اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس انجمن اهدای عضو شعبه آذربایجان غربی گفت: این استان یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور است اما بعد از استان کردستان، آذربایجان غربی بیشترین بیمار دیالیزی را دارد و متاسفانه صف بیمارانی که در انتظار پیوند هستند، دراستان طولانی است.

دکتر تقی زاده افشاری در دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان افزود: آذربایجان غربی بعد از استان تهران، اولین استانی است که مرکز پیوند کلیه در آن تاسیس شده است.

او با بیان اینکه جز یکی از استان هایی هستیم که بیشترین بیمار دیالیزی را داریم، ادامه داد: جا دارد در این استان در خصوص فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم بیشتر کار شود و این آگاهی نیز باید از خود کادر بهداشت و درمان شروع شود.

دکتر تقی زاده اظهار کرد: در طول ۸ ماه گذشته سال جاری، ۷۵ مورد مرگ مغزی داشتیم که متاسفانه فقط ۸ مورد از آنها راضی به اهدای اعضای شدند و این نشان از جایگاه نامناسب استان ما در اهدای عضو دارد و تمامی مسولین استانی باید دست به دست هم دهند و برای آگاهی و فرهنگ سازی مردم در خصوص اهدای عضو تلاش نمایند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز گفت: این استان یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور است و اولین پیوند کلیه آن در سال ۱۳۶۸ توسط دکتر تقی زاده افشاری انجام گرفت ولی متاسفانه در سایر پیوندها وضعیت خوبی نداریم در حالیکه اهدای عضو امری است که مشارکت همگانی را می طلبد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری هم با اشاره به داده های طرح سنجش ملی کشور در خصوص سرمایه اجتماعی بیان کرد: بر اساس این آمار علیرغم دور بودن استان از مرکز کشور و مرزی بودن و شرایط و کمبودها خوشبختانه از لحاظ سرمایه اجتماعی رتبه بسیار بالاتری از میانگین کشوری داریم.

طباطبایی افزود: این سرمایه اجتماعی شامل عضویت داوطلبانه در سازمان های مردم نهاد و کارهای خیر است و با وجود این شرایط و با داشتن این پتانسیل انتظار ما بر این است که انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه آذربایجان غربی بسیار موفق تر عمل نماید.

در این دوره دکتر کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو کشور و دکتر قبادی نائب رئیس انجمن با ارایه مطالب، آمار و ارقام و آموزش هایی به چگونگی انجام و فرهنگ سازی در این خصوص پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست