اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سخنگوی صنعت برق گفت: دلیل افزایش تعداد پله‌های تعرفه‌های برق در قبوض، محاسبه ۱۰۰ کیلوواتی هر پله با قیمت‌های متفاوت در قبوض است.

به نقل از صدا و سیما، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه طبق بند (ی) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تعرفه‌های برق از ابتدای بهمن ماه افزایش یافته است افزود: براساس این قانون قرار بود در قبوض فقط ۴ پله مشخص شود که توانیر برای شفاف شدن قیمت هر بخش از مصرف تعداد این پله‌ها را نسبت به الگوی تعیین شده , ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۱۰۰ کیلووات ساعت مشخص کرد که این روند تعداد پله‌ها را افزایش داده است.

وی گفت: دوره‌های سال به دو بخش گرم و غیر گرم و اقلیم به ۵ بخش شامل عادی، گرمسیر یک، گرمسیر ۲ ,گرمسیر ۳ وگرمسیر ۴ تقسیم کرده است که الگوی مصرف در ماه‌های گرم و غیر گرم براساس این اقلیم‌ها مشخص می‌شود.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در اقلیم عادی مانند تهران، اصفهان و شیراز که تا ۸۵ درصد مساحت کشور را شامل میشود الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت است البته این رقم در اقلیم گرمسیری یک در ماه‌های گرم ۳۰۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

رجبی مشهدی افزود: قیمت برق برای پله اول که یارانه دریافت می‌کند تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد، اما در پله‌های بعدی قیمت براساس قیمت تامین برق که ۳۰۷ تومان به ازای هر کیلووات است؛ محاسبه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های جدی وزارت نیرو برای تامین برق، مشترکین پرمصرف باید میزان مصرف خود را کاهش دهند که این روند با کنترل مصرف وسایل سرمایشی به سادگی عملیاتی خواهد شد.

موضوع نان

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: با حذف ارز یارانه‌ای انواع نان‌های فانتزی، از این به بعد قیمت این محصولات به صورت عرضه و تقاضا و رقابتی است و نرخنامه منتشر شده، صحت ندارد.

به نقل از صدا و سیما، محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم اظهار داشت: آرد واحدهای نان فانتزی به یکباره از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان (نزدیک به ۱۰ برابر) در کنار سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد افزایش یافته است، بر این اساس قیمت محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد، اما نرخنامه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است درست نیست.

وی افزود: لیست قیمت‌های انواع نان فانتزی یاد شده مربوط به نرخ‌های پیشنهادی است که برای بررسی بیشتر تهیه شد و در نهایت تصویب نشد؛ همانطور که در تصویر جدول نامه نیز مشخص است مهر، امضا و شماره‌ای ندارد.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: با آزادسازی نرخ آرد مصرفی صنف و صنعت، قیمت انواع محصولات فانتزی نیز به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر نرخ مصوبی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: وقتی که عرضه نان فانتزی به صورت عرضه و تقاضا و فضای رقابتی میان واحدها باشد با وجود افزایش هزینه‌های تولید، محصولات با قیمت‌های کمتری از نرخنامه منتشره به فروش خواهد رسید.

کرمی با اشاره به بهبود کیفیت نان بعد از حذف یارانه آرد اظهار داشت: اجرای طرح حذف آرد صنف و صنعت اصلاح بزرگ اقتصادی به حساب می‌آید، اما برای رفع مشکلات واحدهای صنفی نیز باید اقدام شود، زیرا رقم سرمایه در گردش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و نیازمند نقدینگی بیشتری هستند.

وی گفت: در حال مذاکره با دولت هستیم تا با ارائه تسهیلات به واحدهای صنفی نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنفی تأمین شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: برای ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان واحدهای سنتی و فانتزی لازم است که آرد واحدهای سنتی نیز آزاد شود در غیر این صورت امکان اینکه آرد از آنجا به سمت واحدهای فانتزی بیاید، دور از انتظار نیست.

بازار ماکارونی

رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه ادامه تولید ماکارونی با قیمت‌های قبلی برای کارخانجات مقدور نبود، گفت: با ابلاغ قیمت‌های جدید تولیدکنندگان آماده عرضه به میزان نیاز بازار هستند.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر گفت: یارانه باید در جهت حمایت از مصرف کننده به مردم داده شود اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به جامعه هدف برسد.

وی افزود: طبیعی است وقتی استنباط تولیدکننده این باشد که فردا می‌تواند محصول خود را گران‌تر بفروشد احتکار کند. از ابتدای سال وزارت جهاد کشاورزی قیمت گندم را از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش داد.

تابش تصریح کرد: طبیعتاً برای تولیدکنندگان ادامه تولید با قیمت قبلی مقدور نبود و برای عرضه مشکل داشتند. با ابلاغ قیمت‌های جدید، تولیدکنندگان به شبکه‌های توزیع خود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نامه زدند که آماده عرضه به هر میزان را دارند و دیگر بهانه‌ای برای مدیریت عرضه وجود ندارد.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: با توجه به اعلام آمادگی همه واحدهای تولید ماکارونی بنده اعتقاد دارم از فردا مشکل عرضه ماکارونی برطرف می‌شود.

تابش در رابطه با بازار روغن هم عنوان کرد: مابه‌التفاوت افزایش هزینه تمام‌شده تولید روغن توسط دولت پرداخت می‌شود و روغن برای مصرف‌کنندگان نهایی گران نخواهد شد.

یارانه نان

وزیر جهادکشاورزی از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد.

جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبر شبکه یک سیما با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سطح جهان گفت: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشورهای اروپایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی از کسری شدید گندم در یکی از کشورهای همسایه در حدود ۳ میلیون تن خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق از ایران، این گندم را تامین کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان است، گفت: آرد در آن سوی مرزها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق آن میسر نیست.

وی افزود: طبق قانون بودجه که دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغیر دهد و دولت قصد دارد یارانه را مستقیم به مردم بدهد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است، گفت: آرد مربوط به نان صنف و صنعت آزاد شده است و برای جبران آن طی روزهای آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را هم جبران خواهد کرد که بیشتر از هزینه ناشی از این گرانی خواهد بود.

وی گفت: این تصمیم هرچند سخت بود اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیل‌شده جبران خواهد شد.

بازار روغن

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران گفت: در طول ماه‌های گذشته قیمت روغن افزایش قابل توجهی نداشته است. اما زمینه تولید روغن با آغاز جنگ اوکراین و عدم ورود دانه‌های روغنی در کشور بسیار کم شده است.

به نقل از اتاق اصناف ایران، داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران گفت: شرکت‌های پخش روغن توزیع خودشان را عملا جیره‌بندی کرده‌اند و دریافت روغن ما از تولیدکنندگان نسبت به چند ماه قبل ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

فکوری افزود: برخی سوپرمارکت‌های شهر تهران به دلیل عرضه پایین اصلا روغن ندارند و برخی دیگر هم انگشت شمار برایشان روغن باقی مانده است. قطعا این کمبود روغن در چند روز آینده موجب هرج‌ومرج بیشتر و آسیب به مردم خواهد شد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران بیان داشت: تا امروز گزارشی مبنی بر گرانی یا کمبود مواد شوینده نداشته‌ایم اما عرضه ماکارونی به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص کاهش عرضه ماکارونی افزود: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی قیمت آرد صنف و صنعت کارخانجات تولیدکننده ماکارونی اقدام به ذخیره و انبارسازی تولیدات خود کرده‌اند تا بتوانند در آینده ماکارونی را با قیمت جدید در بازار عرضه کنند.

فکوری گفت: عرضه ماکارونی به فروشگاه‌ها ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و برندهای مطرح، ماکارونی‌های خود را در حد یک کارتون به سوپرمارکت‌ها عرضه می‌کنند. این عدم عرضه ناراحت‌کننده دسترسی مردم برای خرید ماکارونی را غیرممکن خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست