اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با شدت گرفتن اتهامات بر علیه HDP در فضای مجازی از شماری از مردم ترکیه پرسیدیم به نظرشان آتش سوزی ها کار چه کسی است؟

به گزارش کردپرس، ملی گرایان افراطی و طرفداران حزب حاکم ترکیه با راه اندازی کارزاری بر علیه حزب کارگران کردستان (PKK) و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، آنها را در آتش زدن جنگل های ترکیه مقصر و همدست نشان دادند. در حالی که هنوز هیچ کس در رابطه با این آتش سوزی ها دستگیر نشده است، رسانه های نزدیک به حکومت ترکیه هجمه سنگینی را بر علیه HDP آغاز کرده اند. روزنامه ینی شفق با انتشار مقاله های متعددی PKK و HDP را به عنوان عاملان این آتش سوزی ها معرفی کرده و هشتگ «PKK آتش زد» را تبلیغ کرده است.

کاربری به نام آیتک نابتین با انتشار تصویری از لوگوی حزب دموکراتیک خلق ها نوشته است: «روزی که این درخت را بسوزانیم، دیگر هیچ درختی نخواهد سوخت.»

کاربر دیگری به نام دورسون علی ارزنجانلی نوشته است: «اگر ما امشب لانه های این ها را در کردستان عراق و کردستان سوریه تبدیل به جهنم نکنیم، لعنت به ما!»

کاربری به نام ساغجی توئیت (توئیت راست گرا) با انتشار تصویر لوگوی HDP نوشته است: «در این کشور تنها درختی که باید به آتش کشیده شود این است.»

در این میان کاربران دیگری با انتشار اخبار غیر رسمی و شایعات، از جنگ قریب الوقوع در منطقه کردنشین بین ترکیه، عراق و سوریه خبر می دهند و میگویند که قرار است اوضاع در این مناطق به هم بریزد و این سرآغاز ماجرا است.

خبرنگار کردپرس در گفتگویی که با مردم داشت از آنها پرسید که درباره این آتش سوزی چه فکر می کنند.

سلجوق ادمین ۵۰ ساله یک صفحه مجازی منتقد حکومت و ساکن استانبول، می گوید: «این کار خود حکومت است. او با سوزاندن جنگل ها در نقاط توریستی فضای بسیاری برای ساختن هتل هایش فراهم کرد. با یک تیر دو نشان می زند. هم زمین بایر آماده می کند و هم با این کار گناه را به گردن PKK می اندازد.»

فرات روزنامه نگار ۳۰ ساله کرد اهل وان میگوید: «آنها با انتشار هشتگ “PKK آتش زد” نوک پیکان را به سمت ما کردها گرفته اند و می خواهند با این بهانه دست به سرکوب گسترده ما کردها بزنند. من دیگر احساس امنیت نمی کنم.»

بیرول معلم ۴۷ ساله علوی اهل یوزگات که در حال حاضر در آنتالیا است، می گوید: «احتمال دارد که این آتش خودش روشن شده باشد، یا توسط کسانی رخ داده باشد که پیک نیک می کرده اند، شاید هم جنگل ها برای ساختن هتل ها توسط حکومت سوزانده شده باشند. نمی توان نظر قطعی داد.»

عزیز، مرد ۵۵ ساله علوی اهل آنکارا، و یک کارمند پیمانکاری شرکت های غذایی، می گوید: «قطعا کار PKK است. آنها حتی مسیر حرکت باد را هم حساب کرده اند. آنها در آن واحد در ۱۲ شهر آتش به راه انداخته اند.»

عایشه دختر ۲۸ ساله دانشجوی دکتری علوم سیاسی اهل آنتالیا می گوید: «نمی توان نظر قطعی داد که چه کسی عامل این آتش سوزی هاست. اما این را می دانم کسانی که دارند به HDP حمله می کنند دنبال راه انداختن جنگ داخلی هستند.»

گلناز، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه اهل آدانا می گوید: «نمی دانم چه کسی ممکن است این کار را کرده باشد. من اگرچه طرفدار HDP و کردها هستم، اما نمی توانم قطعا به بی گناهی PKK در این حادثه اعتقاد داشته باشم. ممکن است کار PKK باشد. کسی چه می داند؟»

حسین دانشجوی ۲۴ ساله علوی اهل آنکارا اعتقاد دارد که «این آتش سوزی ها قطعا یک حرکت تروریستی هستند. هیج دلیل دیگری ندارند.»

از میان افرادی که با آنها گفتگو شد، ۴ تن به حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و ۳ تن دیگر به HDP رای می دهند. با این همه به نظر می رسد تبلیغات رسانه های حکومت تا حد زیادی توانسته است بر روی ذهنیت افراد جامعه در جهت مقصر جلوه دادن احزاب کرد در این حادثه، تاثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست