اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : جمعیت هر کشوری یکی از مولفه های قدرت ملی آن کشور است و روند کاهش جمعیت در آن به یک تهدید جمعیتی تبدیل می شود.

اکثر کارشناسان بر این نظر هستند که نیروی انسانی یکی از عوامل توسعه یک کشور است و حذف و کاهش آن می تواند توسعه یک کشور را به تاخیر انداخته و کشور را با بحران مواجه کند. ایران نیز در سالهای اخیر با روند کاهش جمعیت روبرو بوده که اگر جلوی این رشد منفی جمعیت گرفته نشود، کشور با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد. 

عوامل بنیادی در کاهش جمعیت کشور دخیل هستند، تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی غربی، تبلیغات رسانه ای و کم رنگ کردن ارزش مادر بودن و تشکیل خانواده ،عدم اجرای سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت از جمله این عوامل هستند.

تصویب و اجرای طرح های تشویقی موثر برای فرزندآوری، تخصیص بودجه و اجرای صحیح این طرح ها، فراهم آوردن شرایط آموزشی با کیفیت بالا ، شرایط بهداشتی و رفاهی مناسب برای خانواده ها توسط دولت و مسئولین مربوطه می تواند در بهبود روند فرزند آوری در خانواده ها تاثیر گذار باشد.

عبدالهی، یکی از شهروندان ارومیه که ۸سال است ازدواج کرده و یک دختر ۶ساله دارد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه با این شرایط اقتصادی داشتن یک فرزند کافی است، تصریح کرد: داشتن خانواده پرجمعیت خیلی خوب است و باعث نشاط در بین افراد می شود و کودک به افسردگی دچار نمی شود اما وضعیت اقتصادی جامعه اصلا قابل پیش بینی نیست ،نمی توان با این وضع درآمدها خواسته های یک فرزند را تامین کرد، چه برسد به چند فرزند که تامین نیازهای انها خیلی سخت است.

عبدالهی یاد آور شد: فقط زایمان و ۹ماه بارداری بیش از ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد ، سایر هزینه ها هم که بماند، متاسفانه دولت نیز حمایت چندانی از خانواده ها نمی کند.

مهسا ولی زاده یک شهروند ارومیه ای که ۱۲سال است ازدواج کرده و خود و همسرش شاغل هستند در گفت و گو با ایسنا افزود: یک پسر ۱۰ ساله دارد و علاقه به داشتن بیش از ۳ فرزند دارد اما با وجود اینکه همسر و خودش شاغل هستندت، توانایی مالی برای داشتن فرزند بیشتر را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه تحصیل،اجاره بها ،خرج زندگی و خوراک و پوشاک بسیار بالاست. 

ولی زاده یاد آور شد: اکنون شرایط زندگی فرق کرده ،خواسته های بچه ها زیاد شده و همین موجب شده خانواده ها به داشتن یک فرزند اکتفا کنند هرچند تک فرزندی معایب بسیاری دارد ولی شرایط زندگی موجب این مسئله شده است.

این شهروند ادامه داد: در خبرها آمده که دولت برای فرزندان بیشتر وام ، زمین و سبد کالا می دهد ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.  

 طرح های تشویقی برای فرزند آوری اجرایی شود

مهدی عیسی زاده، رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در گذشته با خانواده هایی مواجهه بودیم که پرجمعیت بودند اما اکنون با تک فرزندی و یا دوفرزندی نمی شود کاهش جمعیت را جبران کرد، گفت: جوانی جمعیت اهمیت ویژه ای دارد و بدون داشتن نیروی جوان، کشور با خطرات بسیاری مواجهه می شود باید طرح های تشویقی برای فرزند آوری اجرایی شود.

وی ادامه داد: در کنار اجرای طرح جوانی جمعیت، مجلس برای کمک به دهک های پایین سبد کالا برای ۲۵ قلم تعریف کرد چرا که مجلس معتقد است افزایش حقوق موجب ایجاد تورم می شود و بهتر است به دلیل کمبود منابع مالی به خانواده های دارای فرزند تازه  متولد شده سبد کالا داده شود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف نظر مجلس و دولت در خصوص پرداخت کالا برگ یا سبد کالا به خانواده های دارای فرزند تازه متولد شده ،یاد آور شد: از دولت درخواست می شود، مشکلات مربوط به پرداخت سبدکالا و کالابرگ را حل کند.

عیسی زاده با تاکید به اینکه مشکل اقتصادی ومعیشت وجود دارد و قابل کتمان نیست ،اظهارکرد: با این وجود نباید این عوامل موجب شود از رسالت اصلی خود که اجرای قانون جوانی جمعیت است دست بکشیم. 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح جوانی جمعیت برای تشویق مردم به ویژه دهک های پایین جامعه انتظار می رفت پول نقد،زمین،ماشین داده شود اما تاکنون تامین منابع نشده است بنابراین از دولت درخواست می شود منابع این طرح را تامین کند.

نگرانی از کاهش نیروی کار در کشور

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی ها درخصوص کاهش جمعیت ، کمبود نیروی کارگری است، تصریح کرد: اگر بااین روند جمعیتی پیش برویم با کاهش جمعیت نیروی کار و کارگری مواجهه می شویم و باید از خارج نیروی کار وارد کنیم.

عیسی زاده با اشاره به اینکه با نیروی جوان می شود یک کشور را اداره کرد، افزود: در دهه اول انقلاب جوانان توانستند کشور را اداره کنند و تمامی مشکلات آن دوره را حل کنند اکنون نیز با استفاده ازجوانان و اتکا به جوانان می توان بر مشکلات فائق آمد.

تبلیغات دشمن برای کاهش فرزند آوری در بین خانواده ها یک تهدید برای کشور است

سردار شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا افزود: دشمن به هیچ عنوان توان مقابله نظامی باایران را ندارد، تنها تهدید که کشور با آن روبرو است تبلیغ برای کاهش فرزند آوری در بین خانواده ها است.

وی بااشاره به اینکه دشمن با تبلیغ نگه داشتن حیوان به جای فرزند در حال فرهنگ سازی و کاهش جمعیت کشور است، تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی  وتورم موجود که همگی از آن اطلاع داریم،نباید از موضوع کاهش جمعیت و عدم تمایل به فرزند آوری غفلت کرد.

سردار شهسواری یاد آور شد: با نیروی انسانی و جمعیت جوان می توان مشکلات کشور را حل کرد، بنابراین تنها مشکلی که جامعه با آن روبرو است روند منفی رشد جمعیت است.

باید کمک های مالی برای فرزند آوری افزایش یابد

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی اظهار کرد: باید برنامه های تشویقی و کمک های مالی برای فرزند آوری افزایش یابد و سپاه نیز در این بخش از تمام ظرفیت های خود برای کمک به اجرای طرح های افزایش جمعیت و جوانی جمعیت استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا؛ نقش دولت و حاکمیت تسهیل ازدواج و فرزند آوری خانواده ها است. اگر زوجین به این باور برسند که برنامه ریزی های دولت به درستی اجرا خواهد شد و آنها به خواسته ها و مطالبات خود می رسند و مشکلات اجتماعی خانواده ها برطرف میشود در مقابل سیاست های جمعیتی مقاومت نخواهند کرد و این طرح ها بیشترین تاثیر را در روند افزایشی جمعیت خواهد گذاشت.

آنچه پیداست این است که دلیل اجرای نشدن درست سیاست های جوانی جمعیت و افزایش جمعیت کشور عدم اجرای درست، کافی نبودن بستر اقتصادی و اجتماعی و نبود بسته های تشویقی در جهت تحقق این سیاست ها است که دولت و مجلس باید برای آن چاره ای بیاندیشند و از ظرفیت تمام نهاد ها و سازمان ها نیز بهره بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست