اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

بازدید میدانی و بررسی آخرین اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن ، بازدید میدانی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان و همچنین حضور در پویش مسیر سبز - ایران پاک از اهم برنامه های معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان آذربایجان غربی است.

آوای مرز : علیرغم کاهش امسال ۵۹ درصدی ذخایر برفی آذربایجان غربی و تهدید تامین آب در فصل تابستان، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از رهاسازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با برنامه زمان بندی که استاندار آذربایجان غربی طراحی کرده، در اسفند، فروردین و اردیبهشت، بقیه سدها هم وارد مدار رهاسازی می شوند.

علی سلاجقه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به مدیریت خوبی که استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با منابع آب،هم از لحاظ زمان، هم مکان و هم حجم خروجی داشته است، برنامه ریزی خوبی برای رسیدن حق آبه دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است.

او اضافه کرد: امروز شاهد رهاسازی آب از دریاچه سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه هستیم که با توجه به روند افزایشی حجم دریاچه سد، ۳۰ مترمکعب بر ثانیه رهاسازی انجام می شود.

او با اشاره به اینکه این رهاسازی حجم ورودی این دریاچه رباز هم افزایش خواهد داد، گفت: مزایای این رهاسازی تغذیه سفره های زیرزمینی در مسیر و تالاب های اقماری و همچنین ورود آب به دریاچه ارومیه است که هم شهرستان مهاباد و هم دریاچه از آن بهره مند می شوند.

معاون رییس جمهور با اظهار امیدواری مبنی بر کمک همگان برای رسیدن آب این سد به دریاچه ارومیه گفت: اگر دریاچه در مقیاس بزرگ به سامان برسد، ضریب تاثیرش بسیار زیاد خواهد بود.

او افزود: با برنامه زمان بندی که استاندار آذربایجان غربی طراحی کرده، در اسفند، فروردین و اردیبهشت، بقیه سدها هم وارد مدار می شوند و حقابه دریاچه به خوبی تامین خواهد شد.

بازدید میدانی و بررسی آخرین اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن ، بازدید میدانی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان و همچنین حضور در پویش مسیر سبز – ایران پاک از اهم برنامه های معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان آذربایجان غربی است.

گفتنی است؛ در راستای آنچه احیای دریاچه ارومیه می نامیدند؛ از سال آبی ٩۴-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ۶میلیارد و ١۵میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١۴٠٢، به نحوی بود که تنها ۴ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!
با توجه به آغاز رهاسازی ها باید اشاره کرد که اخیر هم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفته بود: امسال ۵۹ درصد نسبت به سال قبل ذخایر برفی کمتری در استان داریم که این امر می تواند تامین آب را در فصل تابستان با مشکل مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست