اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی گفت: قانون نظام مهندسی بعد از ۲۵ سال نیاز به بازنگری و اصلاح دارد این قانون تا پایان سال در صحن علنی مورد بررسی قرار می گیرد.

 امیرحسین مرادزاده در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه قانون نظام مهندسی جوابگوی شرایط فعلی نیست و نیازمند اصلاح و مصوبه جدید از سوی مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: مسئول کنترل ساخت و سازها شهرداری‌ها هستند و نظام مهندسی صرفاً بازوی اجرای است.

وی با بیان اینکه از٢٠ هزار عضو ٩ هزار نفر دارای پروانه هستند، افزود: برخی‌ها به دنبال حذف مجریان ذیصلاح هستند که غیراصولی و غیرکارشناسی است و مالکین در راستای رعایت مقررات ملی همکاری لازم با نظام مهندسی ندارند.

او در رابطه با امنیت برخی پروژه‌های بزرگ احداث شده در استان، افزود: برخی پروژه‌های بزرگ همچون تورک مال، سیتادیوم، اوریاد و پروژه بنیاد مسکن در جانوسلو با وجود پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی فقط ثبت شده و هیچ نقشه اطلاعاتی برای بررسی طرح ارسال نشده البته تاکنون حدود ۸۰ پرونده این چنینی به ثبت رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: به هیچ وجه ادعا نمی‌کنیم که این پروژه‌ها مشکل ایمنی و فنی دارند ولی لازم است تا بررسی شوند.

مرادزاده با اشاره تشکیل یک تیم بازرسی تصریح کرد: ساخت و ساز غیرمجاز دغدغه اصلی مجموعه است، تیم بازرسی تا این لحظه بیش ٨٠ ساختمان را شناسایی کرده که به مراجع ذیصلاح ارجاع شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی عنوان کرد: متأسفانه تا زمانیکه شهرداری‌ها به ماده ۱۰۰ را به عنوان منبع درآمد نگاه کنند، مشکل ساخت و ساز غیرمجاز حل نخواهد شد، باید جرایم ماده ۱۰۰ را چند برابر کنند تا به صرف مالک نباشد.

وی خاطرنشان کرد: مشخصات و نحوه اجرای پروژه‌های مشارکتی شهرداری و بنیاد مسکن به نظام مهندسی ساختمان ارجاع نشده است و اگر مجریان ذیصلاح آنها را تأیید نکنند در آینده دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهیم شد.

او در مورد ساخت و‌ سازهای غیرمجاز و آمار این ساخت و سازها، عنوان کرد: هم اکنون حدود ۴۰ درصد زمین‌های آذربایجان‌غربی به صورت قراردادی و قولنامه خرید و فروش می‌شوند که این به معنای ساخت و ساز بدون نظارت و غیرمجاز ۴۰ درصد از منازل است.

مرادزاده در ادامه گزارشی از اقدامات دورت نهم ارائه کرد و گفت: خرید زمین برای احداث مجتمع تفریحی، اجرای نمودن سامانه جامع ارجاع، انعقاد تفاهم نامه با بانک تجارت، ارائه مشاوره حقوقی رایگان برای اعضا، جلسات هم اندیشی، بازدید مستمر از دفاتر نمایندگی، اعطای بیش از ۵٠ میلیارد تومان تسهیلات به اعضا، افزایش تعرفه‌های خدمات نظام مهندسی و غیره از جمله فعالیت‌های این دوره تاکنون است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساحتمان آذربایجان غربی با انتقاد از عدم بیمه مهندسین بیان کرد: تصویب رشته مهندسی ترافیک در هیئت ۴ نفره استان از دیگر اقدام مناسب این دوره است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌های مساکن مهر هنوز پروانه بهره برداری و پایان کار نگرفته‌اند، گفت: برخی از مالکین اجازه ورود ناظرین و بازرسین را به ساختمان‌های خود نمی‌دهند.

وی بر لزوم یکسان سازی نقشه ساخت ساختمان‌ها تاکید و تصریح کرد: در این خصوص نیازمند همکاری شهرداری،راه و شهرسازی و نظام مهندسی است که در صدد این هم‌افزایی و همکاری هستیم.

قادر احمدی، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: بیش از ۹۰ درصد نقشه‌های مساکن مهر، منطبق با مقررات ملی ساختمان نیست.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ درصد اراضی شهرها قولنامه‌ای هستند، اظهار کرد: ۹۰ درصد ساخت و سازهای ما به لحاظ سازه‌ای مشکلی ندارند، بیشترین تخلفات در سازه‌های الحاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست