اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: ۶۷ درصد از حجم مخازن سدهای در حال بهره برداری استان خالی از آب است.

مجید دستگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه وضعیت ذخایر آب پشت سدهای استان اظهار کرد: در مهرماه امسال حجم حجم ذخیره سدهای مخزنی در حال بهره برداری استان با ۳۳ درصد پرشدگی به ۶۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی، وقوع خشکسالی‌های اخیر، کاهش بارندگی‌های جوی و کاهش احجام آب ورودی به مخازن سدها را از دلایل کاهش حجم ذخیره مخازن سدها برشمرد و گفت: مهرماه سال جاری ۶۷ درصد از حجم مخازن سدها خالی از آب بود که این موضوع در سدهای مخزنی بارون ماکو، شهیدقنبری، آغ‌چای، دریک و زولای سلماس بسیار بارز و مشهود بوده به طوری که از کل حجم ذخیره مخازن سدهای بارون و زولا به ترتیب ۱۳ و ۱۶ درصد پر بوده که درصد بسیار پایینی است.

دستگاهی به موانع و مشکلات آزادسازی حدود قانونی بستر و حریم رودخانه و انهار اشاره کرد و افزود: عدم حضور مالک در اراضی تحت تصرف در زمان آزادسازی، امتناع از تحویل گرفتن اخطاریه، مقاومت متصرفین در حین عملیات اجرا و ایجاد درگیری، اعطای مجوزاتی به متصرفین ازسوی مراجع غیرصالح (بدون استعلام از آب منطقه‌ای)، عدم اطلاع از مباحث بستر و حریم منابع آبی، وجود اماکن وابسته به بخش‌های حقوقی و دولتی واقع در بستر رودخانه، عدم تأمین اعتبار جهت عملیات ساماندهی سراسری و عدم اطلاع مالکین از حدود قانونی رودخانه‌ها بخشی از موانع پیش روی آزادسازی حدود قانونی بستر و حریم رودخانه به شمار می‌رود.

وی در خصوص مدیریت حفر چاه‌های غیرمجاز در استان گفت: با توجه به استقرار و فعالیت تعداد ۶۰ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان، طی سه سال گذشته ۱۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز و در شش ماه ابتدایی سال جاری، ۴۰ دستگاه حفاری غیرمجاز (مجموعاً ۱۴۰ دستگاه) توسط گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب با مشارکت عوامل انتظامی توقیف و به پارکینگ انتقال داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به پر کردن یک هزار و ۲۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان گفت: در سه سال گذشته در مجموع یک هزار و ۲۸۶ حلقه چاه غیرمجاز و در شش ماه ابتدایی سال جاری ۲۹۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شده است.

دستگاهی به چالش‌های پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان افزود: تأخیر در ابلاغ برنامه عملیاتی و اعتبارات مصوب سالانه طرح تعادل بخشی، عدم تخصیص کامل و به موقع اعتبارات مصوب و تخصیص به صورت اسناد خزانه اسلامی با سررسید دو و سه ساله و انباشت مطالبات قراردادهای طرح، به دلیل ارتباط مستقیم انسداد چاه غیرمجاز با معیشت مردم شاهد ورود مقامات اجرایی و سیاسی استان از جمله نمایندگان مجلس هستیم بخشی از این چالش‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست