اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نشست خبری اولین رویداد فرهنگی استانی زرسا (زن، رسانه، سلامت و ایران) و رونمایی از پوستر این رویداد در تاریخ ۲۷ فروردین ماه سالجاری با حضور معاون بهداشت، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و اصحاب رسانه در سالن جلسات خانه مطبوعات استان برگزار شد.

ریخته گر معاون بهداشت دانشگاه در این نشست عنوان کرد: مسائل جمعیتی و بحرانی که امروزه کشور ما درگیر شده به عنوان تله جمعیتی است که متاسفانه خیلی کم به این مشکل پرداخته می شود و اصحاب رسانه به عنوان نخبگان جامعه می توانند جامعه را به سوی جلوگیری از این مشکل با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سوق دهند.

وی افزود: در قرارگاه جمعیتی احساس بر این است که ظرفیت کامل رسانه ها وارد هوشیاری مردم نشده اند و افراد جامعه  ابعاد مشکل جمعیتی را نمی دانند و بدین جهت ضروری است نخبگان جامعه وارد عمل شده و ایجاد انگیزه در بین مردم نمایند که زرسا یکی از راههای ایجاد انگیزه اطلاع رسانی در این خصوص می باشد.

دکتر ریخته گر عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف لازم است تمامی ارگانها و نهادها و ادارات کشور برای مقابله با بحران جمعیتی مانند سایر بحرانها نقش خود را برای مقابله با آن ایفا کنند .

وی ادامه داد: بالا رفتن سن و امید به زندگی خوب است ولی هرم جمعیتی باید متناسب رشد کند و با این آمار، ۲۴درصد جمعیت تا ۱۴۲۰ بالای ۶۵ سال خواهد بود و شغل نیروهای جوان در سالهای آینده رسیدگی و حمایت به این افراد خواهد بود .

وی خاطر نشان کرد: رویداد فرهنگی زرسا راهی برای آگاهی بخشی و جلوگیری از تله جمعیتی می باشد و بعضی از سیاستهای غلط در سالهای گذشته و عدم حساسیت به این موضوع مهم باعث از دست رفتن این فرصت خواهد شد و ما نمی توانیم در ۱۵۰ سال آینده به هرم جمعیتی طبیعی برگردیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در این جلسه ضمن تقدیر از پتانسیل موثر اصحاب رسانه در گسترش فراخوان رویداد فرهنگی زرسا گفت: قرارگاه جوانی جمعیت استان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری جرقه اولیه رویداد زرسا را با همکاری ارگانها، سازمانها و ادارات مختلف زد.

جعفری عنوان کرد: زرسا مخفف زن،رسانه،سلامت و ایران است که در جهت فرهنگ سازی فرزندآوری و ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی، ارتقای امید به زندگی، افزایش پویایی و جوانی جمعیت و کاهش سقط جنین با استفاده از مشارکتهای مردمی پویا است.

وی با بیان اهداف زرسا گفت: فرهنگسازی فرزندآوری باید دغدغه عمومی در خانواده ها تلقی شود، رویکردهای دیداری و شنیداری زنان تقویت شود، مشارکت مردمی و بخصوص رسانه ها از جهت تبلیغات و سطح آگاهی در جامعه افزایش یابد، آگاهی جامعه از پیری زود رس جمعیت و ظرفیت سنجی و شناسایی استعدادهای استانی و کنشگران فرهنگی جامعه افزایش یابد.

این مقام مسئول دانشگاهی تصریح کرد: نقش جوانی جمعیت در شادابی و ارتقای سلامت روان در خانواده و اجتماع، پیامدهای منفی اجتماعی و سلامت سالمندی، نقش موثر درمان ناباروری در افزایش جمعیت، سقط و عوارض ناشی از آن، نقش برنامه ملی پزشک خانوده در کمک به جوانی جمعیت،بررسی تک فرزندی، بی فرزندی و پیامدهای آن از بعد فرهنگی و اجتماعی، بررسی امنیت و تربیت کودکان و فرزندپروری، بررسی اهمیت سرمایه نیروی انسانی در رشد و تعالی جامعه از محورهای موضوعی زرسا می باشند.

وی با بیان جوانب اجرایی رویداد فرهنگی زرسا گفت: اولین بخش این رویداد بخش مطبوعات و خبرگزاریهاست که شمل تیتر، مصاحبه و گزارشهای خبری و یادداشت است، بخش دوم شامل رسانه های صوتی و تصویری است که شامل فیلم کوتاه، گزارش ویدئویی، پویانمایی و موشن گرافی و پادکستهاست، بخش سوم عکس و گرافیک است که شامل عکس، پوستر و اینفوگرافی است و بخش چهارم رسانه های مجازی است بصورت نرم افزار در تلفنها و رایانه ها قابل استفاده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گفت: جوایز در نظر گرفته شده برای این رویداد از ۱۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال برای بخشهای مختلف متفاوت است.

جعفری خاطرنشان کرد: در زمینه اجرایی از همکاری ارگانها، سازمانها و نهادهای مختلف استفاده می شود و از جنبه اجرایی سه کارگروه برای زرسا تدارک دیده شده است که کارگروه اول کارگروه فرهنگ،  رسانه و هنر است که از همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد، صداسیما، خانه مطبوعات،حوزه هنری، نهاد کتابخانه های عمومی و خبرگزاریهای رسمی بهره مند می شود در کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی از همکاری شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، میراث فرهنگی و خبرگزاریها بهره مند می شود در کارگروه علمی از دانشگاه های استان شامل دانشگاه ارومیه، آزاد، پیام نور و از آموزش پرورش وبنیاد ملی نخبگان،مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان بهره مند می شود.

الهامی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در برگزاری نشست خبری اولین رویداد فرهنگی زرسا در ادامه گفت: جایزه ملی جمعیت بر اساس ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط ستاد ملی جمعیت تدارک دیده شده است.

گفتنی است در پایان این نشست خبری از پوستر رویداد فرهنگی زرسا رونمایی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست