اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : کمتر از ۹ ماه دیگر عمر دور دهم وکلای مردم در خانه ملت به پایان می رسد ، نمایندگانی که هر کدام با شعارها و برنامه های در ماراتن انتخابات سال ۱۳۹۴ شرکت کردند و برخی از آنها از مردم رای اعتماد گرفتند ؛ حال که به سال پایانی عمر ۴ سال نزدیک می شویم موکلان آذربایجان غربی از وکلای خود انتظار دارند تا گزارش ۴ سال فعالیت و کارکرد خود در بخش های مختلف را ارائه کنند و به مردم بگویند دراین مدت  چکار کرده اند و چه میزان به ارتقای شاخصه های توسعه استان و حوزه انتخابیه خود کمک کردند؟

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. براساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و نه محدود به حوزه انتخابیه‌. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی کار گروهی انجام می دهند نه فردی. همچنین نمایندگی یکی از معدود مسؤلیت های غیر قابل واگذاری و عزل است.

نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.

نمایندگان و وکلای مردم با توجه به جایگاهی که دارند می توانند حلقه مفقوده مسیر توسعه استان در بعد ملی و استانی باشند. باتوجه به اینکه نمایندگان با وزرا ، روسا و مسئولان ارشد کشوری و وزراتخانه ها ارتباط مستقیم دارند و از یک طرف به عنوان کسانی که مصوبات و قوانین دولت و اجرایی از کانال آنها عبور می کند می توانند با تقویت تعامل و ارتباط بیشتر امتیاز دهی و امتیازگیری خلاها و نقصان های پیش رو را ترمیم نموده و کمک کنند تا هم مدیران عالی استان و در راس آنها استاندار و مدیران کل با تقویت ارتباط با بدنه وزارتخانه ها و وزرا نسبت به اخذ اعتبارات و بخشنامه ها و مصوبات اقدامات کلیدی داشته باشند و همانطور که در قانون هم صراحتا اعلام شده نمایندگان بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی می توانند در همه امور کشور دخالت و اظهار نظر کنند و همچنین تصویب و نظارت قوانین جزو وظایف اصلی وکلای مردم در خانه ملت است.

پس می توان تاکید کرد نقش نمایندگان مردم پراهمیت و بی بدیل بوده و استان هایی در سطح کشور توسعه پیدا کرده اند که وکلایش همگام و همراه در راستای توسعه استان قدم برداشته اند اما متاسفانه این خلاء سالیان سال است فضای سیاسی استان آذربایجان غربی را آزرده خاطر نموده و  تا حدود زیادی عقب مانده ساخته است.

اسفندماه سال ۱۳۹۸ در حالی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را برگزار خواهیم کرد و وکلای مردم بعد از یکدوره ۴ ساله با صندلی های سبز خانه ملت خداحافظی خواهند کرد که انتظار می رود نمایندگان مردم بعد از این مدت به مردم حوزه انتخابیه خود گزارش بدهند که چقدر و تا چه اندازه به شعارهای خو جامه عمل پوشانده اند و چقدر وعده های خود را عملیاتی کرده اند.

حال که به پایان عمر وکالتشان می رسند حتی اگر قصد ورود مجدد به این ماراتن سخت در سال ۹۸ را ندارند که دارند با توجه به مشکلات و چالش های پیش رو گزارش اجمالی از عملکرد و کارکرد خود را به موکلان خود ارائه کنند تا بتوانند مورد رای اعتماد مجدد مردمی قرار گیرند که این روزها حال و روز خوشی ندارند و مشکلات اقتصادی و بیکاری به عنوان شاه کلید مشکلات ، چالش های زیادی در حوزه های مختلف برای مردم و موکلانشان ایجاد کرده که بدون شک بخشی از این مشکلات به کارکرد مصوب و نظارتی آنها بر می گردد که نیازمند تغییرات و توجه اساسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست