اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  شهرستان پیرانشهر با وجود برخورداری از چندین سد و رودخانه پر آب، در ماه‌های اخیر گرفتار بحران کم آبی شده، این در حالی است که علاوه بر شهروندان این شهر قلب بی جان دریاچه نیمه خشک ارومیه هم به امید انتقال آب از این شهر می تپد!

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ موضوع آب و کمبود آن در سال‌های اخیر در بسیاری از مناطق کشور همواره از سوی مسئولان و مردم بعنوان یک چالش جدی مطرح بوده است تا جائیکه این‌ موضوع با اطلاعیه ها و توصیه های فراوان مسئولان این حوزه در راستای رعایت اصول صرفه جویی در مصرف این نعمت خدادادی رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

بدون شک وقتی صحبت از بحران سراسری آب می کنیم هیچ نقطه‌ای از این جغرافیای پهناور ایران زمین نمی‌تواند مستثنی از این خطر زیست محیطی نباشد. اما در این میان داستان آب شهرستان پیرانشهر حکایت دیگری دارد، شهری که به واسطه برخورداری از چندین سد و وجود رودخانه زاب و مشرف بودن به کوهستانهای پرآب، هرگز تصور کمبود آب و مواجه شدن با بحران کم آبی برایش در هیچ ذهنی نمی گنجید، اما متأسفانه بشر در طول تاریخ ثابت کرده است که اگر بخواهد، می تواند با اتخاذ تصمیمات درست یا نادرست باعث تغییرات اساسی در چینش دیوار هستی شود.

جیره‌بندی آب در شهرستان پر آب پیرانشهر

شهرستان پیرانشهر در طی سال‌های اخیر اگر چه تا این حد به دیوار کم آبی نزدیک نشده بود اما با اتخاذ تصمیمات سال‌های اخیر برخی‌ از مسئولان کشوری در سطوح مختلف مدیریتی که خشکسالی های اخیر هم مزید بر علت شده است، زنگ خطر بحران کم آبی و شاید هم بی‌آبی در این منطقه‌ی پرآب سال‌های اخیر به گوش می رسد و اگر در مصرف این مایه حیات تجدید نظر نشود شاید این شهرستان نیز به کانون بی‌آبی تبدیل شود.

موضوع بحران آب در این منطقه به حدی باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است که کم کم موضوع جیره‌بندی از سوی برخی از مسئولان مطرح شده است و اگر با همین سرعت در مسیر مصرف آب گام برداریم بدون شک این تصمیم عملیاتی خواهد شد.

صرفه جویی نکنید با قطعی آب گسترده مواجه خواهید شد

هوشیار احمدیان، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری پیرانشهر ضمن هشدار جدی به شهروندان در خصوص میزان مصرف آب در این شهر گفت: آمارهای موجود از میزان مصرف آب شرب در این شهرستان از شرایط بحرانی مصرف آب حکایت دارد و اگر این روند ادامه دار باشد بدون شک احتمال قطعی آب دور از دسترس نخواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه با گرمتر شدن دمای هوا در منطقه، مصرف آب تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است، بطوری که میزان مصرف آب نسبت به تولید آن از حد معمول عبور کرده و مخازن و چاه های تامین آب با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس اداره آبفای شهرستان پیرانشهر در ادامه هشدار داد: به طور یقین اگر شهروندان طی چند روز آینده و تا خروج کامل توده گرما در مصرف آب صرفه جویی نکنند، شهرستان با قطعی آب گسترده مواجه خواهد شد.

تصفیه خانه سد سیلوه پیرانشهر چه شد؟

شهرستان پیرانشهر با دارا بودن جمعیتی در حدود یکصد و پنجاه هزار نفر و با نرخ رشد جمعیتی بسیار بالا در مقایسه با سایر مناطق استان و کشور میزان مصرف آب شرب آن بشدت روبه افزایش است لذا می طلبد برای جلوگیری از کمبود آب شرب آن موضوع تصفیه خانه سد سیلوه در اسرع وقت و بصورت جدی توسط مسئولان در دستور کار قرار گیرد تا مردم این شهرستان از حق طبیعی خود برای برخورداری از آب شرب مناسب و سالم بهره‌مند شوند.

ارائه آمارهای وحشتناک کمبود آب توسط رئیس اداره آبفای شهرستان پیرانشهر در سومین مجمع سلامت شهرستان بیانگر قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت قرمز است.

این مسئول پیرانشهری در حاشیه این جلسه طی، ضمن اشاره به این نکته که پیرانشهر دارای ۲۹ هزار و ۱۴۳ فقره انشعاب آب است، گفت: از آمار ۹۹ هزار نفری جمعیت شهری پیرانشهر تنها حدود ٩٩.١ درصد از جمعیت آن تحت پوشش شبکه آب شرب شهری قرار دارد. این در حالیست که میانگین آمار استانی برخورداری از خدمات آب شهری ٩٩.٩۵ درصد است، اما وجود مناطق حاشیه نشین شهری در پیرانشهر باعث ایجاد اختلاف در میزان ارائه خدمات آب شرب شهری در پیرانشهر در مقایسه با مرکز استان شده است.

فرسودگی شبکه توزیع آب و فاضلاب/ ۹ هزار مشترک با کمبود شدید آب مواجه اند

احمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که فرسودگی شبکه توزیع آب و فاضلاب در پیرانشهر مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است، بیان داشت: مهمترین مشکل شبکه توزیع فرسودگی حدود ۴۰ کیلومتر می باشد که نه تنها در فصول پیک مصرف بلکه گاهاً در تمام فصول سال شهروندان این شهر را با مشکلات کمبود آب مواجه می کند. همچنین طول شبکه توزیع و خط انتقال در پیرانشهر ۱۹۹ کیلومتر اس که از این آمار ۳۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۶۵ کیلومتر شبکه توزیع است.

آمارهای ارائه شده از سوی اداره آبفای پیرانشهر نشان می دهد که ظرفیت تأمین آب شرب پیرانشهر در سال گذشته ۲۸۵ لیتر بر ثانیه بود که این میزان صد لیتر بر ثانیه کمبود را نشان می داد به همین خاطر حدود ۹ هزار مشترک با کمبود شدید آب مواجه شدند اما در سال جاری و با تلاش مجموعه مسئولان مربوطه ۴ حلقه چاه جدید وارد مدار توزیع شد که اکنون میزان ظرفیت آب شرب پیرانشهر در حدود ۳۷۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است که ۲۰درصد این میزان افزایش آب از مجموع آب‌های سطحی چشمه کهنه خانه و ۸۰ درصد هم مربوط به ۱۱ حلقه چاه فعال در پیرانشهر است.

چاه‌های آب موجود دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهند بود

با توجه با افزایش آمار مشترکین، پیش بینی می شود در پیک‌ مصرف به ۴۱۰ لیتر بر ثانیه برسد که با این وضعیت با کمبود ۳۰ الی ۴۰ لیتر بر ثانیه مواجه خواهیم شد لذا با این توصیف در سال جاری نیز روزانه شاهد کمبود و یا قطعی آب شرب برای حدود ۳هزار و۵٠٠ مشترک در سطح شهر خواهیم بود که اهمیت مدیریت مصرف آب را بیش از پیش نمایان می سازد.

این در حالیست که گزارش ها نشان از نامطلوب بودن کیفیت آب‌های زیرزمینی در شهرستان پیرانشهر دارد دلیل این ادعا خارج شدن ۱۲ حلقه چاه در پیرانشهر بعلت عدم برخورداری از شاخص های است. این مهم در حالی اتفاق افتاده است که اگر این تعداد حلقه چاه وارد مدار توزیع می شدند روزانه حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب اضافی وارد شبکه توزیع می شد که نیاز کلی شهرستان را تأمین می کرد.

اما بزرگترین مشکلی که در سال‌های آتی پیرانشهر را تهدید می کند قطعی گسترده آب و کمبود آب شرب شهری خواهد بود چرا که با این رشد جمعیت چاه‌های موجود در شهرستان دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهند بود لذا احداث تصفیه خانه سد سیلوه باید جزو اولویت های مهم مسئولان مربوطه باشد.

آنچه اکنون در پیرانشهر مشاهده می شود برنامه ریزی برای مهار آب‌های منطقه در قالب احداث چند سد با اهداف خاصی از جمله؛ انتقال بخشی از آب منطقه به دریاچه ارومیه و قطره ای کردن بخش زیادی از زمین های کشاورزی منطقه است هرچند هیچ کس منکر برنامه ریزی اصولی برای انتقال آب مازاد جهت احیای دریاچه ارومیه نیست اما این موضوع دلیل نمی شود که به بهانه احیای دریاچه ارومیه نقطه ای دیگر از کشور را با مشکل بحران بی آبی همراه کنیم چرا که از قدیم گفته اند:  چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

شکایت از وزیر نیرو و نگرانی ها بابت تأمین حق آبه کشاورزان و آب شرب

این موضوع و نگرانی های حاصله از آن باعث شده است تا کمال حسین پور، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اعتراض شدید به این وضعیت زنگ خطر بحران آب در پرآب ترین نقطه شمال‌غرب کشور را به گوش مسئولان وزارت نیرو برساند و با طرح شکایت از وزیر نیرو بعلت عدم برنامه ریزی صحیح و دقیق در جریان طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه و همچنین احداث تونل سد کانی سیب، خواهان توجه بیشتر مسئولان وزارت به تأمین حق آبه کشاورزان و آب شرب شهرستان از سدهای احداث شده در منطقه پیرانشهر باشند.

با این توصیف و احتمال بحران کم آبی در پیرانشهر شرایط کشت پاییزه کشاورزان و همچنین آینده آب شرب شهری شهرستان در بحرانی ترین وضع خود در طی سالهای اخیر قرار خواهد گرفت و بر هیچ کس هم معلوم نیست که سرانجام برنامه ریزی های مسئولان حوزه آب و دغدغه های مردم در این منطقه به کجا ختم خواهد شد.

گزارش: عثمان حسن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست