اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست هیات کاوش قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه از تعیین عرصه و حریم محوطه این اثر تاریخی در قالب تفاهم نامه دولتی در آینده ایی نزدیک خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، حمید خطیب شهیدی در این خصوص گفت: آن دسته از افرادی که مشغول کاوش و حفاری شبانه و غیرقانونی قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه با ابزار و وسایل مختلف هستند باید بدانند که  بر اساس واقعیت های علمی و تاریخی هیچ‌چیزی در قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه وجود ندارد.

وی افزود: اینکه چرا اینجا اثری از گنج، طلا و عتیقه نیست؛ به دو دلیل مشخص و تاریخی است؛ حفاران تا امروز وارد یک دیوار اورارتویی شده‌اند، سنگ‌ها را خالی کرده و به ردیف‌هایی خشتی رسیده‌اند، دیوارهای اورارتویی معمولاً از دو طرف با سنگ‌های بزرگ و در میانه هم با ردیف‌هایی از خشت یا چینه درست‌شده است، حفاران غیرمجاز، مغز دیوار که سنگ‌های کوچک دارد را تخلیه کرده و به خشت‌ها رسیده‌اند.

سرپرست هیات مطالعات باستان شناسی محوطه تاریخی قلاتگاه اشنویه گفت: در سایر آثار اورارتویی کشور و ازجمله «دژبسطام» که در آنها هیچ‌یک از خشت‌های به‌کاربرده، سالم نمانده( به‌جز یک اثر در جلفا) اما در قلاتگاه هر چهار ردیف خشت بکار برده در دیوار قلعه- حداقل آن قسمتی که حفاران کنده‌اند سالم مانده است.

اورارتو شناس شهیر کشور و کاشف کتیبه میرگه‌کاروان ادامه داد: این قلعه متعلق به قرن نهم پیش از میلاد بوده و سنگ‌های استفاده‌شده در آن، بسیار بزرگ و اکثراً تراش‌خورده است. من به همه مردم اعلام می‌کنم در این تپه به‌جز این دیوارها و اتاقک‌های نیمه ویران، هیچ گنجی پنهان نشده، هیچ عتیقه‌ای یافت نخواهد شد، وقتتان را بیخود صرف حفاری قلاتگاه ننمایید.

وی تصریح کرد: اینجا همه‌چیز نابودشده است؛ به دو دلیل این سخن قطعی را می‌گویم که دلیل اول، اگر قلاتگاه آنجایی است که «سارگن آشوری» در موردش چنین گفته است «من آنجا را غارت کردم و بعد تمام چوب‌های سقف‌هایش را درآورده و آتش زده و از بیخ و بن برکندم»، براین اساس، قلعه‌ای که ۷۰۰ سال پیش از میلاد، مورد تاخت‌وتاز آشور قرارگرفته، به آتش کشیده شده و سپس تبدیل به یک ویرانه متروکه شده، نمی‌تواند دیگر چیز به‌دردبخوری برای کسی داشته باشد.

خطیب شهیدی اظهار داشت: به‌زودی و با تفاهم‌نامه‌ای که بین میراث فرهنگی استان، فرمانداری و این‌جانب و همچنین براساس مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی قلاتگاه اشنویه انجام می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در بازید ظهر دیروز از محوطه کارگاهی قلعه اورارتویی قلاتگاه اشنویه برلزوم حفاظت و صیانت مستمر از این اثر تاریخی تاکید کرد.

جلیل جباری افزود: تعیین عرصه و حریم برای اقدامات قانونی آتی در حفاظت و نگهداری این اثر ارزشمند بسیار ضروری است و بایستی در اسرع وقت این اقدام صورت گیرد .

او تاکید کرد : قبل از هرگونه حفاری در این مکان بایستی مقدمات و پیش بینی های لازم برای چگونگی و حفاظت و نگهداری از آن انجام یافته و با برنامه ریزی دقیق اقدامات حفاظتی صورت گیرد. همچنین با توجه به موقعیت این اثر حتما استفاده از پوشش حفاظتی در سالهای آتی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و انجام خواهد شد .

وی تصریح کرد: با اقدامات هیات مطالعات باستان شناسی مستقر در قلاتگاه حفاری هایی که اخیرا بصورت غیر مجاز توسط عده ای ناآگاه صورت گرفته مسدود شده و اقدامات حفاظتی برروی قلعه نیز انجام گرفت .

گفتنی است؛ قلعه تاریخی اورارتویی قلاتگاه در ۱۰ کیلومتری جاده اشنویه به نقده روبروی روستای حسن نوران و چشمه گل قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست