اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  خرداد ماه سال جاری استاندار آذربایجان غربی از وجود ٣ هزار پروژه نیمه تمام در استان خبر داد. اکنون با گذشت ۶ماه، استاندار این آمار را ٢ هزار مورد عنوان کرده این در حالی است که در این مدت پروژه های کلان و شاخصی در استان به سرانجام نرسیده است. از دیگر سو، آمار رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ غربی، از وجود ۸ هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان خبر می دهد!

آذربایجان غربی به اذعان خود مسئولان در بسیاری از شاخص های توسعه، جایگاه مطلوبی ندارد. پروژه های نیمه تمام در استان هم از سال ها پیش باقی مانده اند و عمر برخی پروژه ها حتی به ٣ دهه هم می رسد!

از آن جمله می توان به پروژه های حوزه درمانی، راه، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش، پروژه های عمرانی، کشاورزی و پروژه های بلاتکلیف احیای دریاچه ارومیه و … اشاره کرد.

خرداد ماه سال جاری، استاندار آذربایجان غربی از وجود ٣ هزار پروژه نیمه تمام در استان خبر داد (٣ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در آذربایجان غربی وجود دارد!)  و تدوام این وضعیت را موجب استهلاک سرمایه های ملی است. اکنون با گذشته ۶ ماه، استاندار، آمار جدید پروژه های نیمه تمام استان را ٢ هزار مورد عنوان کرده، این در حالی است که هنوز پروژه های کلانی در حوزه درمانی،عمرانی، کشاورزی و … استان به سرانجام نرسیده اند!

در واقع، بنا به گفته های استاندار باید در ۶ ماه اخیر یک هزار پروژه به انجام رسیده باشد در حالی که هفته دولت امسال خالی از پروژه های کلان بود و آنچه هم افتتاح شد با سرمایه بخش خصوصی بوده و پروژه های دولتی سهم ناچیزی در هفته دولت داشتند، مشخص نیست هزار پروژه اخیر افتتاح شده مورد ادعای استاندار کدام ها بوده اند؟!

افتتاح چندین باره پروژه های نیمه کاره در برخی شهرستان ها، افتتاح های ناقص و افتتاح پروژه های عجیب و غریب در استان در سال های اخیر سوژه رسانه بوده است و عجیب تر آنکه مرداد ماه سال جاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ غربی، به وجود ۸ هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفته بود: «برای تکمیل و پایان عملیات در این پروژه‌ها نیازمند اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان هستیم».

ارائه آمار متناقص پروژه های نیمه تمام استان از سوی مسئولان، هم سوالی است که باید پاسخ آن روشن شود؟!

در کنار این موارد باید به این موضوع هم اشاره کرد که دولت سیزدهم از زمان آغاز به کارش از تعریف پروژه های جدید به دلیل عدم اتمام پروژه های نیمه کاره خودداری و اولویت هر استان را تکمیل پروژه های نیمه تمام عنوان کرد. حال که استاندار آذربایجان غربی مدعی است در ۶ ماه اخیر هزار پروژه به سرانجام رسیده است کاش لیست این موارد را هم در اختیار رسانه ها قرار دهند.

اخیرا محمدصادق معتمدیان استاندار، در سفر به شهرستان چایپاره در جمع منتخبانی از مردم با اشاره به وجود ۹۰ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور و ۲ هزار پروژه نیمه کاره در استان گفت: «دولت در این خصوص اقدامات بسیار خوب و موفقی داشته ولی فقط با ظرفیت دولت امکان اتمام همه اینها وجود ندارد. اتمام همه پروژه های نیمه تمام در کشور حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که می توان برای اجرای آنها از ظرفیت های اعتباری استانی، ملی، خیران، نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی استفاده کرد».

او در خصوص مصوبات سفر رییس جمهور به استان اضافه کرد:  «در این سفر، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات برای استان در نظر گرفته شد که تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال از مصوبات سفر تخصیص یافته است».

حال باید دید اعتبارات سفر ریاست جمهوری تا چه می تواند پروژه های نیمه تمام و خاک خورده آذربایجان غربی را به ثمر برساند. این در حالی است که در بیشتر موارد اعتبار پروژه ها استانی بوده و اعتبار ملی شامل حالشان نمی شود! همین چند روز پیش بود که وزیر کشور در نشست هم اندیشی توسعه استان آذربایجان غربی گفت:«مشکلات در حوزه های اقتصادی بیش از آنکه ناشی از منابع مالی باشد، به نوع نگاه اقتصادی و فرهنگی ما مرتبط است و در واقع وابسته بودن به بودجه های ملی سالانه اخلال جدی در روند توسعه عمرانی استان ها ایجاد می کند».

با این اوصاف و این وضعیت آمار دهی مسئولان به نظر می رسد راه زیادی تا تکمیل پروژه های نیمه کاره استان باقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست