اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : از اواسط آبان ماه کمبود مرغ در آذربایجان غربی موجب آشفتگی بازار شده و مردم امروز برای تامین این کالای اساسی در هوای سرد پاییزه مجبور به تشکیل صف های طویل هستند.

کمبود و نبود مرغ گرم در بازار از یک سو و نبود نظارت بر روی قیمت‌ها و نحوه توزیع آن از سوی دیگر در روزهای سرد پاییزی نه تنها موجب نارضایتی مردم استان شده بلکه شاهد تشکیل صف‌های طویل در این روزها نیز هستیم.

این در حالی است که آذربایجان غربی بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری و ۹۰۰ واحد فول اتوماتیک در زمینه صنعت مرغداری یکی از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود، ظرفیتی که تاکنون نتوانسته سردرگمی بازار مرغ در استان را سامان بخشد.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی آن چیزی که جای تأمل ندارد نه کمبود تولید و کالاهای اساسی بلکه ضعف در توزیع و نظارت است چالشی که مسئولان با وجود نشست‌های مکرر پشت درهای بسته راهکار سازنده‌ای برای آن پیدا نکرده‌اند و واسطه در این میان جولان می‌دهند.

صف‌های مرغ در حالی جلوی مرغ فروشی‌های استان ایجاد شده که نیاز روزانه استان به گوشت مرغ ۲۴۰ تن است با توجه به کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه‌ای جوجه ریزی در مرغداری‌ها و کمبود مرغ بخشی از این نیاز با واردات مرغ منجمد برطرف می‌شود اما مردم می‌گویند همین مرغ منجمد هم در خیلی از فروشگاه‌های پیدا نمی‌شود.

آذرماه جوجه ریزی در آذربایجان غربی به ۴.۵ میلیون قطعه می‌رسد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص علت کمبود مرغ و راهکار حل آن گفت: آذرماه سال جاری میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه می‌رسد.

یوسف رضایی یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره کمبود گوشت مرغ در استان گفت: متأسفانه در مهرماه امسال به دلیل بروز برخی بیماری‌ها در واحدهای مرغداری میزان جوجه ریزی کاهش یافته و موجب کمبود گوشت مرغ در آبان ماه و روزهای اخیر شده است.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام گرفته سه هزار و ۱۵ تن برای سه استان سهمیه واردات گوشت منجمد اخذ و در سطح استان نیز برای جبران کمبود مرغ توزیع شد، اما به دلیل برخی مشکلات نظارتی باعث آشفتگی در بازار مرغ بودیم.

رضایی یوسفی با بیان اینکه در آبان ماه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی شده است، افزود: همچنین در آذرماه تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان آذر به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه برسد.

وی از تولید ۱۰۲ هزار تن گوشت مرغ در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: میزان جوجه ریزی در آبان و آذرماه مازاد نیاز استان است و پیش بینی می‌شود در ماه‌های آتی با مشکل مواجه نشویم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با گلایه از فروش مرغ توسط برخی واحدهای مرغداری با قیمت بالاتر از میزان مصوب به کشتارگاه‌های طیور گفت: مدیران و رؤسای جهاد کشاورزی شهرستان و نیز مدیران شبکه دامپزشکی در استان بر این موضوع نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به وجود ۷ میلیون واحد دامی سبک و سنگین در استان گفت: تمام ظرفیت واحد دامی سازمان جهاد کشاورزی گوشت مرغ نیست در زمینه گوشت قرمز، شیر خام و سایر فرآورده‌های دامی نیز استان تولیدات قابل توجهی در کشور دارد.

یوسفی رضایی با اشاره به فعالیت ۹۰۰ واحد فول اتوماتیک مرغداری، کارخانجات خوراک دام، کشتارگاه‌های صنعتی طیور، واحدهای جوجه کشی در استان گفت: در استان تمام حلقه‌های صنعت طیور دایر است و آذربایجان غربی از قطب‌های مهم صنعت طیور کشور به شمار می‌رود.

عدم نظارت بر توزیع مهمترین چالش بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عدم تمرکز بر توزیع و نظارت را از عمده مشکلات پیش روی بخش کشاورزی استان دانست و گفت: باید در این زمینه ساز و کارهای لازم را داشته باشیم و نهادهای متولی همکاری جدی در این زمینه داشته باشند.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکل کمبود مرغ در استان گفت: در ۲۰ روز اخیر با کاهش و کمبود گوشت مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی مواجه بودیم که تلاش شد بخشی از نیاز ۲۴۰ تنی به گوشت مرغ در استان از طریق واردات مرغ منجمد تأمین شود که متأسفانه به دلیل ضعف نظارت شاهد برخی کارشکنی و تخلف در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه افراد و واحدهای متخلف در این زمینه به تعزیرات معرفی شده‌اند افزود: وقتی گوشت منجمد با دلار رایانه‌ای وارد کشور می‌شود باید با نظارت و بازرسی‌های دقیق به دست مردم برسد قابل قبول نیست مردم در تأمین این کالای اساسی با مشکل مواجه شوند به هیچ واحدی اجازه تخلف در این زمینه را نمی‌دهیم.

کرامتی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۵ هزار خانوار با اشتغال ۳۳ درصد از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ارزش تولیدات پای خرمن استان ۳۱ هزار میلیارد تومان بر آورد می‌شود.

توزیع هزار و ۳۵۰ تن مرغ منجمد در آذربایجان غربی

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش جوجه ریزی و تولید گوشت گرم مرغ در استان گفت: در این در حالی است که امسال چهار برابر سال گذشته نهاده شامل ۵۸ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن جو و ۴۰ هزار تن کنجاله و سویا در استان توزیع کرده‌ایم که از نیازهای ضروری صنعت مرغداری استان هستند تا این واحدها تولید مستمر داشته باشند.

داوود قربان نژاد با بیان اینکه از ۱۵ آبان ماه تاکنون با تشدید کمبود گوشت مرغ اقدام به توزیع یک هزار و ۳۵۰ تن گوشت مرغ منجمد وارداتی شده است، گفت: این امر تا تأمین نیاز مردم استان ادامه دارد اما با توجه به افزایش جوجه ریزی در ماه آبان پیش بینی می‌شود مشکل کمبود گوشت مرغ هفته آینده برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تأمین ذخایر استراتژیک دام در استان سه طرح ویژه در دستور کار داریم گفت: حمایت از دام‌های مولد عشایر استان در دستور کار قرار دارد، به دلیل آبستن بودن دام‌های عشایر امکان کشتار آنها وجود ندارد، در این راستای به ازای هر رأس میش سه کیلو نهاده جو در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

قربان نژاد ادامه داد: بعد از سه ماه وقتی دام‌های مولد عشایر به مرحله پروار بندی رسیدند تصمیم با عشایر است این دام‌ها را نگهداری کنند یا در بازار آزاد به فروش برسانند، در شرکت پشتیبانی امکان خرید این دام‌ها برای ذخایر استراتژیک را داریم.

وی با بیان اینکه از سه هزار و ۴۰۰ جو سهمیه دام‌های مولد عشایر یک سوم بارگذاری و در اسرع وقت در اختیار عشایر قرار می‌گیرد، گفت: با هدف حمایت از ظرفیت‌های دامی اجرای این طرح تا پایان سال تداوم دارد.

او بحث خرید دام‌های روستایی برای کشتار و منجمد سازی با هدف ذخایر استراتژیک در کشور و استان از دیگر طرح‌های در دست اجراست، افزود: در این زمینه تنها یک کشتارگاه دام صنعتی دارای تونل انجماد در خوی داریم که حاضر به همکاری نشدند.

قربان نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به عدم همکاری شهرستان خوی از کشتارگاه دام مهاباد درخواست کردیم این کشتارگاه امکان انجماد نداشت قرار شد بعد از کشتار دام‌ها توسط مهاباد در میاندوآب انجماد سازی شود که این واحد نیز همکاری نکرد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی اضافه کرد: با عدم همکاری این واحد بنا داشتیم در شرکت پشتیبانی دام استان این طرح را اجرا کنیم که تشکیل تیم و امکانات هزینه بر و زمان بر است در این راستا از مقامات استان درخواست داریم با فرمانداری شهرستان‌های خوی و میاندوآب رایزنی کرده و خواستار رفع این مشکل شوند.

تشکیل ۶۴۰ پرونده تخلف صنفی در بخش گوشت مرغ آذربایجان غربی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی نیز در زمینه نظارت و بازرسی بر بازار گوشت مرغ در استان گفت: با توجه به نوسانات پیش آمده در حوزه تأمین و توزیع مرغ از ابتدای سال جاری ۱۳ هزار و ۸۸۱ مورد بازرسی از واحدهای مرغداری، کشتارگاه‌های مرغ و واحدهای توزیع کنند گوشت مرغ در استان انجام و ۶۴۰ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از ۴۰۵ میلیارد و ۴۱۳ میلیون ریال تشکیل و جهت صدور حکم نهایی به سازمان تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

ایرج مرندی خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و ۴۲۹ مورد بازرسی در حوزه گوشت قرمز انجام و ۷۵ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش ۶۹۷ میلیون ریال تشکیل شد و یک هزار و ۶۴ مورد بازرسی نیز از از واحدهای تولید و توزیع تخم مرغ با تشکیل ۱۶ فقره پرونده تخلف صنفی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی اضافه کرد: همچنین یک هزار و ۷۴۹ مورد بازرسی با تشکیل ۳۵ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۱۳ میلیون ریال، در حوزه برنج ۳ هزار و ۱۷۹ مورد با تشکیل ۶۵ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال و ۲ هزار ۶۸۴ مورد بازرسی در حوزه روغن نباتی با تشکیل ۱۶۵ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۴۳ میلیون ریال انجام و جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد.

باید منتظر ماند و دید این نظارت و برخوردهای قانونی و افزایش جوجه ریزی طی آبان ماه و آذر می‌تواند آرامش را به بازار مرغ استان برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست