اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی * : مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در گفتگو با ایرنا با اشاره به میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی اعلام کرده؛ آمارهای اختلافات بین زوجین، سه برابر افزایش یافته است.وی اذعان کرد : شرایط خاص کرونا موجب شده تا روزانه چهار هزار تماس گرفته شود که به طور مثال برخی اختلافات زوجین مربوط به اختلافات بر سر مسائل رعایت اصول بهداشتی و هنگام بیرون رفتن یکی از اعضای خانواده است.

کارشناسان امر معتقدند ؛ مهارت طلایی و سرنوشت ساز چیزی نیست جز مدارا که امروزه در ادبیات روانشناسی خانواده و خانواده درمانی از آن به Tolerancce یاد می کنند. طبیعی است وقتی زن و شوهر باید در خانه بمانند آن وقت تفاوت هایشان و اختلاف نظر آنها بر سر امور زندگی مشترک بیشتر نمود پیدا می کند و احتمال بیشتری می‌رود که با هم بگو و مگو داشته باشته باشند و اگر نتوانند با اختلاف در سلایق خود و دنیای های متفاوت خود، مدارا کنند احتمال تنش بین آنها و طلاق بالا خواهد رفت.

در شرایط کرونا و قرنطینه خانگی فاصله ما با دنیای کار ، دوستان و دنیای روابط اجتماعی و تفریحات ممکن است انسان را به سوی تنش بکشاند. البته مسلم است که نمی‌توان شیوع کرونا را علت اختلاف زن و شوهر تلقی نمود و از تبیین های علت شناختی سخن گفت. بالا گرفتن بگو و مگو ها و تنش ها در روابط زوجین دلایل اساسی تری دارند، اما کرونا و ماندن اجباری در خانه و به عبارتی قرنطینه خانگی ممکن است باعث شود، برخی زن و شوهرها دچار تنش شده و احساس کنند که دو دنیای متفاوت دارند و فکر کنند تنها راه حل اختلافات‌شان، فاصله گرفتن عاطفی از همدیگر یا بی تفاوتی نسبت به هم و یا درخواست طلاق است!

کارشناسان بر این باورند ؛ زن و شوهر با بالا بردن و افزایش فضیلتی به نام مدارا در خود می‌توانند خود را از این وضعیت احتمالی نجات دهند. مدارا، توافق بر سر تفاوت ها است و زمانی نقش خود را ایفا می کند که زوجین در حال سپری کردن مرحله پرتنش و سختی از زندگی مشترک‌شان باشند. مدارا داشتن ظرفیت درک کردن و احترام گذاشتن به عقاید همسر و همچنین تحمل کردن سختی ها و رنج ها در زندگی مشترک و نیز عاملی است که به طور پیوسته زندگی مشترک همسران را تحت تاثیر قرار می دهد. مهارتی که می‌تواند در هنگامه شیوع کرونا بگو و مگو و بازار اختلافات را کاهش و بر غنای زندگی زن و شوهر بیفزاید.

همچنین ایجاد برنامه های نشاط خانوادگی در داخل منزل و گفتگو و همدلی می تواند کمک زیادی به نهاد خانواده داشته باشد و در روی دیگر سکه بالا بردن آستانه تحمل زوجین باید نسبت به همدیگر بالا برود و با توجه به دورهمی های خانوادگی کنار هم بتوانند آرامش روانی را ایجاد کنند.

بسیاری از صاحب نظران بر این باورند نقش مادران و همسران خانواده در ایحاد شور و نشاط و افزایش آرامش در منزل بسیار حیاتی است و در این شرایط با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که بر بنیان خانواده ها چیره می شود هم نسبت به مقوله قرنطینه خانگی و افزایش آستانه تحمل اهل خانه همت گمارند و هم برخی از توقعات و انتظارات خود را کاهش دهند و هم مسائل مالی را مدیریت کنند.

هر چند نباید اهالی خانواده نسبت به هشدارهای کرونا بی تفاوت باشند ولی هر چقدر این هشدارها تبدیل به ایجاد یاس و ناامیدی و همچنین مقوله ناامنی روانی در منزل تبدیل شود باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد و پیشنهاد می گردد در این مدت با اجرای برنامه های ورزشی ، موسیقی ، کتابخوانی ، مسابقات خانوادگی، جدول ، سرگرمی و تماشای فیلم و سریال و غیره تا حدود زیادی می تواند این استرس را به حداقل رساند و برای جلوگیری از اختلافات زناشویی و خانوادگی بکاهد و خانواده با مسائل کرونا درگیر نشوند.

در شرایط فعلی ناشی از فراگیری کرونا، بزرگترها در روابط خود باید خویشتن‌دار و منطقی باشند، ضمن رفتار صحیح به هم امیدواری دهند، همچنین ضرورت دارد که بر روی روابط خانوادگی و تقویت ارتباط بین نسلی در شرایطی که خانواده ساعات بیشتری را کنار هم هستند بیشتر کار شود تا از تنش بین اعضای خانواده جلوگیری شود، در این صورت اگر والدین و فرزندان ندانند که چطور و چگونه نیازهای یکدیگر را برآورده کنند، به جز مشکلات کرونا مسائل دیگری هم برای آنان به وجود خواهد آمد و باعث ایجاد چالش ها و آسیب های بیشتر خانوادگی و اجتماعی خواهد شد.

البته نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، نهادها و دستگاهای فرهنگی ، اساتید دانشگاه ، علما ، صاحب نظران و کارشناسان امر ، سمن ها و سازمان های مردم نهاد و غیره در حوزه کاهش استرس روانی و جلوگیری از مخاطرات و آسیب های اجتماعی در بسیار مهم و حیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست