اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از شناسایی ۹۸ مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.

امسال، ۹۸ مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی تنها در ۱۶ روز از ایام تعطیلات نوروزی در آذربایجان غربی اتفاق افتاد که ۶۳ مورد مربوط به تغییر کاربری اراضی باغی بوده است.

بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوط از سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.

همچنین احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، استخر پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان است.

به گفته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی؛ از مجموع ۹۸ مورد تغییر کاربری شناسایی شده در ایام تعطیلات نوروزی، تعداد ۳۵مورد مربوط به اراضی زراعی و مابقی اراضی باغی بوده است که دراین راستا در سطح ۱۹ هزار و ۴۴۰ متر مربع از اراضی کشاورزی اخطار توقف عملیات اجرایی صادر شده است.

مهدی سرخوش ادامه داد: «در راستای اجرای تبصره دو ماده ۱۰ نیز از این تعداد تغییر کاربری اراضی انجام گرفته، تعداد ۶مورد منجر به قلع و قمع شد و ۲۹۴ متر مربع از اراضی  کشاورزی به حالت اولیه اعاده داده شد».

صدور مجوز یا پروانه ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و دیگر مسئولان، مشروط به نظر سازمان جهاد کشاورزی استان ذیربط است و متخلفان برای اعمال قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

گواهی‌های صادره مبنی بر احداث بنا یا دیوار‌کشی اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه‌ها وجاهت قانونی ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد. همچنین واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن در خارج ازمحدوده شهرها نیز منوط به کسب مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت گشت های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در ایام نوروزی گفت: بر اساس گزارش های داده شده توسط یگان های گشت سازمان جهاد کشاورزی درسطح شهرستان های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، بوکان، سلماس، خوی، ماکو ، نقده ، شوط و پیرانشهر تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده که با صدور اخطار و توقف عملیات، متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

سرخوش تاکید کرد: سودجویان با انگیزه ویلا سازی غیر قانونی در مزارع و باغ‌ها اقدام به تغییر کاربری این راضی کرده اند در حالی که هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باید با اخذ مجوز از کمیسیون مربوط از سازمان جهاد کشاورزی صورت بگیرد در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

وی ازعموم مردم به ‌ویژه روستاییان و کشاورزان درخواست کرد: در صورتی که قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مراکز خدمات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان ضمن مشاوره و راهنمایی، برای دریافت مجوز اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست