اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی:  مجلس شورای اسلامی به طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه رای مثبت داد و قرار است کمیته ای با حضور چند تا نماینده نسبت به این مهم بررسی های انجام خود را آغاز کرده و در ادامه ارگان های نظارتی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند.

البته با این توضیح که چند سال قبل برخی از نهادهای نظارتی و امنیتی نسبت عملکرد این ستاد گزارش اجمالی تهیه کرده که بخشی از آن در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.

در این طرح عملکرد مالی و اداری ستاد احیای دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تاکنون، دریافتی ها و نحوه هزینه کرد، سفرهای خارج از کشور، حسابرسی های مالی طرفین قرارداد ستاد احیا، میزان اعتبار دریافتی از دولت و نحوه هزینه کرد آن، قوانین و بخشنامه های ستاد احیا و … مورد بررسی قرار می گیرد.

با تصویب این طرح از پرونده های موجود در دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور و حتی ارگان‌های نظارتی در خصوص عملکرد ستاد دریاچه ارومیه نیز استفاده خواهد شد و تیم تحقیقاتی آنها را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

به دلیل انتقادهای وارده و عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، دو سال پیش رییس دیوان محاسبات کشور از ارسال یک هیات ویژه حسابرسی برای نحوه هزینه‌ کرد ستاد خبر داد، اما نتیجه این تحقیقات هیچ وقت اعلام نشد!

پاییز سال گذشته نیز دادستان دیوان محاسبات کشور از ورود دوباره دیوان محاسبات به نحوه عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و بهار امسال هم سازمان کل بازرسی کشور، بازرسی آذربایجان غربی را مکلف به بررسی عملکرد ارگان های ذی ربط در احیای دریاچه ارومیه کرد.

ستاد وقت برای احیای دریاچه ارومیه ٢٧  راهکار در دستور کار قرار داد که توسط سازمان های آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست، آب و فاضلاب شهری و چند اداره دیگر می بایست اجرا می شد و بزرگترین پیمانکار کشوری اجرای تونل کانی سیب پیرانشهر به عنوان یکی از پروژه های مهم احیا را بر عهده گرفت.

بنا به اعلام رسمی دفتر برنامه ریزی وتلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون بیش از ١۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های احیا هزینه شده و دولت سیزدهم نیز ۵٠۵ میلیارد تومان مصوب کرد. بدون شک تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیا و چگونگی صرف این بودجه عظیم می تواند روند هزینه کرد بودجه را در اختیار افکار عمومی قرار دهد اما در این شرایط بحرانی دردی از دریاچه دوا نکرده و برای این نیلگون منطقه آب نمی شود.

متولیان امر بهتر است قبل از طرح تحقیق و تفحص، عملکرد دستگاه های اجرایی مربوطه را در تحقق ٢٧ راهکار بررسی نمایند و اینکه چرا کارکرد ادارات تاثیری در روند احیای دریاچه ارومیه نداشته اند و سهم استان های حاشیه ای در این کم کاری ها چقدر می باشد و آخرین وضعیت ، انتظارات و پیشنهادات عملی و کارشناسی این نیلگون را بصورت شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهند و همانطور که خودشان می دانند مطمئن باشند هر طرح و برنامه ای با همراهی همگانی و خود مردم همراه باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت و این تاثیر باعث کاهش مشکلات ، حاشیه ها و آسیب ها و افزایش اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت  و چالش های پیش رو را به حداقل خواهد رساند و کمک زیادی در جهت کاهش بحران خشکی دریاچه ارومیه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست