اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نایب رییس کمیسیون شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: موضوع آلودگی هوا به کلیه دستگاه‌های اجرایی مربوط است اما دولت در این حوزه به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

 حسین بخشایشی با بیان این خبر اظهار کرد: دولت موظف است هر سه سال، یکبار با تامین ۵۰ درصد هزینه‌ها ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها را تعویض و نوسازی و یا تمدید کند که در این میان۵۰ درصد دیگر هم سهم شهرداری ها است اما متاسفانه سال‌هاست که این اقدام از سوی دولت صورت نگرفته است.

او افزود: از طرف دیگر، طی مصوبه‌ای، سال گذشته تصمیم به خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس گرفته شد اما با افزایش قیمت ارز، شهرداری ارومیه توانست تنها ۲۵ دستگاه خریداری کند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه بیان کرد: درآمدهای شهرداری، قادر به تامین هزینه‌های حمل و نقل درون شهری بصورت کلان نیست و دولت نیز حمایت‌های ضروری خود شانه خالی می‌کند.

بخشایشی تصریح کرد: بنابه نظر کارشناسان، ۷۰ درصد آلودگی هوای شهرها مربوط به خودروها بوده و بعضی اتوبوس‌های شهر ما عمری بالاتر از ۱۵ سال دارند؛ گرچه جای تشکر از آقای شهردار و سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی وجود دارد که در سال‌های اخیر ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی و بهسازی کرده‌اند اما برای شهر ما کافی نیست و اصلی‌ترین دلیل آن عدم حمایت دولت است.

او با اشاره به عدم عرضه بنزین یورو ۴ در ارومیه گفت: این عامل نیز می‌تواند از جمله دلایل آلودگی هوای اورمیه باشد و مسئله بعدی، معاینه فنی است که باید تمام خودروهای داخل و برون شهری تحت معاینه فنی قرار گیرند، گرچه توجه‌ها به این موضوع افزایش یافته است اما بطور جدی با آن برخورد نمی‌شود و با افزایش برخوردها، حتما تاثیر مثبتی در میزان آلودگی هوا خواهد داشت.

او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاستن از میزان آلودگی هوای شهر اورمیه گفت: توسعه فضای سبز که نقش ریه‌های شهر را دارند، می‌تواند برای پاکسازی هوا نقش اساسی داشته باشد که در این راستا شهرداری موظف شده است، سالانه برای هر فرد فضای سبز را یک متر افزایش دهد و در نتیجه از ۸ متر برای هر فرد به مرز ۱۲ متر، به عنوان استاندارد در سطح کشور، رسیده است.

بخشایشی اظهار کرد:  مردم اورمیه عاشق فضای سبز و گل و گیاه بوده فلذا خود اقدام به کاشت آن می‌کند اما با فرهنگ‌سازی و با کمک شهرداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان محیط زیست، می‌توان با افزایش این میزان، برای از میان بردن آلودگی هوا نقش سزاواری داشت.

نایب رییس کمیسیون شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان گفت: در شهر اورمیه، آلودگی هوا به میزانی که برای تمام سنین و اقشار خطرناک باشد، نرسیده است و تعطیلی مدارس نیز از میزان آن کاسته است اما باز جای نگرانی دارد؛ ولی باید ادارات دیگر مانند محیط زیست، نیروی انتظامی، راهنمایی رانندگی، استانداری همگام با شهرداری در اجرای قوانین یاری رسان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست