستاورد داشته که بیان آنان اغراق محسوب نمی‌شود؛ البته باید با جلوگیری از سیاه نمایی نیز مانع آسیب به امید مردم شد.

وی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه جهانی، اظهار کرد: ایران امروز یک کشور منزوی نیست و در تمامی معادلات بین المللی نقش آفرینی می‌کند؛ در همین راستا نیز رسانه‌ها برای بیان جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه جهانی از اهرم‌های اصلی نظام به شمار می‌روند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: انقلاب اسلامی نباید محدود به مرزهای ایران باشد؛ بلکه باید پیام خود را به بهره مندی از فضایی تحت عنوان رسانه، جهانی کند.

وی همچنین با قدردانی از رسانه‌ها در کمک به مدیریت بحرانی به نام کرونا، گفت: در بحث کرونا، اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی در کنترل وضعیت و اطلاع رسانی پیام‌های بهداشتی سنگ تمام گذاشتند؛ باید اذعان کنیم که در شیوع این ویروس اگر اقناع سازی رسانه‌ها نبود و مردم در جریان امور قرار نمی‌گرفتند، دستیابی به ثبات فعلی امکان پذیر نبود.

ابراهیمی همچنین با بیان اینکه تمامی توجه دولت به توانمندی داخلی است، اظهار کرد: ۴۲ سال تحریم و دفاع مقدس هشت ساله مقابل ارتش‌هایی از سراسر جهان نشان داد که تکیه بر داخل می‌تواند راه گشای ما در مسیر توسعه باشد.

وی با قدردانی از رسانه‌های استانی در رعایت انصاف، از تلاش‌های اصحاب رسانه در بیان دستاوردهای موفق دولت قدردانی کرد.

هنر عنصر جدای ناپذیر زندگی انسان ها

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب استان که با حضور معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات این مجموعه برگزار شد با نقش رسانه ها در توسعه و جایگاه هنر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : هنر عنصر جدای ناپذیر زندگی انسان ها می باشد.

یوسف پیربوداقی افزود: هنر در اطلاع رسانی باعث تقویت جایگاه مطبوعاتی و رسانه ای خواهد شد.

وی تاکید کرد : خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان غربی برنامه های زیادی در راستای تقویت این مهم اجرا کرده و تلاش دارد به عنوان یک تشکل صنفی گام های اساسی بردارد که یکی از آنها همین جشنواره رسانه نگاران انقلاب می باشد

بیانیه هیات داوران جشنواره سوم رسانه نگاران انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی 

بسمه تعالی

انقلاب اسلامی نماد مطالبه گری و فریاد حق طلبی ملتی بود که تمام مرزهای سیاسی و فرهنگی خاورمیانه و جهان را درنوردید و تبدیل به الگویی برای رهایی و خیزش علیه امپریالیسم و سلطه نظام جهانی دوقطبی آن دوران شد. در چنین جامعه‌ای که مولود این انقلاب فرهنگی و بزرگ قرن گذشته است رسانه‌ها به‌عنوان وجدان بیدار مردم و افکار عمومی در نقد و نظارت بر امور و فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی صادقانه از پیروزیها و شکست ها و زمینه‌سازی برای ایجاد همدلی، همبستگی، نظارت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، همواره باید پیشگام و پرچمدار بوده و بمانند.

پرونده سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب اسلامی در شرایطی بسته می‌شود که بارقه‌های پررنگ امید و انگیزه برای پیمودن راه پیچ وخم پیش روی رسانه‌های جمعی بیش از پیش نمایان شده است، در این راه اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران است که به آنها گوشزد می‌کند در هر شرایطی باید براساس وجدان و اصول حرفهای و اخلاقی و بر مدار مفاهمه، مُدارا، اخلاق، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق انسانی و شهروندی حرکت کنند.

هیئت داوران با قدردانی از مشارکت وسیع اهالی محترم رسانه آذربایجانغربی در ارسال ۱۱۱ اثر مکتوب و چندرسانه خویش به دبیرخانه این جشنواره و با تأکید بر فعال‌سازی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف برکات و آثار انقلاب اسلامی، ارزیابی کلی خود را درباره آثار برتر در بخش‌های مقاله و یادداشت، گزارش، عکس خبری و اینفوگرافی به این شرح اعلام میکند.

هیئت داوران پس از بررسی آثار راهیافته به مرحله نهایی، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخشها قابل‌توجه است و برآیند آنها بیانگر بضاعت بسیار خوب رسانه‌ها در این استان است، مشروط بر آنکه رسانه نگاران برای ایفای نقش مؤثرتر همواره در اندیشه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بهره‌گیری از آموزش‌های کاربردی باشند.

بررسی آثار نشان می‌دهد که در بخش‌های مقاله و یادداشت و گزارش آثار چشمگیر و امیدوارکننده به دبیرخانه ارسال‌شده و در دو بخش عکس و اینفوگرافی نیز به‌رغم تعداد کم آثار ارسالی، اما درمجموع سطح کیفی آثار شایسته تقدیر است.

هیات داوران توصیه می‌کنند رسانه‌نگاران استان، از کارهایی با مضمون تکراری و نخ نما شده دوری کنند؛ به‌خصوص در زمینه‌ی انتخاب سوژه.امید آن داریم در جشنواره‌های بعدی رسانه نگاران محترم آثاری را به بخش داوری ارسال نمایند که تناسب موضوعی و محتوایی با محورها و سرفصلهای جشنواره داشته باشد.

گرچه یادداشتها و مقالات خوبی به جشنواره ارسال و تا حدودی از طولانی نویسی و کلیشه نگاری اجتناب شده است اما بجاست تلاش بیشتری برای رعایت قواعد ادبی و روزنامه‌نگاری در محتوا و ساختار اینگونه آثار از سوی رسانه‌نگاران استان صورت پذیرد.

در بخش عکس و اینفوگرافی و با توجه به جایگاه عناصر بصری در روزنامه‌نگاری نوین و اقبال مردم به این شیوه اطلاع‌رسانی متأسفانه آثار کمی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هیئت داوران با تأکید بر گسترش زاویه دید و نگاه خلاقانه و رعایت اصول حرفهای اقدام به انتخاب آثار برتر کرد، هرچند که با توجه به توانمندیهای موجود در میانه عکاسان خبری و گرافیست های رسانه ای استان انتظار آثار بهتری برای این جشنواره میرفت.از یاد نبریم که در رسانه‌های امروز شکل و محتوا، عناصری تفکیک ناپذیر و مکمل اند.

شاید بتوان نقطه قوت آثار ارسالی این دوره را در گزارش رسانه‌ای دید که انتخاب سوژه‌های مناسب و تیتر زنی، پرورش سوژه و رعایت اصول و مبانی گزارش نویسی از نقاط قوت سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب از دید

هیات داوران است.نه عزیزانی که در این رقابت امتیازی به دست آورده‌اند در کار حرفه‌ای یگانه اند و نه آنان که به این امتیاز نرسیده‌اند. رسانه نگاری حرفۀ غرور یا سرخوردگی نیست. این میدان فراختر و ژرفتر از یک رقابت است.

هیئت داوران جشنواره سوم اعلام می‌دارد؛ کوشیده است در همه مسیر داوری تا امروز که روز قدردانی از رسانه نگاران است به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خویش در قضاوتی عادلانه پایبند باشند، هرچند که بر این داوری هم میشود نقدی روا داشت، اما تلاش ما این بوده که تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفهای داوری کنیم، درنهایت قاب جشنواره سوم را با این امید به دیوار حافظه می آویزیم که نقطه عظیمی باشد به‌سوی فردایی بهتر و روزهایی پررونق تر برای مطبوعات.

هیات داوران جشنواره سوم رسانه نگاران انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی

– دکتر یوسف پیربوداقی – دکتر شفیع بهرامیان – امید سیاح و نوید عزیزی

برترین های جشنواره

بر اساس رای هیات داوران فراخوان این جشنواره که در دوم بهمن سال گذشته صادر و بیش از ۱۱۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از داوری‌ از ۱۲ اثر برجسته امروز طی مراسمی و با حضور معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.

بخش گزارش :

١- آقای منوچهر صمدی از ایرنای مهاباد

٢- مشترکا خانم بیتا اختیاری از خبرگزاری ایلنا و خانم راضیه محمودپور از روزنامه جام جم

٣- خانم سونیا بدیع از خبرگزاری ایسنا

بخش مقاله و یادداشت

١- مشترکا آقایان رضا منصرف از هفته نامه آوای ماکو و بهرنگ منتخبی از ماهنامه سرو

٢- آقای عبدالسلام معروفی از پایگاه خبری و تحلیلی آوای مرز

٣- خانم پری مهرآبادی از ماهنامه وژین

بخش عکس خبری

١- انتخاب نگردید

٢- آقای علی غیور

٣- آقای مجتبی اسماعیل‌‌زاد

بخش اینفوگرافی

١- انتخاب نگردید

٢- آقای مصطفی باقری

٣- آقای رسول گلباخی

درخشش خبرنگاران مهابادی در جشنواره «رسانه‌نگاران انقلاب» آذربایجان غربی

گفتنی است  عبدالسلام معروفی صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی آوای مرز موفق به کسب رتبه دوم بخش مقاله و یادداشت این جشنواره شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست