اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سه هزار و ۵۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این میزان یک سوم در مرکز استان ارومیه واقع شده است.

همچنین حدود ۱۰ درصد شهرهای استان آذربایجان غربی در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد که در مجموع حدود ۳ هزار و۶۳ هکتار می شود و تقریبا ۶۳ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد.

در ۳۷ شهر آذربایجان غربی بافت فرسوده شناسایی شده و تا کنون طرح های نوسازی بافت فرسوده در ۱۰ شهر استان تهیه شده است. در فاصله زمانی سال های ۹۳ تا ۹۷ سهمیه استان برای نوسازی مساکن بافت فرسوده، ۴ هزار و ۲۶ واحد مسکونی بود که از این تعداد برای یک هزار و ۷۹۰ واحد پرونده درخواست تا اوایل سال ۹۸ شکل گرفت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اواخر شهریور ماه سال جاری اظهار کرد: طی سال جاری تسهیلات بافت فرسوده و بازآفرینی شهری به ارزش ١١٠ میلیارد ریال پرداخت شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو از اجرای ۲۶ پروژه بازآفرینی شهری در محلات و سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان‌ غربی خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار ١۶٠ میلیارد ریال در محلات هدف و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای (ارومیه، بوکان، خوی، سردشت و مهاباد) از سال‌ ٩٧ آغاز و همچنان ادامه دارد.

با این حال امروز استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: مردم استان اطلاع کافی در خصوص تسهیلات نوسازی بافت فرسوده ندارند که باید این نقیصه با تلاش زیاد برطرف شود.

محمدمهدی شهریاری در جلسه بررسی برنامه های بازآفرینی شهری افزود: این اطلاع رسانی می تواند زمینه سرعت بخشی به پرداخت تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده شهری را فراهم کند.

او اضافه کرد: ارتقای کیفیت زندگی در محلات هدف باید در برنامه بازآفرینی شهری محسوس و پایدار باشد و این امر باید با قدرت پیگیری شود. برای تحقق کامل برنامه بازآفرینی باید اعتبارات مورد نیاز نیز به طور کامل تخصیص یابد.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تامین نیازهایی نظیر مدرسه، فضای سبز و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی جزء اولویت‌های بازآفرینی شهری  باشد، ادامه داد: نظارت میدانی مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و تخصیص اعتبارات لازم برای پروژه های بازآفرینی و نیز سرعت بخشی به پروژه های شهرسازی نویدبخش جهش در این حوزه هاست.

شهریاری با اشاره به تبدیل منطقه گلمان به شهر جدید گفت: شرکت عمران شهرهای جدید باید نسبت به سرعت بخشی به روند توسعه این شهر جدید اهتمام جدی داشته باشد.

ضعف در اجرای پروژه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده آذربایجان غربی

در کنار اینکه استاندار آذربایان غربی از عدم اطلاع کافی مردم از تسهیلات نوسازی خبر می دهد اما مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی معتقد است؛ اجرای پروژه‌ها در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده استان ضعیف بوده و به دلایل مختلف شهروندان رغبتی برای نوسازی املاک خود ندارند.

حمزه لو شهریور امسال در خصوص دلایل این عدم رغبت به نوسازی از سوی مردم اظهار کرد: واقعیت این است که در پرداخت تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده چندان موفق نبوده‌ایم به این دلیل که پرداخت تسهیلات نوسازی به سکونتگاه‌هایی که سند ندارند امکان پذیر نیست و این تسهیلات بیشتر به واحدهای مسکونی داخل بافت میانی پرداخت می شود.

او ادامه داد: این در حالی است که در ۵ شهر بزرگ ما که ۷۰ درصد بافت فرسوده میانی استان را به خود اختصاص داده اند، بیش از ۸۰ درصد بافت فرسوده با بافت تاریخی همپوشانی دارد. قوانین بافت تاریخی نیز بسیار سختگیرانه است از قبیل این که معابر باید تثبیت شوند، یعنی کوچه‌های دو و سه متری اجازه اصلاح ندارند و همچنین تعداد طبقات نیز محدودیت دارد، بنابراین مالکان انگیزه‌ای برای نوسازی واحدهای خود ندارند.

او افزود: آماری که طی سه سال اخیر از شهرداری ارومیه گرفته‌ایم نشان از این دارد که در سال ۹۷ فقط ۲۷ مورد تسهیلات نوسازی بافت فرسوده میانی ارایه شده، در سال ۹۸، ۲۹ مورد و در ۵ ماهه ۹۹ نیز کمتر از ۲۰ پروانه صادر شده است. این بدان معناست که شهروندان رغبتی برای نوسازی املاک خود ندارند.

به گزارش کردپرس ؛ حمزه لو در پایان همپوشانی بافت‌های تاریخی با بافت‌های فرسوده میانی را از مهم‌ترین موانع توسعه نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست