به گزارش الف، حادثه روستای بیجار سر گیلان در بهمن ۷۶، آتش سوزی مدرسه روستای سفیلان در چهارمحال و بختیاری در آبان ۸۳، حریق مدرسه شهید رحیمی روستای درودزن در آذر ۸۵، زبانه کشیدن آتش در خوابگاه شبانه‌روزی در منطقه چاه رحمان سیستان و بلوچستان در آبان ۸۹ و آتش سوزی مدرسه شین آباد در آذر ۹۱ از جمله حوادث تلخی بودند سال گذشته هستند که بیش از ۵۰ قربانی داشته‌اند.

مهم ترین آنها سال ۹۱ بود که خبر آتش گرفتن بخاری نفتی دبستان روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر استان آذربایجان غربی که به سوختگی ۲۸ دانش‌آموز، معلم و سرایدار مدرسه شد در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر و بازتاب زیادی پیدا کرد.

پس از این ماجرا، مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگویی در مورد اینکه «چرا در حالی که منازل روستای شین‌آباد دارای گازکشی است اما دبستان این روستا فاقد گاز بوده و از بخاری نفتی استفاده می‌‌کند، گفت: استفاده مستقیم از گاز در کلاس‌های درس ممنوع است. بر اساس استانداردهای بین‌المللی به هیچ وجه نباید گاز در کلاس‌های درس به صورت مستقیم استفاده شود و حتماً باید از طریق سیستم حرارت مرکزی، کلاس‌های درس گرم شود. (در اینجا بخوانید)


چندسال بعد و در سال ۹۴ محمد هاشمی معاون استاندارد و آموزش اداره کل استاندارد همدان از ممنوعیت استفاده از بخاری های گاز سوز در مدارس خبر داد.مدارسی که به تازگی احداث شده یا نوسازی شدند، قطعاً بخاری گازی ندارند و همه بدون استثنا به سیستم حرارت مرکزی مجهز هستند.

همچنین در همان سال ورناصری مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان تهران، در این خصوص اظهارداشت: در برخی از مدارس بخاری گازی با مُهر سازمان استاندارد استفاده می‌شود که این بخاری ها ممنوع هستند. بخاری های گازی و غیراستاندارد از ۲۳۰ مدرسه استان تهران جمع‌آوری و بخاری های استاندارد جایگزین آن ها شده است.

وی به ساخت مدارس جدید در استان تهران اشاره کرد و گفت: امسال ۱۱۲ مدرسه جدید با هزار و ۳۵۰ کلاس درس مهر امسال در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و ۴۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار می دهد.

این در حالی است که هفته گذشته یک واحد آموزشی در مرکز استان سیستان و بلوچستان دچار آتش سوزی شد که در نهایت منجر به مرگ چهار دختربچه جان شد که واکنش های بسیاری را در بر داشت. ماجرای تلخی که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

آتش‌سوزی به‌خاطر استفاده از چراغ نفتی برای گرم‌کردن کلاس‌های درس که همچنان ادامه داد. استفاده از چراغ نفتی در مدارس روستایی و آتش سوزی در حالی رخ می‌دهد که استفاده از آنها در سراسر کشور ممنوع است؛ اما بی‌توجهی مسوولین مربوطه و عدم نظارت موجب شده تا این قبیل حوادث دائما تکرار شود و همواره تعدادی خانواده داغدار شود.

بعد از ماجرای آتش سوزی به دستور بطحایی وزیرآموزش وپرورش‌، مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده این وزارتخانه جهت بررسی حادثه آتش سوزی مدرسه در زاهدان‌، عازم استان شد.

درپی آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اعلام کرد که قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

‌حجت الاسلام موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر هستند و با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

هم‌چنین روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه در پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خود استعفا کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان پیش از این اعلام کرده بود که دو دانش آموز از چهار دانش آموزی که در این آتش‌سوزی دچار مصدومیت شده بودند، فوت کردند.

گفتنی است اسامی ۴ کودک حادثه پیش دبستانی”اسوه حسنه” زاهدان عبارتند از مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار.

سوال اصلی این است که سال هاست مدیران و مسوولین ذیربط همواره در مورد توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهارنظر کرده و وعده هایی را مطرح میکنند که تنها در حد یک سخن باقی مانده و ما همچنان شاهد چنین اتفاقات تلخی در کشور هستیم و چند دانش آموز باید قربانی این حوادث باشند تا مسوولین تمام اقدامات لازم در خصوص نوسازی مدارس را انجام دهند؟!