اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از توسعه کشت نشایی چغندر قند در  ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان خبر داد.

عبدالله فتح الله زاده پیش از ظهر دوشنبه در جلسه پیگیری آخرین وضعیت کشت چغندرقند افزود: اولین بار در سال ۹۷ کشت نشائی چغندر قند در سطح ۱۲ هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام گرفت که در نظر داریم در سال زراعی جاری نیز این عملیات را در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی چغندر قند اجرا ۹کنیم.

وی با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است، اظهار داشت:  در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.

فتح اله زاده با تاکید بر ضرورت توسعه سطح زیر کشت نشایی چغندرقند در استان، افزود: از مجموع ۱۲ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت نشایی چغندرقند در سال زراعی جاری، ۸ هکتار در شهرستان بوکان و ۴ هکتار در شهرستان میاندواب زیر کشت این محصول رفته است که وضعیت تولید این مزارع نیز در حد بسیار مطلوب بود.

وی ادامه داد: ازجمله کارهای شاخصی که در مزارع چغندر قند انجام گرفته شده است ، تغییر آرایش کشت در سطح ۶۵۰ هکتار و تجهیز ۴۱۶ هکتار از اراضی زراعی زیر حوضه دریاچه ارومیه به ابیاری نوار تیپ است که توسعه این روشها نقش بسزایی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.

فتح اله زاده بیان کرد : چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این استان نیز با دارا بودن ۵ کارخانه قند ، نقش عمده ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارزاز کشور را دارد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد:  استان آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت ، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری ۳۰ هزارو ۶۰۰ هکتار در استان چغندرقند کشت شده است که حدود ۱۳ هزار هکتار آن در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیش از  ۱۷هزار هکتار در خارج از حوضه کشت شده است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که نه تنها افزایش سطح زیر کشت این محصول مطرح نبوده بلکه در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی میزان کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه  در حدود ۲۰ درصد و در کل استان در حدود ۱۷ درصد در سال زراعی ۹۶_۹۷ تقلیل یافته است.

وی یاد آور شد : با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی هم اکنون بیش از ۸۵ درصد مراحل تولید چغندرقند در استان بصورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به تببین مسایل و مشکلات موجود در زمینه کشت ، داشت و برداشت چغندرقند پرداختند.

ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی ،استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر بجای چغندر قند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست